Jordbruksfastighet Moms FÖretag Mm

S

sydney

Hoppas att någon kan hjälpa mig hitta information om detta.
Jag har köpt en jordbruksfastighet med tax.kod 120, finns boningshus o ett litet stall samt 4 ha mark.
Vi har renoverat både hus och stall ganska omfattande, och mera ska göras, HUR funkar det då, har man rätt att dra av momsen på ex. material, verktyg mm som vi köpt? Isåfall får vi dra av för både det som är köpt till boningshuset eller bara det som vi köpt till stallet? Vi har ex köpt färg, byggmaterial, elartiklar och sådana saker. Vi har sparat alla kvitton men vet inte riktigt vart vi ska börja? Vi har inget företag/verksamhet registrerat idag, påverkar det? Påverkar det också hur länge vi ägt fastigheten?
Alla säger olika vad gäller?!?
Jag kommer under nästa år att börja med någon typ av verksamhet, mindre uppfödning, försäljning, uthyrning av boxplats osv. Är det någon fördel för mig att starta firma eller är det bäst att driva det privat som hobbyverksamhet. Nu undrar jag rent skattetekniskt samt ekonomiskt, när det gäller försäkringar och sånt har jag ganska bra koll.
Vet att många som har jordbruksfastighet har några egna hästar, ingen riktig verksamhet utan hyr ut en box i stallet och att de kan dra moms på foder, artiklar, ja i princip allt som har med hästar och gården att göra.
Det jag har förstått är att det hänger samman att man har en liten verksamhet, och att man då får dra moms på inköpta saker, är det fel?
Vill gärna veta vad som gäller, vore tacksam för någon länk till hemsida, eller annan instans där jag kan läsa mera eller beställa hem material.
Tackar
 
Sv: Jordbruksfastighet Moms FÖretag Mm

Hej. Mitt tips är att du vänder dig till din lokala skattemyndighet, länk borde gå att hitta på www.rsv.se De ska kunna svara på alla dina frågor. Kan dock redan nu säga att du inte kommer att få lyfta någon moms på inköp av material eller utförda arbeten på bostadshuset. Den är er privatbostad oavsett om den ligger på en jordbruksfastighet eller ej.
 
Sv: Jordbruksfastighet Moms FÖretag Mm

I och med att du har en jordbruksfastighet så har du en firma. Om du ska dra av moms måste du momsregistera dig hos skattemyndigheten. Så i vilket fall som helst måste du ta kontakt med dem. De får inte lämna hur mycket hjälp som helst utan för att få svar på alla frågor kommer de att hänvisa dig till någon annan typ LRF Konult eller liknade.
 
Sv: Jordbruksfastighet Moms FÖretag Mm

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga när det gäller jordbruksfastighet men när det gäller moms och företag så är det såhär:

Om du har en rörelse t ex avel där hästarna ägs av företaget bokför du dina inköp som rör dessa som kostnader i rörelsen. När du säljer en vara (en häst) eller en tjänst (t ex ridlektioner på hästarna) ska du lägga på moms på ditt försäljningspris. Antag att du har köpt in foder för 10000 kr inkl 2000 kr moms och säljer en häst för 50000 kr inkl 10000 kr moms. Du blir skyldig staten mellanskillnaden mellan ingående och utgående moms dvs 8000, plus skatt på din vinst på hästförsäljningen givetvis.

Att dra av momsen och inköpskostnaden för inköp som inte har med företaget att göra är olagligt. Som t ex att mygla in hela stallets foderinköp som företagets inköp trots att merparten av hästarna är privata och inte har någonting med företagets affärsidé att göra.

Med andra ord - ägs dina hästar av ditt företag och din affärsidé är att föda upp och sälja hästar så är det fritt fram att dra av för hovslagare, foder etc. Men är dina hästar privata och kan du varken dra av moms eller inköpskostnad på såna saker.

Sen kan ingen tvinga ditt företag att gå med vinst, det är fullt OK att göra förlust på t ex sin avelsverksamhet och inte lyckas sälja en enda häst. Du ska dock ha syftet att göra en vinst för att kunna få F-skatt.

Om du har det som hobby krävs inte att du har ett vinstsyfte, du blir dock momspliktig för hobbyverksamhet om du går över 30.000 i omsättning. Man får dra av kostnader för hobbyn mot intäkter i hobbyn och betalar bara skatt om man tjänat med på hobbyn än den kostat.

Med andra ord: Om du tänkt vara hederlig i din verksamhet spelar det ingen roll om du har hobby eller registrerat företag. I båda fallen ska kostnader och intäkter i verksamheten kvittas mot varandra och den moms du tar ut av dina kunder kvittas mot den moms du betalar på varor. Om du har hobby och liten verksamhet (< 30000) kan du inte dra av moms på inköp men behöver inte heller ta ut någon moms från dina kunder på varor eller tjänster du säljer.

Skatteverket har en hel del bra information på sin hemsida och där hittar du säkert det mesta av det du behöver. De brukar också ordna informationskvällar för nyblivna företagare och är väldigt hjälpsamma när man mailar eller ringer till dem.

Lycka till
Lejonelle
 
Sv: Jordbruksfastighet Moms FÖretag Mm

Om du har det som hobby krävs inte att du har ett vinstsyfte, du blir dock momspliktig för hobbyverksamhet om du går över 30.000 i omsättning. Man får dra av kostnader för hobbyn mot intäkter i hobbyn och betalar bara skatt om man tjänat med på hobbyn än den kostat.


??? Stämmer detta verkligen? Jag har fått veta att i inkomstslaget hobby kan jag EJ dra av för kostnaderna. Vinst på över 50000 kr per år beskattas till 30 %. Ex köpt häst för 10000 kr, säljer efter utbildning i låt säga några år för 150000 kr. 150000-10000= 140000 kr Från dessa dras de 50000 kr och resterande blir till beskattning. Inga avdrag för kostnader får göras.
I hobby spelar det ingen roll ifall du ex under 3 år varje månad haft kostnader och kvitton sparade på 2500 kr per månad. Vilket egentligen gör att du näst intill gått back...vilket väl inte är ovanligt med hästar.

Har funnit dessa regler på RSV:s hemsida och i Ridsport.
 
Sv: Jordbruksfastighet Moms FÖretag Mm

Klipp från Skatteverkets broschyr SKV344 Hobbyverksamhet

"Resultatet av varje hobbyverksamhet beräknas för sig. Utgifter för en hobbyverksamhet får inte dras av från andra tjänsteinkomster eller annan hobbyverksamhet.
I princip är alla inkomster skattepliktiga och alla utgifter för hobbyn avdragsgilla. Avdrag för kostnader får dock inte göras med högre belopp än som motsvarar inkomstårets intäkt av verksamheten.
När det gäller större investeringar är utgiften inte avdragsgill på en gång."

"Om det blir underskott ett år får detta inte dras av mot någon annan inkomst. Underskottet får i stället sparas upp till fem år efter inkomståret och dras av från eventuellt kommande överskott av samma verksamhet."

"Försäljning av tillgångar (inventarier) som använts
i hobbyverksamheten beskattas däremot enligt reglerna för kapitalvinst i inkomstslaget kapital."

"När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kronor per år är man skyldig att betala moms."

Broschyren i sin helhet finns att läsa här
http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e045418000833/34406.pdf

Det du menar är regeln att försäljningen av en tillgång (en häst) i en hobbyverksamhet ska betraktas i inkomstslaget kapital. Jag har inte kunnat hitta några gränser typ hur värdefull häst eller i vilka sammanhang den regeln ska tillämpas så jag föreslår att den som är intresserad av detta kontaktar Skattemyndigheten direkt så det inte blir fel.

Skattemyndigheten har ocskå gjort en skrivelse angående hästrelaterad verksamhet. Den försöker beskriva vad som är en ekonomisk verksamhet och göra gränsdragning mot fritidsverksamhet. Det finns referenser till rättsfall mm. Här hittar du den.

http://www.skatteverket.se/rattsinf...lser20041222b.4.18e1b10334ebe8bc80005884.html

Och här är en delvis överlappande skrivelse som innehåller lite mer info och rättsfall relaterade till ridsport och avelsverksamhet
http://www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdcb1b480002512/kap29.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Jordbruksfastighet Moms FÖretag Mm

Tack för alla svar. Eftersom det viktigaste just nu är själva gården och upprustning av denna är det mest av intresse att veta så mycket som möjligt om vad som gäller där. Om/när jag startar företag med ex. försäljning är en senare fråga, men jag tror att jag nog borde ta kontakt med ngn ang själva jordbruksfastigheten. Hade oxå på känn att vi inte kunde dra av för reparationer på huset men positivt är ju om vi kan få något tillbaka på de kostnader vi haft för stallet, vill ju oxå i framtiden bygga fler hagar, paddock och bygga ut och hoppas att man kn få dra av momsen på det då.
Någon skrev att om jag ägr en jordbruksfast. så har jag redan ett företag, spelar det någon roll hur jag registrera det företaget nu tror ni? Är det kanske smart att redan nu ha "rätt" namn på firman , eller kan man registrera det i sitt namn och sedan ändra beroende på inriktning av verksamhet?Svårt detta, ska läsa lite vad som gäller.
Är tacksam för mera tips och råd om ni hittar nåt mer.
 
Sv: Jordbruksfastighet Moms FÖretag Mm

Som lantbrukare om du inte registerar någon annan bolagsform blir det automatiskt som enskild firma och får ditt personnummer som registeringsnummer. Men du måste registera dig hos skattemyndigheten för att kunna dra av momsen. Så om du vill göra det för i år så är det hög tid nu.
 
Sv: Jordbruksfastighet Moms FÖretag Mm

I och med att du äger en jordbruksfastighet driver du näringsverksamhet enligt skattemyndigheten, det är det någon tidigare skribent i tråden har kallat "firma". Den firman får automatiskt namnet sydney.sydneysson med organisationsnumret = med ditt personnummer. Firman är en sk enskildfirma. Vill du kalla din firma något annat går det bra men du behåller då samma organisationsnummer. Det går också bra att döpa om företaget om du byter organisationsform till handelsbolag, aktiebolag, m.m
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan om det är någon här som är bra på typ juridik el liknande så är jag väldigt tacksam. I höstas så blev vi tillfrågade om att...
Svar
4
· Visningar
1 229
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp