jobbs ihop pengar

Wendy1000

Trådstartare
Hej!
Jag har alltid velat rida men det senaste året har jag verkligen börjat kämpa för det (måste kämpa, mycket skeptiska föräldrar)
Jag har precis fått reda på att jag ska få rida men att jag antagligen inte får något ekonomiskt stöd :crazy:
Ridsport är dyrt, det vet jag och på den ridskola nära oss kostar en N1 J termin på 21 lektioner med 10 elever, ca 3990 kr+ medlemsavgift...detta är dyrt för en 13 åring!
Nu undrar jag om jag kan fråga på ett privat stall väldigt nära mig (ser typ hästarna från mitt fönster)
om jag får hjälpa till med saker eller är det helt onödigt? Alltså skulle någon vilja ha hjälp med små saker av en 13 åring som inte ridit mer en kanske 10 ggr i sitt liv men läst otroligt mycket om hästar sedan typ 9 års ålder? OM nu dom skulle säga ja vad skulle vara lämpliga saker att göra? mocka,sopa?
och skulle dom ens betala något...:confused:
MvH
 
Tror det kan vara svårt att få betalt för jobbet, men nu var det ju många år sen men jag var mycket i olika privatstallar som liten och hängde, mockade, sopade och borstade hästar och njöt av att få vara med hästarna helt enkelt, t.ex. ett travstall i närheten tyckte nog bara det var roligt att hästarna fick lite extra ompyssling :)

Och man lär sig otroligt mycket på det sättet, kanske inte så mycket ridning, om man inte får lov att rida någon snäll häst, men om allt runt omkring!
 
Du kan säkert vara välkommen att hänga i ett stall och kanske någon till och med vill bli din mentor och lära dig en massa saker om hästar men någon betalning för att du hjälper till ska du inte förvänta dig. Precis som du skriver så är hästsport dyrt och att då betala någon som inte kan så mycket för att denne hjälper till är oftast totalt omöjligt ekonomiskt även om man kanske skulle vilja det. Istället får du se kunskapen som du får som betalning och kanske att du kan få rida på någon snäll häst med i framtiden när du har visat att du är duktig, hjälpsam och pålitlig. Men låt dig inte utnyttjas heller för den delen. Många är tyvärr helt skrupelfria och utnyttjar unga tjejers önskan om att få rida och umgås med hästar genom att de får jobba hårt mot inga eller väldigt små belöningar. Själv mockade jag ett stall med 20 boxar ganska många gånger i veckan under ungefär ett års tid som 10-11 åring i hopp om att få rida eftersom personen som jobbade i stallet lovade oss att när hen hade sett att hen kunde lita på oss så skulle vi få rida. Detta var på ett stuteri och när jag efter något år tog mod till mig och frågade ägaren försiktigt när jag skulle få rida så sa ägaren att hästarna inte gick att rida eftersom de inte var ridna på flera år utan de gick bara som fölmärrar allihopa och fick föl varje år. Unghästarna som reds in var självklart inte heller lämpliga att rida på när jag var så ung och grön. Fy vad jag kände mig lurad då :( Jag lärde mig visserligen endel och den kunskapen kunde ingen ta ifrån mig men visst var det väldigt fult utav den anställde att lova något sådant för att jag skulle göra hens jobb. Särskilt utan att ha pratat med ägaren om det för ägaren visste inte ens att vi brukade hänga där visade det sig och hen ville inte ha några barn bland sina fina dyra hästar heller så då fick vi inte vara där längre :(

Jag tycker att det verkar lite konstigt av dina föräldrar att säga att du får rida men att de inte tänker betala ridningen? Hur har de tänkt att du skulle kunna fixa så mycket pengar själv? De enda jobb jag kan komma på som en trettonåring kan göra är att dela ut reklam men jag vet inte om det genererar så mycket pengar heller. Får du någon månadspeng eller barnbidraget så att du har pengar själv att betala med? Ibland kan man få göra en deal med ridskolan om att man betalar varje månad istället. Det brukar ofta vara lite dyrare vid månads än terminsbetalning men man kan ju iallafall fråga ridskolans ekonomiansvarige om det är så att dina föräldrar tycker att det är för mycket att betala på en gång eller om de har tänkt att du ska betala av dina egna pengar.

Lycka till iallafall och hoppas att du kan få börja med hästar och ridning :)
 
Precis som TW skriver - en trettonåring kan nog inte räkna med att kunna tjäna särskilt mycket pengar själv.
När jag var lite yngre än du är nu, skulle vi byta ut våra B-ponnyer mot större häst. Syrran och jag skulle då jobba ihop pengarna själva.
Det gick jättebra: mamma och pappa betalade oss (orimligt) bra för att exempelvis måla ladan, högtryckstvätta ladugården invändigt, klippa gräsmattan och liknande.
Vitsen var väl att vi skulle förstå att man inte bara kan få och få utan egen insats, men de möjliggjorde ju för oss att spara ihop pengarna också.
Har du diskuterat en sådan möjlighet med dina föräldrar?

Jag skulle personligen aldrig betala en trettonåring för att göra saker i mitt stall, om det inte var mitt eget barn och ovan upplägg.
 
Om det är så att du har ett stall så nära kan du alltid fråga stallägaren. Om det är fler än en person som har häst i stallet så måste prata med hästägarna också om vad som är Ok för deras hästar.

Eftersom du är väldigt oerfaren vad gäller den praktiska hanteringen av hästar så ska du inte vara i stallet själv utan vara där samtidigt som hästägaren är där. Om det händer något så blir det den personen som har ansvaret.

Förutsätt inte att du kan hänga i stallet hur som helst bara för att en av många hästägare har sagt att det är OK att klappa just den hästen i hagen.
Jag skulle inte vilja att en oerfaren 13-åring hantera och borstar min häst när jag inte är där.

Kommunikation är jätteviktigt. Det är ju också viktigt att de i stallet vet vad som gäller, vad du har kommit överrens om med vilken hästägare. Det är ju inte ditt bekymmer iofs utan något som hästägarna måste prata om, men om de inte gjort det så kan det tyvärr gå ut över dig även fast du bara vill väl.

Det kan låta lite hårt, men från en hästägarsynvinkel.

Lycka till!
 
Jag antar att du får någon form av pengar från dina föräldrar, typ vecko- eller månadspeng. Spara eller avstå så att dina föräldrar ger dig allt på en gång. Då visar du också hur mycket du är beredd att satsa på ridningen genom att avstå allt du annars använder dom till.
Sedan kan du t ex sälja kvällstidningar på helgerna och tjäna lite pengar. Men att jobba i ett stall och få betalt är nog svårare för att inte säga omöjligt när man är 13 och inte har så mycket erfarenhet.
 
Det var nog det jag trodde, men jag hoppades ändå för vad kan man väl mer önska sig än att få jobba lite i ett STALL med HÄSTAR och få pengar!
Jag säljer på en julmarknad varje år och då tjänar jag ungefär 1500 kr...det är väl min "årliga inkomst" typ...får då ingen månads eller veckopeng.Men har alltid varit mån om att spara och det jag har skulle räcka kanske till 1-2 terminer,men jag vill ju rida mer än så! Jag tänker att när pengarna är slut efter 2 terminer så har jag INGA pengar...alls. Det är därför jag vill ha en lite mer "långsiktig ekonomi" Men jag ska ändå fråga i stallet om jag får hjälpa till lite bara för att kanske få vara lite med hästar annat än 1 gång i veckan :) Ska prata med mina föräldrar om det här ikväll och så får jag hoppas på det bästa :)
 
Fast som du säger: du kan inget. Att få betalt för något som du inte har kunskap för och sannolikt inte för något självständigt arbete tror jag är att hoppas på det omöjliga.

Längre fram, när du har kunskap, är det mycket möjligt att du kan få en slant för att ta in hästar, fodra etc.
 
Vad är det du säljer på julmarknad? Tänker att du kanske kan göra det även på andra marknader eller tillställningar runtomkring?

Sedan tycker jag att det är orättvist av dina föräldrar att erbjuda det här upplägget. En 13åring tjänar inga egna pengar.
 
Om du inte får någon månads/vecko-peng, hur hade dom då tänkt att du ska betala själv för det? Du är för liten för att jobba, de flesta ställen anställer inte gärna folk under 15 år pga att det är så mycket restriktioner på arbetstider etc.

Fråga dina föräldrar vad dom tänkt sig.
 
Är det verkligen ingen som tänker på att alla föräldrar faktiskt inte har råd med lyxen att ge veckopeng, dyra fritidsintressen och liknande till sina ungar?
 
Hej!
Jag har alltid velat rida men det senaste året har jag verkligen börjat kämpa för det (måste kämpa, mycket skeptiska föräldrar)
Jag har precis fått reda på att jag ska få rida men att jag antagligen inte får något ekonomiskt stöd :crazy:
Ridsport är dyrt, det vet jag och på den ridskola nära oss kostar en N1 J termin på 21 lektioner med 10 elever, ca 3990 kr+ medlemsavgift...detta är dyrt för en 13 åring!
Nu undrar jag om jag kan fråga på ett privat stall väldigt nära mig (ser typ hästarna från mitt fönster)
om jag får hjälpa till med saker eller är det helt onödigt? Alltså skulle någon vilja ha hjälp med små saker av en 13 åring som inte ridit mer en kanske 10 ggr i sitt liv men läst otroligt mycket om hästar sedan typ 9 års ålder? OM nu dom skulle säga ja vad skulle vara lämpliga saker att göra? mocka,sopa?
och skulle dom ens betala något...:confused:
MvH
Kolla om det finns någon 4h gård, fritidslantgård eller liknade där du bor?
 
Vad är det du säljer på julmarknad? Tänker att du kanske kan göra det även på andra marknader eller tillställningar runtomkring?

Sedan tycker jag att det är orättvist av dina föräldrar att erbjuda det här upplägget. En 13åring tjänar inga egna pengar.


Bluefich:säljer ringblomssalva och bivax ljus med min bror. Och jo jag skulle nog kunna stå på någon mera marknad men det tar ganska lång tid att tillverka...
Är det verkligen ingen som tänker på att alla föräldrar faktiskt inte har råd med lyxen att ge veckopeng, dyra fritidsintressen och liknande till sina ungar?

Lovisaleonora: Där sa du det! Vi har ju tak över huvudet, mat och kläder, men båda jag och min bror går hos en ganska dyr piano lärare och det kostar min föräldrar nästan 14 000 per år:crazy:
Det finns pengar tror jag men då skärs det nog ner REGÄLT på mycket annat kan jag tänka mig, varken jag eller min bror är skärsilt dyra i drift (hemfört med mina vänner) men,men...

Kolla om det finns någon 4h gård, fritidslantgård eller liknade där du bor?

Escodobe: Det finns en men den ligger på andra sidan stan en bit ut...Men vad skulle jag ens göra där?
 
Om du inte får någon månads/vecko-peng, hur hade dom då tänkt att du ska betala själv för det? Du är för liten för att jobba, de flesta ställen anställer inte gärna folk under 15 år pga att det är så mycket restriktioner på arbetstider etc.

Fråga dina föräldrar vad dom tänkt sig.

Det är en bra fråga! Det skulle jag gärna vilja veta ;) Måste fråga dom
Har kallat till ett hästekonomi möte ikväll, då ska jag ställa alla möjliga frågor, jag hoppas bara det blir av :cautious:
Om ni har några bra frågor och argument så tar jag tacksamt imot dom :D:p
 
Bluefich:säljer ringblomssalva och bivax ljus med min bror. Och jo jag skulle nog kunna stå på någon mera marknad men det tar ganska lång tid att tillverka...


Lovisaleonora: Där sa du det! Vi har ju tak över huvudet, mat och kläder, men båda jag och min bror går hos en ganska dyr piano lärare och det kostar min föräldrar nästan 14 000 per år:crazy:
Det finns pengar tror jag men då skärs det nog ner REGÄLT på mycket annat kan jag tänka mig, varken jag eller min bror är skärsilt dyra i drift (hemfört med mina vänner) men,men...



Escodobe: Det finns en men den ligger på andra sidan stan en bit ut...Men vad skulle jag ens göra där?

Då har du ju redan en dyr hobby, det är säkert så att de inte känner att de har råd att betala ridning oxå, speciellt inte om de då ska vara rättvist så de ska kunna lägga lika mycket extra pengar på ding bror.

Jag skulle föreslå att du frågar i ett stall, om du kanske får hjälpa till mot att de lär dig lite saker och kanske får rida lite som tack. JAg hade inte haft något problem emd att en yngre mer oerfaren tjej/kille hjälpte mig i stallet mot att de fick åka lite på pållen och lära sig lite.
Det är så jag har lärt mig, förutom ridskolan då, men innan jag fick börja på ridskola så var jag i grannens stall och mockade, borstade, tog in och ut hästar. titttade oxå ycket på när ryttarna där red, det lär man sig mycket av.
Så ibland fick jag tex. skritta av en häst eller gå en promenad med shettisen. jag lärde mig massor och hade väldigt kul!

annars om du verrkligen vill så kan du ju i så fall sluta med pianot och istället be dina föräldrar betala ridningen med de pengarna. ångrar du dig är det ju inget problem att sluta rida och börja med piano igen :)
 
Då har du ju redan en dyr hobby, det är säkert så att de inte känner att de har råd att betala ridning oxå, speciellt inte om de då ska vara rättvist så de ska kunna lägga lika mycket extra pengar på ding bror.

Jag skulle föreslå att du frågar i ett stall, om du kanske får hjälpa till mot att de lär dig lite saker och kanske får rida lite som tack. JAg hade inte haft något problem emd att en yngre mer oerfaren tjej/kille hjälpte mig i stallet mot att de fick åka lite på pållen och lära sig lite.
Det är så jag har lärt mig, förutom ridskolan då, men innan jag fick börja på ridskola så var jag i grannens stall och mockade, borstade, tog in och ut hästar. titttade oxå ycket på när ryttarna där red, det lär man sig mycket av.
Så ibland fick jag tex. skritta av en häst eller gå en promenad med shettisen. jag lärde mig massor och hade väldigt kul!

annars om du verrkligen vill så kan du ju i så fall sluta med pianot och istället be dina föräldrar betala ridningen med de pengarna. ångrar du dig är det ju inget problem att sluta rida och börja med piano igen :)

Har tänkt att det skulle vara ett alternativ, alltså att sluta pianot...
Här spelat sen jag var mycket liten så jag är ganska "fri" i det, skulle nog kunna utveckla mig på egen hand :)
Vet bara inte om mina föräldrar tycker det är en så bra ide...suck :meh::banghead:
 
min bror är 20 år så på "avundsjuks fronten" är det nog inga problem;), dessutom så är han den ända i min familj som stöttar mig i det här, han har verkligen hjälp till att övertala och prata om det men dom .
 
Vill du tjäna pengar och spara så: Skotta snö, rasta hundar, panta burkar, passa barn, plantera skogsplantor tex
 
Vill du tjäna pengar och spara så: Skotta snö, rasta hundar, panta burkar, passa barn, plantera skogsplantor tex

snö har vi inte fått än :( men annars kan jag nog förhandla mig till någon slant för det
har förut rastat grannens hund och fått bra betalt för det men hunden dog för ca 1 månad sedan :cry: men kan fråga runt lite och sätta upp lappar, det är många som har hund i byn:)
passa barn gör jag inte så ofta och man får dåligt betalt frö mycket möda tycker jag, föredrar djur passning.
plantera skogsplantor??? Aldrig hört talas om :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 243
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 584
Hästmänniskan Hej, jag kommer bara få det här ur mig tack :) Jag är 13 år och bor i Stockholm. Har gillat hästar hela mitt liv, började rida när jag...
Svar
12
· Visningar
2 078
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 901
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp