Bukefalos 28 år!

Shettisar

Trådstartare
Har i dagarna kollat Join up filmen med Monthy Roberts. I filmen använder de givetvis en round pen, men han säger också att man behöver inte ha det för att träna.Hur sjutton ska man gå tillväga om man inte har tillgång till en round pen utan bara stora hagar.Någon som har förslag?
 
Sv: Join up

Med några plaststaketstolpar och elband eller plastband är det enkelt, både att sätta upp och plocka ner, en roundpen på ca 13-15 m i diameter i hagen eller på ridbanan. Du kan också använda hinderstöd + band (om du har tillgång till så många stolpar. Men för att kunna använda en sådan här enkel roundpen är det viktigt att man gör en join up med fingertoppskänsla. Driver man hästen för hårt så är risken stor att den springer igenom banden (och då är det klart en fördel att ha det i hagen så att hästen inte kommer så långt ...).
Det finns hästhanterare som anser att man måste driva hästen mycket kraftfullt i en join up, men jag anser inte att det behövs. Man kan få precis lika bra respons om man driver hästen i skritt eller trav som när man driver i skengalopp (helt onödigt i mitt tycke!)
 
Sv: Join up

Nu ska jag vara tråkig...


Prova inte på Join up utan någon som Verkligen kan detta.
Join up kan vara ren tyranneri om man inte vet vad man gör.
Hinner du inte läsa av hästen rätt konstant helatiden kan du missa många små signaler hästen ger dig när den ger en mental eftergift till dig. Om du då kör över den mentala eftergiften och inte bryr dig om den (missar den men hästen uppfattar det som att du inte bryr dig om) så kommer du att bryta ner hästen mentalt.

Det kan stressa hästen och bygga upp murar snarare än förtroende mellan hästen och människan.
 
Sv: Join up

Sammet skrev:
Nu ska jag vara tråkig...


Prova inte på Join up utan någon som Verkligen kan detta.
Join up kan vara ren tyranneri om man inte vet vad man gör.
Hinner du inte läsa av hästen rätt konstant helatiden kan du missa många små signaler hästen ger dig när den ger en mental eftergift till dig. Om du då kör över den mentala eftergiften och inte bryr dig om den (missar den men hästen uppfattar det som att du inte bryr dig om) så kommer du att bryta ner hästen mentalt.

Det kan stressa hästen och bygga upp murar snarare än förtroende mellan hästen och människan.
Inte alls tråkig bara sunt förnuft ;)
Nja jag tänker väl inte påbörja någon träning i Join up andan än, men var däremot nyfiken på detta med round-pen. Jag hade nog mer i åtanke att longera/tömköra till en början.Lös longera vill säga (inte tömköra dock);)
Likaså gillar lillhästen att hoppa så något litet hinder finns väl med i planeringen.Såg filmen och fick då återigen lust att skapa en round-pen..
 
Sv: Join up

Om man nu talar om join up och löslongering, så får man väl vara lika försiktig oavsett vad man kallar det man gör. Om man löslongerar, och hästen visar tecknen på eftergift, ska du då inte låta hästen komma till dig?
 
Sv: Join up

Man använder sig av den stora hagen och får bra motion på köpet. Den stora hagen har dessutom fördelen att risken för att hästen skall BLI för pressad minskar då ytorna är stora och den inte kan bli trängd på samma sätt. vi människor är ju av naturen lite långsammare.....

Det gjorde jag och nu kan jag löslongera i den stora hagen då hästen faktiskt själv väljer att röra sig runt mig när han/hon (jag har två) fått rusa av sig det värsta buset. Första fem minuterna blir det mest bara bus och rus innan de väljer mig och ibland när det blir för jobbigt drar de iväg igen men kommer alltid tillbaka för att jobba vidare, det är ju så skoj att få uppmärksamhet. Det kräver dock tålamod, tålamod, tålamod och bra kondis.

Jag använde mig av en egen blandning mellan Roberts och vad heter hon nu igen den där norskan? Ellen ... nånting....

Kokopelli
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Join up

En annan fördel med hagen måste ju vara att , i varje fall nu med detta underbara underlaget, att man sparar hästens leder o dyl...
 
Sv: Join up

cristobal skrev:
En annan fördel med hagen måste ju vara att , i varje fall nu med detta underbara underlaget, att man sparar hästens leder o dyl...

Underbart? I så fall är dina hagar bättre än mina :crazy: suck, iallafall just nu för jag måste precis för närvarande ta det jävligt lugnt. Massor av snö med halv-skare på... Det blir lite si och så med min träning, det blir på sin höjd lite bus men till våren så :)

Men det hade knappast varit bättre i en roundpen kan man ju trösta sig med.

Kokopelli
 
Sv: Join up

Nej, det är svårt nu att få till nåt vettigt alls, men med denna dagsmeja så kanske det blir bättre om några dagar, tills det blir svampigt och tjälhål och skit.
 
Sv: Join up

Nu ska jag vara tråkig...


Prova inte på Join up utan någon som Verkligen kan detta.
Join up kan vara ren tyranneri om man inte vet vad man gör.
Hinner du inte läsa av hästen rätt konstant helatiden kan du missa många små signaler hästen ger dig när den ger en mental eftergift till dig. Om du då kör över den mentala eftergiften och inte bryr dig om den (missar den men hästen uppfattar det som att du inte bryr dig om) så kommer du att bryta ner hästen mentalt.

Det kan stressa hästen och bygga upp murar snarare än förtroende mellan hästen och människan.

ja... he som när man longerar då... när hästen vänder sig mot en och verkligen ber om att få gå med dig men då e de på med pisken och ut igen... det är mycket vi gör mot hästarna som de inte kan förstå tror jag. man kan väl säga att man ska vända ryggen mot hästen så fort den tittar på dig eller slickar sig om läpparna eller sänker huvudet. Kommer den in till dig då så har den gått med på att lämna över ledarskapet.. om inte, får man fortsätta.
 
Sv: Join up

Nu ska jag vara tråkig...


Prova inte på Join up utan någon som Verkligen kan detta.
Join up kan vara ren tyranneri om man inte vet vad man gör.
Hinner du inte läsa av hästen rätt konstant helatiden kan du missa många små signaler hästen ger dig när den ger en mental eftergift till dig. Om du då kör över den mentala eftergiften och inte bryr dig om den (missar den men hästen uppfattar det som att du inte bryr dig om) så kommer du att bryta ner hästen mentalt.

Det kan stressa hästen och bygga upp murar snarare än förtroende mellan hästen och människan.

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
IT & mobiler Jag sitter mycket hemmakontoret nu för tiden och leker i Adobes Creative Cloud om kvällarna, och dels är det inte så roligt att sitta på...
Svar
2
· Visningar
609
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 338
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp