Bukefalos 28 år!

Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tycker dina bilder ser skumma ut, tror inte Svenskt Näringsliv står bakom dem alls. Länka gärna till dem alt. liknande information på seriös webbadress (alltså inte tinypic.com).

Och vad betyder "potentiella sd-väljare"? Vore mer intressant att se statistik över faktiska sd-väljare.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jasså? Gör dom?

Hur tänker du där?

Ja, för rasister har som utgångspunkt att bevara "rasen" och då är det värsta tänkbara att människor av olika "raser" skulle leva tillsammans med samma kultur och "rasblanda" sig. Därför föredrar t.ex vita rasister att en människa från Afrika eller så är så olik vita människor som möjligt för att människor från helt olika kulturer är mindre sannolika att skaffa barn tillsammans.

Notera nu noga att detta inte är min logik men den logiken många rasister har och det är inget jag hittar på. Leta upp någon som står för att denne är rasist och fråga vad denne tycker om assimilering så ska du få se.

Oj, nu ljög du så du får svårt att vända dig om i sängen i natt på grund av att näsan är i vägen.

Det finns inte en rasist som inte är främlingsfientlig.

Nej det gjorde jag inte, har jag påstått att det finns en rasist som inte är främlingsfientlig? Jag menar att den generella synen hos rasister är att mångkultur är "the lesser of two evils" p.g.a det jag skrev ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och den undersökningen säger?

Min tolkning är att potentiella SD-väljare:
- Är ofta fullständigt orealistiska eftersom alla områden ska prioriteras samtidigt (högre siffror på alla staplar).
- Har den unkna synen att Sverige för minst 30 år sedan var mycket bättre än idag.
- Är ofta ultrakonservativa och utvecklingsfientliga.

Det är däremot roligt att läsa att så många SD-are vill förbättra invandringen och satsa mer på och utveckla mottagandet av nya medmänniskor. För att förbättra ett område kan väl ändå inte innebära att det ska minimeras? Då blir jag orolig för SD:s uttalanden om att förbättra skolan och omsorgen......

Eller var det några mer slutsatser?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, för rasister har som utgångspunkt att bevara "rasen" och då är det värsta tänkbara att människor av olika "raser" skulle leva tillsammans med samma kultur och "rasblanda" sig. Därför föredrar t.ex vita rasister att en människa från Afrika eller så är så olik vita människor som möjligt för att människor från helt olika kulturer är mindre sannolika att skaffa barn tillsammans.

Notera nu noga att detta inte är min logik men den logiken många rasister har och det är inget jag hittar på. Leta upp någon som står för att denne är rasist och fråga vad denne tycker om assimilering så ska du få se.



Nej det gjorde jag inte, har jag påstått att det finns en rasist som inte är främlingsfientlig? Jag menar att den generella synen hos rasister är att mångkultur är "the lesser of two evils" p.g.a det jag skrev ovan.

Nu mera är rasist inte en som är emot "blandning raser", vedertaget på "blandning av" kultur, religion, nationalitet etc.

Men visst, är främlingsfientlig ett bättre ord? Eller bara rätt o slätt " folk som röstar/ sympatiserar med SD"
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Varför ens dra upp en så uppenbar sak då?

"Det som är frågan är väl om det ska vara skolans uppgift och således skolplikt att närvara vid adventsfirande i kyrka samt att hålla terminsavslutningar i kyrkorum."

Hos oss är det inte närvaroplikt vid avslutningar, varken på sommaren eller på vintern. Det är ju just därför det inte är skoldag. Antingen får man sitt betyg på avslutningsdagen eller så får man det hemskickat.
Förstod du?

Det var du som tog upp skolavslutning

Det handlar inte om att få sitt betyg eller inte, det handlar om att få var delaktig, att alla får vara med och inte utesluts

Varför är det så viktigt att vara i kyrkan? " för att det alltid varit så" är ett IQ befriat argument kan jag tycka
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och den undersökningen säger?

Min tolkning är att potentiella SD-väljare:
- Är ofta fullständigt orealistiska eftersom alla områden ska prioriteras samtidigt (högre siffror på alla staplar).
- Har den unkna synen att Sverige för minst 30 år sedan var mycket bättre än idag.
- Är ofta ultrakonservativa och utvecklingsfientliga.

Det är däremot roligt att läsa att så många SD-are vill förbättra invandringen och satsa mer på och utveckla mottagandet av nya medmänniskor. För att förbättra ett område kan väl ändå inte innebära att det ska minimeras? Då blir jag orolig för SD:s uttalanden om att förbättra skolan och omsorgen......

Eller var det några mer slutsatser?

Du ser ju själv att den inte visar det sjoberga, verkar nästan som du blev lite upprörd nu när du såg att det inte var så stor skillnad mellan SD-sympatisörer och övriga. För jag tror inte ens du själv tror att det du skrev är en sansad slutsats av undersökningen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tyckte att just de tre skillnaderna var ganska stora och drog de tre slutsatserna. Men vad var det mer man skulle ta med sig? Att det inte finns några skillnader på andra områden?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu mera är rasist inte en som är emot "blandning raser", vedertaget på "blandning av" kultur, religion, nationalitet etc.

Men visst, är främlingsfientlig ett bättre ord? Eller bara rätt o slätt " folk som röstar/ sympatiserar med SD"

Som jag skrev tidigare får du använda ordet hur du vill, men för min egen del försvinner hela poängen med ordet om det tillämpas mot åsikter, tro eller ideologier. Det har ju idag blivit ett urvattnat ord när man behöver använda termer som "riktig rasism" för att beskriva rasism. Är inte du rasist mot Sverigedemokrater enligt din egen definition?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tyckte att just de tre skillnaderna var ganska stora och drog de tre slutsatserna. Men vad var det mer man skulle ta med sig? Att det inte finns några skillnader på andra områden?

Okej jag går igenom ett mer rimligt sätt att tolka det då.

- Är ofta fullständigt orealistiska eftersom alla områden ska prioriteras samtidigt (högre siffror på alla staplar).

Först och främst är det inte så stor skillnad. Att SD-sympatisörer har högre på många av staplarna kan t.ex tolkas som att de är överlag vill föra en mer annorlunda politik på fler områden. Att satsa på förbättringar betyder inte nödvändigtvis att man vill ge en massa mer resurser till området utan omstrukturera och effektivisera det.

- Har den unkna synen att Sverige för minst 30 år sedan var mycket bättre än idag.

Går att applicera på en majoritet av oppositionsväljarna och en stor del av alliansväljarna också.

- Är ofta ultrakonservativa och utvecklingsfientliga.

Här förstår jag inte ens vad du menar, är det att 45% av SD-sympatisörerna tycker "internationellt engagemang" ingår i svenska värderingar jämfört med 53% av oppositionsväljarna och 66% av alliansväljarna?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Som jag skrev tidigare får du använda ordet hur du vill, men för min egen del försvinner hela poängen med ordet om det tillämpas mot åsikter, tro eller ideologier. Det har ju idag blivit ett urvattnat ord när man behöver använda termer som "riktig rasism" för att beskriva rasism. Är inte du rasist mot Sverigedemokrater enligt din egen definition?

Nej, du tog upp ideologier och åsikter, inte jag
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, du tog upp ideologier och åsikter, inte jag

Fast att tycka att ett mångkulturellt samhälle innebär att ge upp delar av den svenska kulturen är ju både en åsikt och ett uttryck för en ideologisk ståndpunkt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast att tycka att ett mångkulturellt samhälle innebär att ge upp delar av den svenska kulturen är ju både en åsikt och ett uttryck för en ideologisk ståndpunkt.

Ja? Alltså är jag inte rasist utifrån dagens tolkning av ordet
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej tvärtom, hur tänkte du nu? Du anser ju att man kan vara rasist p.g.a ens åsikter, ideologi och tro. Att vara t.ex Sverigedemokrat innehåller ju alla tre dessa komponenter och du har tidigare generaliserat fritt om hur Sverigedemokrater är (i negativ mening). Alltså borde du vara rasist enligt din egen definition?

I vilket fall så tycker jag det är helt motsägelsefullt att tycka det om man bara lyssnar på ordet så hör man ju att det syftar till "ras" och inte tro, åsikter eller ideologier. Anledningen till att ordet har fått en ny betydelse är ju p.g.a att man använt det till så många grundlösa beskyllningar för att försöka svartmåla sina åsiktsfränder, sunkig och orättvis retorik ligger bakom det alltså. Inget man bör anamma i min mening.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej tvärtom, hur tänkte du nu? Du anser ju att man kan vara rasist p.g.a ens åsikter, ideologi och tro. Att vara t.ex Sverigedemokrat innehåller ju alla tre dessa komponenter och du har tidigare generaliserat fritt om hur Sverigedemokrater är (i negativ mening). Alltså borde du vara rasist enligt din egen definition?

I vilket fall så tycker jag det är helt motsägelsefullt att tycka det om man bara lyssnar på ordet så hör man ju att det syftar till "ras" och inte tro, åsikter eller ideologier. Anledningen till att ordet har fått en ny betydelse är ju p.g.a att man använt det till så många grundlösa beskyllningar för att försöka svartmåla sina åsiktsfränder, sunkig och orättvis retorik ligger bakom det alltså. Inget man bör anamma i min mening.

Nej, man är rasist om man är emot mångkultur, andra religioner, folkslag och nationaliteter

Sen att de flesta samlas i SD är ju bara för att ett gäng nynazister och annat pack beslutade sig för att göra S D rumsrent och tvättat. Förut fanns de i alla partier. Moderaterna tror jag förlorade flest väljare till SD vis senaste valet
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Aldrig sett någon som sagt att man är rasist bara för att man är emot mångkultur innan, hoppas du är medveten om att nästan hela världen är det. Skulle det vara en gäng nynazister och annat pack som gjort SD rumsrent? Jaja, alla har rätt till sin åsikt...
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Aldrig sett någon som sagt att man är rasist bara för att man är emot mångkultur innan, hoppas du är medveten om att nästan hela världen är det. Skulle det vara en gäng nynazister och annat pack som gjort SD rumsrent? Jaja, alla har rätt till sin åsikt...

SD är emot mycket mer än just mångkultur i sög. Men jag övergår nu till att kalla det främlingsfientlighet eftersom det ordet passar dig bättre.

SD var på 80talet ett ganska grisigt parti ja? Med rötter i NSF och andra nazzegrupperingar. Sen ville dom förändra sin image och jimmie blev fronten. Men som synes går det sådär att tvätta ur nazzen i partitoppen
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jo men nu pratade vi om din definition på rasism inte SD. Som jag skrivit 2 gånger innan så spelar det ingen roll för mig vilket ord du använder, ville bara veta hur du tänker när du använder ordet som du gör.

NSF existerade ju inte på 80-talet så det har jag svårt att tänka mig. Jag är ingen expert på SD:s historia men jag är rätt säker på att SD aldrig varit nazistiskt utan endast haft samröre med nazistiska grupper, gått på demonstrationer tillsammans o.s.v (ungefär som V gör med vänsterextrema grupper idag hehe). Men visst deras historia är grisig absolut.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*kl*

Men vilka är de där som röstar på SD egentligen, var finns de? Med tanke på opnionssiffrorna så är de ju uppenbarligen en del, men IRL har jag aldrig träffat på någon som vill ta i dem med tång en gång. Kommer de någon gång på tal, så är det som nationell pinsamhet, en samling tomtar med osviklig förmåga att häva ur sig det ena uttalandet mer korkat och verklighetsfrämmande än det andra.

Någon som vet vilka som är deras väljarbas egentligen?

I mitt postnummer bor det inte ens 600 människor, av det jag sett är nästan inga till inga av de invandrare. Folk här ute sväljer nog SD's politik med hull och hår. För övrigt har jag träffat en som röstat på SD :eek: Vit man i 40-50års åldern (från Skånes minsta kommun där SD är starka).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Den vardagliga definitionen av 'rasism' ar according till Merriam-Webster ...


1: a belief that race is the primary determinant of human traits and capacities and that racial differences produce an inherent superiority of a particular race

2: racial prejudice or discrimination
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
15 214
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp