jobbs ihop pengar

[QUOTE="Wendy1000, post: 16748764, memb
Escodobe: Det finns en men den ligger på andra sidan stan en bit ut...Men vad skulle jag ens göra där?[/QUOTE]
Lära dig ta hand om och rida hästar.
På de flesta sådana ställen finns hästar och hänger man där och hjälper till så brukar man få rida.
Gratis eller till en symbolisk summa.

Jag växte mer eller mindre upp på ett sådant ställe (med åsnor! ) och har praktiserat/sommarjobbat på ett flertal ställen i den stad jag bor i.
Oerhört lärorikt!
 
Aha, då tror jag att du får byta piano mot ridning. Men att få vara med i något stall och se vad det handlar om kan vara klokt innan. Lycka till!
 
Aha, då tror jag att du får byta piano mot ridning. Men att få vara med i något stall och se vad det handlar om kan vara klokt innan. Lycka till!

Det lutar mot det för mig iallafall :)
Aa ska fråga i stallet upp vid oss nu under jullovet.
Tror ni det är försent att anmäla sig till ridskolan nu?
[QUOTE="Wendy1000, post: 16748764, memb
Escodobe: Det finns en men den ligger på andra sidan stan en bit ut...Men vad skulle jag ens göra där?
Lära dig ta hand om och rida hästar.
På de flesta sådana ställen finns hästar och hänger man där och hjälper till så brukar man få rida.
Gratis eller till en symbolisk summa.

Jag växte mer eller mindre upp på ett sådant ställe (med åsnor! ) och har praktiserat/sommarjobbat på ett flertal ställen i den stad jag bor i.
Oerhört lärorikt![/QUOTE]
Det skulle vara ett bra alternativ men jag vill väldigt gärna kunna ta mig till stallet på cykel och att cykla genom hela stan skulle ta nästan 1 tim...
 
Det var nog det jag trodde, men jag hoppades ändå för vad kan man väl mer önska sig än att få jobba lite i ett STALL med HÄSTAR och få pengar!
Jag säljer på en julmarknad varje år och då tjänar jag ungefär 1500 kr...det är väl min "årliga inkomst" typ...får då ingen månads eller veckopeng.Men har alltid varit mån om att spara och det jag har skulle räcka kanske till 1-2 terminer,men jag vill ju rida mer än så! Jag tänker att när pengarna är slut efter 2 terminer så har jag INGA pengar...alls. Det är därför jag vill ha en lite mer "långsiktig ekonomi" Men jag ska ändå fråga i stallet om jag får hjälpa till lite bara för att kanske få vara lite med hästar annat än 1 gång i veckan :) Ska prata med mina föräldrar om det här ikväll och så får jag hoppas på det bästa :)

Om du inte får någon vecko- eller månadspeng, får du barnbidraget då? Eller får du de saker du önskar ändå (tidningar, godis, kläder, grejer, biobiljetter)? Abonnemang till smartphone?
Går det i så fall att välja att avstå från en del sådana saker för att få rida?
 
Om du inte får någon vecko- eller månadspeng, får du barnbidraget då? Eller får du de saker du önskar ändå (tidningar, godis, kläder, grejer, biobiljetter)? Abonnemang till smartphone?
Går det i så fall att välja att avstå från en del sådana saker för att få rida?

jo men jag avstår mycket redan nu och det är nog svårt att avstå från det lilla jag har kvar ...
 
Jag har själv varit i nästan samma sits som dig. Det var precis så min mamma fick ihop att jag fick rida mina ridlektioner, trots att jag hjälpte till att betala.
Ett tips - börja dela ut reklam. Jag gjorde det från det att jag var 12-15, och tjänade ca 2000kr i månaden då, det är ju nu 10 år sedan. Det var ett jäkla slit och tog tid, men värt varenda krona då jag kunde lägga dessa på ridlektioner och dyl. Jag prioriterade. Har du tänkt tanken att välja bort dina pianolektioner? Brinner du så för hästarna?
Jag "jobbade" på ridskolan som barn, på helgerna mockade jag boxar och hade jag ponnyridning, då fick jag 2-3 extra lektioner i månaden. På somrarna hjälpte jag till att sätta igång hästarna innan ridskolan började, gratis ridning för mig och ridskolan fick hjälp att få igång hästarna.
Idag har jag en kompis som tar "helgjourer" på ridskolan, släpper ut,in, mockar o fodrar till lektionshästar/ponnyer och privathästar, detta får hon i avdrag på sin lektionsräkning.

Lägg ut en annons, beskriv din situation. Finns säkerligen både stall & hästägare som tar emot hjälp som mockning, putsning och dyl, mot att du får hjälp att lära dig sköta hästar och sen kanske rida. Men som många skriver så är du bara 13 år och man släpper inte iväg en 13-åring hur som helst bland sina hästar och saker. Visa dig engagerad, visa att det är det här du brinner för. Det kan nog vara svårt att få betalt för stalljobbet men du kommer få dig en stor erfarenhet rikare.

Jag hoppas det går vägen för dig! Som sagt, jag har varit i samma sist. Idag är jag stolt hästägare sedan 7 år tillbaka, köpt för helt sparade pengar & inte ett lån på banken! En dröm som jag aldrig trodde skulle bli sann med tanke på mina förutsättningar - jag njuter varje dag!! :heart
 
Jag har själv varit i nästan samma sits som dig. Det var precis så min mamma fick ihop att jag fick rida mina ridlektioner, trots att jag hjälpte till att betala.
Ett tips - börja dela ut reklam. Jag gjorde det från det att jag var 12-15, och tjänade ca 2000kr i månaden då, det är ju nu 10 år sedan. Det var ett jäkla slit och tog tid, men värt varenda krona då jag kunde lägga dessa på ridlektioner och dyl. Jag prioriterade. Har du tänkt tanken att välja bort dina pianolektioner? Brinner du så för hästarna?
Jag "jobbade" på ridskolan som barn, på helgerna mockade jag boxar och hade jag ponnyridning, då fick jag 2-3 extra lektioner i månaden. På somrarna hjälpte jag till att sätta igång hästarna innan ridskolan började, gratis ridning för mig och ridskolan fick hjälp att få igång hästarna.
Idag har jag en kompis som tar "helgjourer" på ridskolan, släpper ut,in, mockar o fodrar till lektionshästar/ponnyer och privathästar, detta får hon i avdrag på sin lektionsräkning.

Lägg ut en annons, beskriv din situation. Finns säkerligen både stall & hästägare som tar emot hjälp som mockning, putsning och dyl, mot att du får hjälp att lära dig sköta hästar och sen kanske rida. Men som många skriver så är du bara 13 år och man släpper inte iväg en 13-åring hur som helst bland sina hästar och saker. Visa dig engagerad, visa att det är det här du brinner för. Det kan nog vara svårt att få betalt för stalljobbet men du kommer få dig en stor erfarenhet rikare.

Jag hoppas det går vägen för dig! Som sagt, jag har varit i samma sist. Idag är jag stolt hästägare sedan 7 år tillbaka, köpt för helt sparade pengar & inte ett lån på banken! En dröm som jag aldrig trodde skulle bli sann med tanke på mina förutsättningar - jag njuter varje dag!! :heart

Gud vad härligt att veta att någon annan har det liknande som jag!
Jag har precis haft ett "möte" med mina föräldrar, dom ska ställa mig i kö imorgon!:D Helt överlycklig!
Mot att jag måste betala 1500 kr och att jag måste cykla till mina andra aktiviteter så ofta jag kan (vilket jag redan gör och har inget imot det) mot att buss pengarna vi sparar går till ridlektionerna. Jo, om det kniper kommer jag nog sluta på pianot för jag brinner för hästar (och allmänt om djur, velat bli veterinär eller liknande sedan jag vet inte när,6 år kanske?:confused:;)) och skulle kunna ge upp mycket för att få rida!
Gud vad härligt att du ändå kunnat skaffa häst! Min dröm att skaffa häst, när tillfälle och kunskap fins, som förut varit mycket avlägsen men kommit lite närmare nu:) Sparar nästan alla mina pengar av 2 anledningar, vela kunna köpa en häst och kunna köpa en gård (kommer aldrig att kunna spara ihop det men ändå en liten hjälpande symbolisk summa)
Tack så himla mycket till alla er som gett tips och svarat på frågor mm. mycket tacksam och ni har verkligen hjälpt mig mot mitt mål :bow::bow::bow:
MVH
 
jo men jag avstår mycket redan nu och det är nog svårt att avstå från det lilla jag har kvar ...

Om du får barnbidraget, tycker jag att du får mycket pengar. Där tycker jag att det är rätt att dina föräldrar "tvingar" dig att prioritera.

Om du nu sparar nästan alla dina pengar, förstår jag inte hur det kunde vara så svårt med den summa du nämnde.

Jag ser att det löst sig: bra. Men som sagt; eftersom du får barnbidraget/studiebidraget så får du mycket av dina föräldrar.
 
Om du får barnbidraget, tycker jag att du får mycket pengar. Där tycker jag att det är rätt att dina föräldrar "tvingar" dig att prioritera.

Om du nu sparar nästan alla dina pengar, förstår jag inte hur det kunde vara så svårt med den summa du nämnde.

Jag ser att det löst sig: bra. Men som sagt; eftersom du får barnbidraget/studiebidraget så får du mycket av dina föräldrar.

Var står det att hon får barnbidraget?
 
Hej!
Jag har alltid velat rida men det senaste året har jag verkligen börjat kämpa för det (måste kämpa, mycket skeptiska föräldrar)
Jag har precis fått reda på att jag ska få rida men att jag antagligen inte får något ekonomiskt stöd :crazy:
Ridsport är dyrt, det vet jag och på den ridskola nära oss kostar en N1 J termin på 21 lektioner med 10 elever, ca 3990 kr+ medlemsavgift...detta är dyrt för en 13 åring!
Nu undrar jag om jag kan fråga på ett privat stall väldigt nära mig (ser typ hästarna från mitt fönster)
om jag får hjälpa till med saker eller är det helt onödigt? Alltså skulle någon vilja ha hjälp med små saker av en 13 åring som inte ridit mer en kanske 10 ggr i sitt liv men läst otroligt mycket om hästar sedan typ 9 års ålder? OM nu dom skulle säga ja vad skulle vara lämpliga saker att göra? mocka,sopa?
och skulle dom ens betala något...:confused:
MvH

Jag hade gärna betalat dig för mockning o dyl. I mitt förra stall så var det två ponnytjejer (då var dom 10 och 13 år) som brukade hjälpa mig med mockning, foderpåsar osv till min häst när jag själv inte hade tid. Har för mig att dom fick 50 kr per dag (för mockning + foder).
 
Om du får barnbidraget, tycker jag att du får mycket pengar. Där tycker jag att det är rätt att dina föräldrar "tvingar" dig att prioritera.

Om du nu sparar nästan alla dina pengar, förstår jag inte hur det kunde vara så svårt med den summa du nämnde.

Jag ser att det löst sig: bra. Men som sagt; eftersom du får barnbidraget/studiebidraget så får du mycket av dina föräldrar.
Var står det att hon får barnbidraget?

Nej jag får inte mitt barnbidrag i handen utan det är mina föräldrar som tar hand om det så om jag vill köpa något måste jag fråga dom och jag gör det nästan inte längre... Jo, jag sparar mina pengar och har ju då ganska mycket mer än vad andra i min klass har men då har dom mycket mer saker oftast (inte alla så klart) men vad jag vet så har deras föräldrar sparkonton till barnen och det har inte mina så då sparar jag själv...Och jag vill hellre rida än att ha 5 par byxor mer än vad jag behöver;)
 
Jag hade gärna betalat dig för mockning o dyl. I mitt förra stall så var det två ponnytjejer (då var dom 10 och 13 år) som brukade hjälpa mig med mockning, foderpåsar osv till min häst när jag själv inte hade tid. Har för mig att dom fick 50 kr per dag (för mockning + foder).

Vad snällt! Hoppas det är så uppe vid stallet där jag bor :)
 
Nej jag får inte mitt barnbidrag i handen utan det är mina föräldrar som tar hand om det så om jag vill köpa något måste jag fråga dom och jag gör det nästan inte längre... Jo, jag sparar mina pengar och har ju då ganska mycket mer än vad andra i min klass har men då har dom mycket mer saker oftast (inte alla så klart) men vad jag vet så har deras föräldrar sparkonton till barnen och det har inte mina så då sparar jag själv...Och jag vill hellre rida än att ha 5 par byxor mer än vad jag behöver;)

OK.
Jag ber om ursäkt för att jag är trög.
Du får inga pengar (ingen veckopeng, ingen månadspeng, inte barn/studiebidraget).
Men du sparar pengar och har ganska mycket mer pengar än andra i din klass.
Var kommer de pengarna från?
 
OK.
Jag ber om ursäkt för att jag är trög.
Du får inga pengar (ingen veckopeng, ingen månadspeng, inte barn/studiebidraget).
Men du sparar pengar och har ganska mycket mer pengar än andra i din klass.
Var kommer de pengarna från?

Det gör inget:)
Det är då från julmarknaden(knäar ju ganska bra på den),födelsedagar (får 100-300 kr av min farmor) och allmänt pengar som jag sparat sedan jag var ganska liten. När vi skaffade ett hus nere i Skåne så fick jag lite små slantar för att rännsa ogräs mm.,sålt på loppisar, jobbat ihop mina pengar helt enkelt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 326
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 733
Hästmänniskan Hej, jag kommer bara få det här ur mig tack :) Jag är 13 år och bor i Stockholm. Har gillat hästar hela mitt liv, började rida när jag...
Svar
12
· Visningar
2 094
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 928
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp