Bukefalos 28 år!

Jobbigt med får???

mian1

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att skaffa 2-3 tacklamm + 1 bagglamm nu i sommar. Har redan bokat dem och funderar nu på om det kommer att bli en massa jobb eller om de i regel är lättskötta? Sommartid är det väl inga större problem. Har lånat får en sommar och de låg mest och sov i hagen. I början skuttade de mellan eltrådarna nån gång, men annars stannade de där de skulle vara.
Men hur är det på vinterhalvåret???
Vi hade tänkt ha fåren till att beta av runt om trädgården så att det inte blir så igenvuxet. På sommaren kan de gå i skogen eller på någon av ängarna, men resten av året har vi en hage på ungefär 1000 kvm som vi hägnar med fårnät. Inte mer än 90 cm högt, men det kanske funkar? Fårhus på närmare 10 kvm + veranda med tak över. Kan det duga? Djupströbädd - är det vad man brukar ha vintertid? Vill de ha fönster eller lampa eller nåt i huset?
Vi har redan hittat ull- & klövklippare så den saken är fixad. Foder har jag läst på om så det borde inte bli några problem.

Kan det fungera utan större besvär? Har vi missat något? Om vinterhagen är för liten finns det mer mark som vi kan hägna in. Sommarhagen ligger intill och om de inte går i vinterhagen på sommaren borde väl parasittrycket bli lägre? Funkar oisolerat fårhus även för ev. lammningar eller måste man ha tackorna i stallet då?
 
Sv: Jobbigt med får???

Nu vet jag inte mycket om får, men det är kanske funderingar som man skulle tagit reda svaren på innan man bokade? ;)
 
Sv: Jobbigt med får???

Nu vet jag inte mycket om får, men det är kanske funderingar som man skulle tagit reda svaren på innan man bokade? ;)

Vi har läst på och frågat massor för vi har funderat över att skaffa får i flera år. Men när man väl bokat så... :crazy: Vill ju ha allt extra förberett. Och ibland är info i böcker inte riktigt samma sak som det fungerar i verkligheten. Det finns ju många här som har får, så jag tänkte en extra koll om jag missat något.
 
Sv: Jobbigt med får???

spontant tycker jag att det verkar som att ni har tänkt på det mesta.
Och ja, det går bra med oisolerat fårhus vid lamningar och sånt. Men skaffa gärna nån typ av värmelampa (typ sån man har till grisar eller nåt) att hänga upp ifall det är några lamm som behöver hjälp att hålla temperaturen.

tillägger - jag hade inte tänkt på hälften av det du fått med innan jag skaffade mina får... det gick rätt bra ändå! man lär sig efterhand.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Lyckan i Halland
·
M
Lantbruksdjur Vi tänkte skaffa några får för att det är mysigt och för att dom kan bete på ställen där hästarna är för tunga. 2 elelr tre får och...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: mian1
·
Hästmänniskan Vi håller på att sätta "ny" vinterhage just nu och jag funderar dels kring val av tråd, isolatorer men också hur trådarna bör sitta...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: evis
·
Foder & Strö Bete & ratad hage Nu går hästarna i sommarhagen sedan drygt 3 veckor. De är två på 2,5 hektar. Nästan 1 hektar av hagen är "åker" där...
Svar
10
· Visningar
1 354
Senast: _Runaway_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp