Julklappstråden 2014 - tips till vilsna.

Knapplån.

Har kört fast lite med julklapps-idéerna i år. Har några kvar på listan där jag inte har några bra idéer alls... Vad köper man till en 48-årig man som just flyttat hemifrån för första gången?
 
Jag undrar om det är någon som vet om man kan få tag på en bra pocket prenumeration någonstans? Har kommit på att det nog vore uppskattat av min 80 åriga farmor som verkar läsa mycket. Har färskt googla men hittar inte riktigt något.

Kindle tror jag tyvärr inte riktigt kommer funka för henne så e-prenumeration är nog lite kört :(
 
Enbart leverans till utlandet :( tjänsten de rekommenderade inom Sverige är nerlagd. Jag tror jag helt enkelt köper några pockets åt henne. Det blir ju inte så utspritt men bättre än inget.
 
Bästa föreragsjulklapparna vi fått är en valfri tidningsprenumeration och minihögtalare till mobilen var också :up:
Bra var även ficklampan vi fick.. Den första vill säga, men det blev lite tjatigt med dem tredje och fjärde :p

Till sambons julklapp har jag ett litet dilemma. Jag vet inte hur jag ska få hem detO_o finns inte att köpa i Sverige och verkar vara svårt att hitta webbutiker som skickar utomlands och googlandet underlättas inte av att nästan inga sidor är på engelska :p
 
Firephant är ju en jättesnygg brandsläckare. Rekommenderas varmt.

Själv har jag investerat i 15 st smågåvor till en grupp tjejer, det blev denna i tre olika varianter (showercreme och bodylotion)
.
tiny_box_of_love_mango_papaya_500x500.jpg
 
Det är svårt med julklappar. Lite enklare med barn, men vuxna har ju typ "allt" inom rimliga gränser för vad man har råd att köpa till dem.

Här kommer dock lite förslag som jag ändå kommit på som är lite roliga till rätt person

Till någon som har en Idol, favoritdjur, nyss fått barn, skaffat katt, hund, häst etc. Leta på nätet efter glas, koppar eller något med just det motivet de gillar. Glas går alltid sönder lite då och då, och det är alltid kul att ha lite speciella motiv som ingen annan har på sina egna prylar. Alternativ att göra decoupage själv på glas med favoritmotivet på just deras barn, hund eller vad det nu kan vara.

Till te och kaffedrickare: Finns "presentbutiker"/kaffehandlare som har fina paket man kan plocka ihop med olika finare teer och kaffe. Lägg ev till någon fin choklad om denne gillar det.

Om man som jag gillar att plocka svamp, så har man redan torkade trattisar i mängder hemma. Lägg dem i en fin glasburk och något fint band omkring. Perfekt till den som kanske gillar svamp och matlagning men kanske varken vill eller hunnit komma ut i skogen. Behöver ju inte vara svamp heller. Marmelad, sylt, gele eller annat man påtat ihop under hösten funkar lika bra om man vet att personen själv inte syltar och saftar.

Tonåringar ( tjejer) : Smink, parfym, hudkrämer och liknande. De flesta tonåringar har stor åtgång och vill för det mesta bara ha mer men har inte råd :-)

Den man lever eller är tillsammans med : Äventyr, weekend, hotellnatt, spa eller liknande som du kan följa med på och ha det gott själv också ;-)

Som hundägare hade jag gärna fått lite lyxigt hundgodis, kanske likadant för den som har häst, katt eller annat djur? Går ju att göra det lilla extra själv och till exempel torka morötter till en häst, torka lever till en hund eller fisk till en katt? Slå in i lite cellufan så ser det lyxigt ut :-)

Till den kanske "skröplige" farmor,farfar, mormor och morfar tror jag det skulle vara uppskattat med något hembakt. Många äldre gillar sötsaker men har kanske inte orken att baka längre, och hembakt är godare än köpt. Många äldre är också frusna av sig, så kanske en go pläd, fårskinnstofflor eller liknande. Finns också många hjälpmedel för äldre som kanske kan vara bra när styrkan och orken avtar på äldre dagar.

Handdukar, påslakan mm går alltid åt och är kul att byta ut. Kan vara något till brorsan, syrran eller den som nyss flyttat hemifrån.

Sällskapsspel till de som gillar att spela. Det vet man ju ofta om de föreslagit någon gång.

Försök fråga personen och ha öronen öppna. Har du vart hemma hos någon, så kanske personen sagt om din blombukett du hade med dig, att oj, jag har så dåligt med vaser ( köp en vas) eller oj, jag har visst lite dåligt med likadana bestick till middagsbjudningen ( personen behöver/vill kanske ha bestick? ). Kanske har du någon som berömt någon grej hemma hos dig, en tavla, en vacker prydnadsgrej eller annat och du kan köpa något liknande?

Sen funkar ju alltid biobiljetter, presentkort, en fin julgrupp, trisslotter att ge bort, men kanske inte lika kul.
 
Till någon som har en Idol, favoritdjur, nyss fått barn, skaffat katt, hund, häst etc. Leta på nätet efter glas, koppar eller något med just det motivet de gillar. Glas går alltid sönder lite då och då, och det är alltid kul att ha lite speciella motiv som ingen annan har på sina egna prylar. Alternativ att göra decoupage själv på glas med favoritmotivet på just deras barn, hund eller vad det nu kan vara.

Man kan även beställa hem muggar, musmattor t-shirts mm med egna motiv, väldigt uppskattat :)
Ett år gav jag nog halva släkten musmattor, farmor fick en med min katt (hon älskade den katten), lillebror 1 och två fick med nån lättklädd brud + WoW motiv på, pappa fick med en Harley Davidsson på. Skrev även personlig text på dom. Alla blev glada :)
 
@WaterLily Kanske en praktisk guide genom livet? "Praktisk handbok för hemmet : oumbärliga råd och tips för alla vuxna", finns en underbar (upprörd) recension av den på Amazon...
...in this book of "life skills" they include the "indispensable" "skill" of rolling a joint. How about a better life skill in the place of dope smoking? How about the skill of repenting and believing.
:up:

Sen gör jag som några andra här och lägger ut min egen desperationslista i hopp om att någon har några bra tips!

Mamma: 75 år, älskar vackra saker. Vi håller dock verkligen inte med varandra om vad som är vackert och inte, så för det mesta blir det katastrof när jag försöker köpa något... Inspirerad av hantverkstråden på Hem&Hobby har jag funderat på att försöka knåpa ihop något slags sjal åt henne, med typ glittertråd och paljetter eller något sådant... Men med tanke på min enorma begränsning på det området så vore det minst sagt klokt att ha en plan B!

Pappa: Samma ålder, tjurig gubbe som bara är hemma för att äta och sova. Är i skogen eller verkstaden all vaken tid. Han har i jag vet inte hur många årtionden bara fått böcker av mig, känns tråkigt men han gillar ju att läsa...

Unge1: 18 år. Snobb. Maniskt besatt av två saker som tar upp hela hans liv: betyg för att ta sig in på rätt universitet, och styrketräning... Noll ideer...

Unge2: 13 år. Trött & förvirrad (13 år som sagt :D). Gillar datorspel över allt annat. Har en tre mil lång önskelista som vanligt, men den består av saker som 50 tums TV med väggfäste, Xbox One med sakerjagintevetvaddeär, och andra realistiska saker som jag verkligen både har råd med och är villig att ge honom... :meh:

Övriga får inte julklappar, däremot brukar jag köpa till allas hundar istället! Så om någon har bra tips på hundklappar också? :D

För övrigt när det gäller företagsklappar. Mina föräldrar (småföretagare) får varenda jul en stor trave chokladaskar... Allt från de som säljer tjänster till deras företag (tex revisorer) till de som köper tjänster (alltså andra företag, inte privatpersoner), plus de som är mer perifert knutna till dem, skickar jättestora chokladaskar. Varför? Ingen kan äta så mycket choklad! Vill folk ens ha godis numer när det gäller företagsklappar, med tanke på allergier, hälsa, osv? Varje sommar står en trave oöppnade julklappar och smälter sakta i solen...
 
Mamma min har jag bokat turridning till - hon gillar hästar, hundar och friluftsliv, men sedan jag flyttade hemifrån och hunden avlivades så har hon förlorat den naturliga kontakten hin hade till de områdena, så jag hoppas hon blir glad. Håller tummar och tår för e solig dag också såklart!

Pappa får "Tiles" - små plattor spm du fäster i nyckelknippa, lägger i väska eller annat du inte vill tappa bort. Sedan ka du alltid spåra dina grejer med hjälp av mobilen! Kommer från US startup som dock har problem att få utnleveranser i tid - la en beställning i Februari eller så som kom nu i November.

Bror, 26 och heltidsarbetande sedan Januari får ett par fina läderhandskar med tp kashmirfodring. Mest för att jag inte vet vad jag ska e honom, så brukar jag köpa tidlösa "bra att ha" saker som står sig i en garderob.

Om det inspirerar någon :)
 
Unge1: 18 år. Snobb. Maniskt besatt av två saker som tar upp hela hans liv: betyg för att ta sig in på rätt universitet, och styrketräning... Noll ideer...

Kanske en snygg/personlig kalender så han kan hålla ordning på alla prov och liknande? Ett träningspass med personlig tränare, dietist, någon som kan hjälpa honom att optimera träningen?
 
Kanske en snygg/personlig kalender så han kan hålla ordning på alla prov och liknande? Ett träningspass med personlig tränare, dietist, någon som kan hjälpa honom att optimera träningen?

Det sistnämnda har han redan så det står honom upp över öronen (han extrajobbar som tränare inom en akrobatisk sport så han har massor av kontakter där), men det första kan vara värt en fundering! Han är usel på att organisera sig (eller som hans lärare uttrycker det: lat...) så något sådant vore nyttigt! Frågan är hur glad han blir bara. :p
 
Jag försöker verkligen att tänka till konsumtionsmässigt det här året, att se om det uppskattas återstår... har främst tänkt upplevelser. Dels för att det är vansinnigt roligt att få, och det ger tillfällen att göra roliga saker tillsammans med den som får det. Sedan sprider det ut kostnaderna lite, vissa saker betalas när det är dags under våren medan vissa biljetter redan är köpta. Utöver det främst presenter från second hand eller antikvariat (shoppar själv mycket på det sättet), saker som mottagaren behöver och finare ätbara presenter eller andra förbrukningsprodukter (främst eko i fråga om hudvård och liknande).

Själv har jag önskat mig ett par grejer som jag behöver, lite hudvård och upplevelser. Har exempelvis tänkt ge bort en fin blombukett (till morföräldrarna som har allt de behöver, mamma bor nära så ger henne pengar och ber henne köpa en fin bukett till julafton), en bok om skogsvård från 1908 (till den stora trädentusiasten som jobbar med skog), ett par örhängen från 1950 (till den höggravida som har allt men gillar fina saker), en operabiljett med tillhörande utlovad middag (som ges bort med ett paket lite finare lakrits eftersom det uppskattas), hockeybiljetter med tillhörande middag, biljetter till en show, dag på spa med brunch (ges med ett paket ekologiska tvålar som mottagaren har nämnt att denne tyckte om doften på), presentkort på middag med en flaska vin, utlovat biobesök med tillhörande snacks och liknande.
 
Pappa får "Tiles" - små plattor spm du fäster i nyckelknippa, lägger i väska eller annat du inte vill tappa bort. Sedan ka du alltid spåra dina grejer med hjälp av mobilen! Kommer från US startup som dock har problem att få utnleveranser i tid - la en beställning i Februari eller så som kom nu i November.
Berätta mer om dessa "Tiles", @Stefffie

// hon som letar efter sina nycklar typ ett par gånger i veckan... :o :p
 
Tips till skogs/jägarsnubbe/gubbe: riktigt bra jägarstrumpor, går åt och är väldigt uppskattade. Inte svindyrt heller.

Till min sambo blir det nog en klocka för friluftsbruk, som är vattentät och sånt. Beroende på vad jag kommer tjäna nästa termin så kanske det blir nån upplevelse också, i stil med hotellweekend.

Min pappa kommer få underställ från engelsons, köpte ett dyrt underställ i merinoull för några år sedan som han inte gillade, så satsar på billigt i år. De slits och han använder dem.

Min bror kommer nog att få något klädesplagg i stil med collagetröja, eller halsduk/mössa/vantar. Han är supersvår att hitta nåt till.

Mamma kommer att få en fotobok med bilder från Italienresan vi gjorde i somras till hennes 50-årsdag.

Min syster kommer nog att få ett underställ i lite finare kvalité, typ merinoull. Hon unnar sig aldrig ett bra underställ fastän hon gillar att vara i skog och mark.

Funderar på vad jag ska ge sambons familj, som en familjejulklapp. Har gett dem sällskapsspel som är uppskattat men nu har de sååå många och de tar plats och spelas inte superofta. Är svårt när det ska vara till en familj sådär. Något som passar till trädgården/parkering/lampa/fågelmatare funderar jag på, men det ska vara lite kul och lite uppskattat av alla i familjen. Svååårt.
 
Enbart leverans till utlandet :( tjänsten de rekommenderade inom Sverige är nerlagd. Jag tror jag helt enkelt köper några pockets åt henne. Det blir ju inte så utspritt men bättre än inget.
Månpocket har iaf haft en prenumerationstjänst tidigare. Kan va värt att kolla om de fortfarande har det.
 
Jag behöver något på R, kostnad ungefär mellan 100-150 kr och passa folk mellan 25-80 år. Idéer, någon? ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp