Bukefalos 28 år!

Jordbruksfastighet & vindskydd/ligghall

N

nhb1

Någon som vet och kan hjälpa mig... Jag har jordbruksfastighet, 10 hästar, tillstånd för hästverksamhet.

Nu tänkte jag bygga ett vindskydd på ca 60 kvm, det behöver jag ju inte bygglov till, för det är jordbruksfastighet och tillhör näringen, eller jag har misstolkat reglerna?

Om jag sen till hösten vill använda vindskyddet som ligghall och ha djur på den dygnet runt, borde jag väl bara kunna kontakta länsstyrelsen och få den godkänd som ligghall då, eller?

Eller jag bör kontakta länsstyrelsen innan jag bygger vindskyddet och få förprövat en ligghall direkt. Enligt kommunen behöver jag inte tillstånd i alla fall för vindskyddet.

Någon som gjort på detta sättet med att klassa vindskydd som ligghall i "efterhand"? Går det?
 
Sv: Jordbruksfastighet & vindskydd/ligghall

Jag hade kollat med Länsstyrelsen innan jag började bygga. Risken finns ju att du inte får det godkänt som ligghall i efterhand.
 
Sv: Jordbruksfastighet & vindskydd/ligghall

Vindskydd är det bara att bygga utan tillstånd. Men ska det användas som ligghall är en annan sak som kan komma att kräva förprövning av Länsstyrelsen. Så fort det börjar likna ett stall så vill Länsstyrelsen vara med på ett hörn när du har så många djur på gården.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 379
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp