Bukefalos 28 år!

Julhelgen - illa till mods

Lingonris

Trådstartare
Egentligen borde gå och prata med någon professionell men jag kan inte klämma in det i mitt liv just nu.
Jag behöver lite råd inför julhelgen då jag och min familj ska åka och hälsa på mina föräldrar 60 mil bort och jag känner mig väldigt nervös och illa till mods över det. Pinsamt nog eftersom jag är 35 år gammal.
Det blir lätt konflikter med min mamma fast jag och min sambo gör allt för att undvika bråk. För två år sedan firade vi jul hos dem och allt blev fel. Jag fick en ordentlig utskällning och det blev en väldigt obehaglig stämning. Jag blev helt uppriven. Jag känner henne tillräckligt väl för att veta att det hon skällde ut mig för inte var den egentliga anledningen utan bara ett sätt att straffa mig för något annat, oklart vad dock.
En bit in i januari fick jag en rungade utskällning till på telefon inklusive en uppräkning av allt jag och min sambo gör som är fel samt förhållningsregler för vad som gäller för mig och min sambo när vi är och hälsar på hos dem (vi får inte åka och träffa några kompisar, t ex utan om vi vill göra det så får vi åka ner en annan helg och enbart träffa dem). När man gör ”fel” i hennes ögon så blir man utfryst och det kan vara i dagar eller veckor. Det finns även en historia av misshandel. Min mamma har aldrig bett om ursäkt för det eller visat att hon ångrar sig. Min pappa har aldrig stått upp för oss barn eller haft någon åsikt utan går bara undan.
Det går inte att försöka lösa problem genom att prata konstruktivt; vad blev fel, hur kan vi göra bättre etc, för då får man ett hånfullt ”ja du kan minsann prata, sluta älta och tjata nu”. Hon skäller ut och fryser ut och sen ska man skämmas.
I somras hyrde vi en stuga i närheten av mina föräldrar och även då blev det fel. Min syster (som, om det spelar någon roll, är en väldigt skötsam person) blev då utfryst och hennes pojkvän var endast välkommen hem till dem ifall hon verkligen var säker på att det var han som var den rätta eftersom min syster ”har träffat så många pojkar”. Vi bjöd mina föräldrar på middag och de satt och surade hela middagen och stormade hem när jag höll på att duka fram efterrätten. Syrran med pojkvän fick sova hos oss.
Hon blev även sur i somras några gånger när jag skulle hämta henne vid bussen men råkade ställa mig vid fel hållplats varpå hon fick vänta 5 min.
De senaste två åren har jag haft en väldigt avvaktande hållning eftersom det känns som att det som hänt inte går att reparera och det är heller inget som jag eftersträvar. Min mamma och jag lever väldigt olika liv och vi har väldigt svårt att prata, det blir liksom god dag yxskaft hela tiden och därför går jag heller aldrig in i någon som helst diskussion längre. Vi pratar om barnen, semestern och deras trädgård typ. Men ändå kan hon hitta saker att bli sur över, oftast förstår man inte hur det gick till eller vad hon blir arg över.
Jag känner mig väldigt nervös inför julhelgen och behöver en strategi. Vi ska bo på hotell när vi är och hälsar på för att försöka undvika konflikter, men mer? Hur ska jag göra om hon blir sur eller arg för något som jag har väldigt svårt att förstå? Vi tänker att vi i så fall drar oss undan, åker på någon utflykt eller tillbaka till hotellet. Men då blir man ju utskälld för det.
Jag känner också att jag borde stå upp för min syster och markera. Min syster är 28 år men hon har inte kommit till insikt om att detta inte är normalt och blir helt underdånig.
Att försöka prata är absolut ingen strategi. Det har jag försökt många gånger och det leder alltid fel. Det finns liksom inte i hennes värld att man kan lösa problem på det sättet.
 
Spontant så hade jag inte åkt dit. Kan inte folk, det må vara ens mor, uppföra sig, så vill jag inte umgås med dem. Har du nån gång sagt det till henne?

Och att hon dikterar hur och vad ni ska göra när ni är där och hälsar på?! Otänkbart i min värld!
 
Tycker inte du ska behöva krusa din mamma. Hade jag varit du så hade jag rest mig upp och lämnat huset vid första tjafs. Hellre en jul med sambo på hotell än i psykisk misär.
Har själv suttit i samma sits med min fd sambos mamma och aldrig mer att jag tar den typen av terror från någon bara för att man är "familj".
Stå på dig!
 
@Tajger och @Marvin

Ja, jag sa faktiskt under utskällningen då för två år sedan att jag mådde väldigt dåligt av detta och att jag inte ville komma och hälsa på om det skulle vara såhär, jag blir för uppriven. Men hon hånskrattade bara och blev ännu argare.
Jag tänker på konsekvenserna, jag ska ju göra saker som jag mår bättre av, inte sämre. Det är ju en rätt stor grej att meddela sina föräldrar att man inte vill ses. Om jag hade vägrat komma dit hade det lett till att jag mådde ännu sämre för det hade gett upphov till kniviga situationer typ ska vi höras på telefon? När? Ska jag bjuda hit dem istället? När ska vi ses igen? Födelsedagar? Det skulle leda till ett ständigt obehag och en ständig oro för min del. Min mamma skulle heller inte förstå utan bara bli jättearg.
Om jag skulle göra något sådant så skulle jag behöva ha en väldigt klar strategi och vara väldigt klar över mina motiv och hur jag skulle göra framöver. Helst vill jag ju inte heller göra så utan umgås några gånger per år utan att hon ska riva upp himmel och jord.
 
En strategi som jag bestämt mig för är att vänligt men bestämt säga att jag inte är intresserad av hennes åsikter om mig och min sambo utan att hon får hålla det för sig själv. Vi gör så gott vi kan och om inte det duger så får vi åka därifrån.
Men ibland är det ju mer subtilt, typ allmän surhet och små avsnäsningar och då är det ju svårt att dra gränsen.
 
Om du känner att du måste åka dit (jag hade nog skippat det om jag var du, men det är inte så lätt alla gånger), försök att sätta gränser. Blir hon rabiat, ta helt sonika ditt pick och pack och åk därifrån.
 
Bästa tipset jag kan ge, om du vill hitta strategier och "förstå" din mor... Läs eller lyssna på följande bok om giraffspråket: länk det är gratis att testa den appen i 14 dagar. Den boken har gjort stor skillnad i mitt liv.
 
Att vi skulle åka och fira med min syster skulle bli jättekonstigt. För det första är vi inte särskilt nära och för det andra skulle mina föräldrar inte fatta någonting. Det förstår liksom inte att de skapar problem utan det är jag och min syster som gör det.
Min mamma har tyvärr en stor psykisk makt över oss så det hade inte blivit någon trevlig jul i alla fall. Vi hade suttit där med en stor klump i magen.
 
Varför ska ni åka dit? Släktskap är inget umgängeskrav när båda parter är vuxna. Bryt.

Då finns chansen att ni så småningom finner respekt för varandra igen, som vuxna individer, som frivilligt umgås. Och gör ni inte det har ni åtminstone undvikit en massa destruktivitet. De respekterar uppenbarligen inte er som vuxna. Man skäller inte på andra vuxna på det sättet och berättar hur de ska göra.

Om du inte tror att umgänge löser situationen så har jag ett tips. Prova helt icke-umgänge. Förklara hur du känner om du vill och någon är beredd att lyssna.
 
...
Jag tänker på konsekvenserna, jag ska ju göra saker som jag mår bättre av, inte sämre. Det är ju en rätt stor grej att meddela sina föräldrar att man inte vill ses. Om jag hade vägrat komma dit hade det lett till att jag mådde ännu sämre .
...

Du får inte ut något positivt alls av att träffa dina förldrar men ändå skulel du må ännu sämre av att itne träffa dem?
Varför? Jag begriper inte riktigt.

Dt finns väldigt många familjerelationer som inte ens existerar eftersom de helt enkelt inte funkar.
Blod är inte tjockare än vatten och barn har inga skyldigheter alls mot sina föräldrar!
Föräldrar har skyldighter mot sina barn däremot.
 
Jag skulle aldrig fira jul på det där viset.

Ibland är jag hos päronen, ibland jobbar jag, ibland är vi med sambons familj osv. Ingen blir sur för det.
 
Du får inte ut något positivt alls av att träffa dina förldrar men ändå skulel du må ännu sämre av att itne träffa dem?
Varför? Jag begriper inte riktigt.

Dt finns väldigt många familjerelationer som inte ens existerar eftersom de helt enkelt inte funkar.
Blod är inte tjockare än vatten och barn har inga skyldigheter alls mot sina föräldrar!
Föräldrar har skyldighter mot sina barn däremot.

+ @sjoberga

Det är inte så att jag inte får ut något positivt alls av att träffa mina föräldrar. Utan att förminska eller ursäkta deras beteende så är det som jag skriver här de dåliga sidorna. Det finns ju bra sidor också. För mig är det en väldigt stor sak att bryta kontakten. Som sagt skulle det ge konsekvenser som jag skulle ha svårt att hantera. Jag tror t ex att mina föräldrar aldrig skulle hämta sig och att det i princip skulle omöjliggöra en relation som är i närheten av så bra som den är idag. Här på bukefalos känns det dock ibland som att det är bara att bryta så blir allt frid och fröjd.
 
+ @sjoberga

Det är inte så att jag inte får ut något positivt alls av att träffa mina föräldrar. Utan att förminska eller ursäkta deras beteende så är det som jag skriver här de dåliga sidorna. Det finns ju bra sidor också. För mig är det en väldigt stor sak att bryta kontakten. Som sagt skulle det ge konsekvenser som jag skulle ha svårt att hantera. Jag tror t ex att mina föräldrar aldrig skulle hämta sig och att det i princip skulle omöjliggöra en relation som är i närheten av så bra som den är idag. Här på bukefalos känns det dock ibland som att det är bara att bryta så blir allt frid och fröjd.

Nej man det kan vara början till frid och fröjd.
 
Vad säger din sambo?

Du behöver kanske inte bryta helt med familjen, men fråga dej själv om det verkligen är värt att må så dåligt av blotta tanken på att träffa dem.
 
+ @sjoberga

Det är inte så att jag inte får ut något positivt alls av att träffa mina föräldrar. Utan att förminska eller ursäkta deras beteende så är det som jag skriver här de dåliga sidorna. Det finns ju bra sidor också. För mig är det en väldigt stor sak att bryta kontakten. Som sagt skulle det ge konsekvenser som jag skulle ha svårt att hantera. Jag tror t ex att mina föräldrar aldrig skulle hämta sig och att det i princip skulle omöjliggöra en relation som är i närheten av så bra som den är idag. Här på bukefalos känns det dock ibland som att det är bara att bryta så blir allt frid och fröjd.
Då är det en annan sak. I det du skrev tidigare fanns inga spår av något bra.
 
"Vi ska bo på hotell när vi är och hälsar på för att försöka undvika konflikter"

Ska ni inte alls det, ni ska inte åka alls. Varför utsätter ni er för en människa som på alla vis bankar in i er att ni är fel, gör fel och att allt är erat fel? Släpp och gå vidare utan dom människorna i erat liv och att det sen är dina föräldrar so what? "Blodsband" är bara en myt och idioter finns det så gott om överallt så man behöver inte aktivt söka upp dom och bli mästrad och straffad.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 683
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 513
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 202
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 708
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp