Julklappstråden 2014 - tips till vilsna.

Jag behöver något på R, kostnad ungefär mellan 100-150 kr och passa folk mellan 25-80 år. Idéer, någon? ;)
Antar att det är till ett typ julklappsspel? Har inga direkta idéer, men vill bara tipsa om att tänka på att man alltid kan tänka kreativt, jag var med i ett sådant bokstavsbaserat spel där det delades ut bl.a "Riktigt god kola" och "Väldigt bra tillbringare" ;)
 
Jag bidrar med ett allmänt tips:

Till äldre släktingar är en personlig väggalmanacka ofta uppskattat!
Den är användbar, innehåller bilder på personer/platser dom kan relatera till och ger glädje hela året. Det var en fullträff det första året jag fixade en sån till mormor och morfar, efter det har det låtit "nej vi vill som vanligt inte ha några julklappar... men du kan väl fixa en ny kalender?" :D I min har jag stoppat in bilder på deras barn och barnbarn, men även låtit det slinka med nån liten bild på nån av mina katter eller hundarna som finns hos mamma/mostrar eftersom dom ju också hör till familjen. Himla fiffigt är att man dessutom kan lägga in flera bilder på varje uppslag när det är många personer som ska få plats :)
Den tjänsten finns på flera olika sajter, och det brukar erbjudas en fin rabatt om man inte beställt förut dessutom :)
 
Antar att det är till ett typ julklappsspel? Har inga direkta idéer, men vill bara tipsa om att tänka på att man alltid kan tänka kreativt, jag var med i ett sådant bokstavsbaserat spel där det delades ut bl.a "Riktigt god kola" och "Väldigt bra tillbringare" ;)
Nja, men vi köper bara en klapp var och delar ut i familjen på julafton. Undviker gärna såna "kreativa" idéer eftersom det faktiskt finns saker som börjar på bokstäverna vi har och alla bokstäver kommer ju förr eller senare. :) Dessutom ska det rimmas på och finnas möjlighet till att gissa vad det är.
 
Jag tycker det är jättesvårt att köpa grejer till min äldsta bror och hans fru då de kan köpa vad de vill ha och har en ganska nischad och välutstuderad stil. En flaska vin börjar kännas väldigt tråkigt. Så på årets julmarknader har jag passat på att köpa lokalproducerade saker och ska sätta ihop ett litet kit med främst olika ät/drickbara saker. Tror det uppskattas och det är roligare att ge bort saker de inte kan köpa (lika enkelt) själva eftersom de bor i en annan del av landet. :)

Mamma blir nog svårast i år. Vill gärna köpa hud/hårvård/parfym för jag vill skämma bort henne men hon är så dålig på att använda det. Samma sak om man t.ex. ger bort presentkort på massage, hon kommer sig aldrig för att faktiskt boka en tid (eller så glömmer hon sin bokade tid). Hon älskar (liksom jag) insekter och då särskilt trollsländor och fjärilar. Har redan gett henne Nationalnyckeln med nattfjärilar, fälthandbok till dagfjärilar och en spännbräda samt nålar till att nåla upp fjärilar med, men kanske ska ge nya nålar då de gamla är slut... :idea:

Kan annars instämma i det som någon annan skrev: Till mor/farföräldrar är almanackor med personliga bilder väldigt uppskattat! Min bror gav bort ett pussel förra julen med en bild på sina två barn till våra föräldrar och de blev jättenöjda, så om man gillar att pyssla är det en kul gåva. :)
 
R är ju jätteenkelt... ridstövlar, ridbyxor, ridspö... :p
Hade familjen varit hästintresserad, så... ;) Sen tror jag nog spontant det är svårt att hitta ridstövlar för 150 spänn? :D
Rulltårta. Rivjärn. Robot. Ram. Raketer. Resa. Rid[insert word]. Rumpvärmare (till cykel).

Hjälpt det? :D

Haha ja, robot gillade jag. Eller resa. Bensinpengar på 150 spänn, typ? :rofl:
 
Nja, men vi köper bara en klapp var och delar ut i familjen på julafton. Undviker gärna såna "kreativa" idéer eftersom det faktiskt finns saker som börjar på bokstäverna vi har och alla bokstäver kommer ju förr eller senare. :) Dessutom ska det rimmas på och finnas möjlighet till att gissa vad det är.
Radio? Det finns ju en hel del billiga varianter som är roliga... Ridlektion så kanske du får fler hästintresserade i familjen! :up: Raketost... :angel:
 
Berätta mer om dessa "Tiles", @Stefffie

// hon som letar efter sina nycklar typ ett par gånger i veckan... :o :p


Googlar du (och ev. lägger till "app" ) hittar du nog rätt - tror inte jag får länka hemsidan?
Men små bluetooth kopplade brickor som du kan fästa på nycketknippa, lägga i plånbok/väska eller fästa på allt från tv-kontroll till Ipod - dessa länkar d med en app på telefonen som sen spårar vart objectet finns. Räckvidden är dock bara ca 30meter, men det funkar ju så länge du mest glömmer saker inomhus!
(Egentligen kan räckvidden bli större, men det kräver att du har andra tile användare i din närhet - hemsidan har tjusig video som förklarar!)
 
Jag bidrar med ett allmänt tips:

Till äldre släktingar är en personlig väggalmanacka ofta uppskattat!
Den är användbar, innehåller bilder på personer/platser dom kan relatera till och ger glädje hela året. Det var en fullträff det första året jag fixade en sån till mormor och morfar, efter det har det låtit "nej vi vill som vanligt inte ha några julklappar... men du kan väl fixa en ny kalender?" :D I min har jag stoppat in bilder på deras barn och barnbarn, men även låtit det slinka med nån liten bild på nån av mina katter eller hundarna som finns hos mamma/mostrar eftersom dom ju också hör till familjen. Himla fiffigt är att man dessutom kan lägga in flera bilder på varje uppslag när det är många personer som ska få plats :)
Den tjänsten finns på flera olika sajter, och det brukar erbjudas en fin rabatt om man inte beställt förut dessutom :)
Precis så är det här också, det har varit en stående julklapp till de äldre i flera år nu!

KL

De julklappar jag ser mest fram emot att ge bort i år är en väggalmanacka med bilder från Facebook-sidan As Seen Through Horses' Ears (där pengarna dessutom gick till en välgörenhetsorganisation för hästar) en prenumeration på Testagram, ett personligt iPhone-skal med bilder från året och konsertbiljetter.

Har svårt att komma på något bra till min bror, men han har precis fått nytt jobb och ska flytta till en helt ny kultur ca 500 mil söderut så det blir nog någon informativ bok eller annat på det temat.
 
Bra tråd.

Jag skulle behöva tips på vad man kan ge en 75 årig farbror. En som inte direkt unnar sig själv så mycket men som jag ändå tror har allt han behöver. Ett år gav jag honom ett par arbetshandskar och dom var tydligen väldigt uppskattade och används fortfarande.
Han går omkring i väldigt slitna skor men det är ju svårt att ge nån skor.
 
Rom? (drycken alltså)
Det jag funderat mest på hittills. Köpte dock alkohol förra året, så vore ju kul med nåt annat. Även om det är nåt "enkelt" som passar till alla.

Funderar på om det finns någon finare choklad med namn på R annars?

Riskokare hittar jag inga för under 200 kr, det hade ju annars kunnat vara nåt. Eller så får det bli nåt radiostyrt, är väl dock kanske inte jättekul för de gamla om nån av dem skulle få den. :p
 
Precis så är det här också, det har varit en stående julklapp till de äldre i flera år nu!

KL

De julklappar jag ser mest fram emot att ge bort i år är en väggalmanacka med bilder från Facebook-sidan As Seen Through Horses' Ears (där pengarna dessutom gick till en välgörenhetsorganisation för hästar) en prenumeration på Testagram, ett personligt iPhone-skal med bilder från året och konsertbiljetter.

Har svårt att komma på något bra till min bror, men han har precis fått nytt jobb och ska flytta till en helt ny kultur ca 500 mil söderut så det blir nog någon informativ bok eller annat på det temat.

Åh, jag fick just en idé om vem jag skulle vilja ge Testagram till. Men när jag gick in på sidan verkar de inte ha någon "ge-bort". Hur har du löst det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp