Bukefalos 28 år!

Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar...

Sammet

Trådstartare
Ca 10+ min promenad från var mina hästar står finns ett stall med 4 hästar, ägaren har nu lånat ett bete som ligger över 300 m bort från min hage där mina hingstar går.
Dock har denne inte gjort något direkt åt staketet av vad jag kunnat se och av vad jag förstått finns det ingen ström i tråden och stolparna är dåliga (skall kolla denna hage senare i dag). Att tråden och stolparna är dåliga vet jag sen innan men om det verkligen inte finns ström måste jag kolla själv.

Hästarnas ägare äger Inte marken, möjligen att de hyr den.

Var jag har mina hästar finns 2 hagar, en med valacker och en med mina 2 hingstar plus ett par valacker.
Mina hingstar går i en hage med bra tråd (mindre än 1 år gammal) och Bra stolpar. Hagen är helt nygjord förra sommaren. De har ström i tråden och respekt för strömmen, de skulle inte heller få för sig att ta sig ut.

I morse var 2 av de 4 hästarna, ston... ute och sprang, de hade tagit sig ut från sin hage och var och sprang borta hos mina hästar. Mina hingstar var glada men höll sig i sin hage.

Ska först och främst säga att jag inte är sen att ta mitt ansvar som hingstägare om mina hingstar skulle ta sig ut och betäcka ett sto, jag skulle stå för kontroll och ev abortspruta om stoägaren ville ha en sådan.

Nu till min fråga, jag har Ingen lust att ha ston (som inte ens tillhör stallet!) i min hage och få skador på mina hästar, jag har inte heller lust att betala en eller flera abortsprutor ifall stona tar sig in till mina hingstar. (dvs de är orsaken). Speciellt inte eftersom hagen är undersatt.

Vad säger lagen?
Blir jag ansvarskyldig om stoägarna vet att stona rymt tidigare, och de dessutom har undersatt hage?
Dvs om stona är dom som orsakat det hela och mina hingstar gått i sin hage.

Och vad säger lagen om stoägaren inte vill ha abortspruta (nu när det ju faktist finns som alternativ jämfört med förr), ansvarar jag för ev extrautgifter under dräktigheten? (oavsett om det är mina hingstar eller stona som smiter in till den andra hagen).

Tacksam för juridiskt korrekt svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Du har INGEN betalningsskyldighet under ev. dräktighet om nu stoägaren väljer att behålla ev. föl pga deras sto/n smitit in till din hingst/ar, så pass är jag helt säker på för jag kan inte tänka mig att det är något som är så annorlunda för hästägare jämförelsevis mot andra djurägare.

Övriga frågor får någon annan svara på.
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Jag har tyvärr inget svar men är intresserad av att veta detsamma!

Om det fanns någon rättvisa så borde det i mitt tycke vara så att stoägaren blir skyldig språngavgift om stoet blir dräktigt pga deras oaktasamhet men vad jag tycker brukar ganska ofta vara i konflikt med vad som egentligen gäller :grin:
Annars borde samma sak gälla som om stoet blev dräktigt pga av hingstägarens oaktsamhet -dvs hingsten tar sig ut ur sin hage och in till stoet.

Vet inte om man hävdar att hingstägaren är skyldig att ha staket som inte stona KAN ta sig igenom, -det faller givetvis på sin egen orimlighet men det hindrar ju inte att lagen ser ut så ändå, så är det ju med andra lagar runt häst :angel:

Det är ju inte bara dräktigheter som är risken, skador och sjukdomar, och har man tex en hingst som står på semin kan ju hela säsongen bli förstörd om den betäcker naturligt.

Jag har alltid haft hingstar och ingen har någonsin rymt *peppar peppar* men jag blir skitnödig varenda gång någon ens rider förbi gården/hagen ändå. Att ha främmande ston i en sådan tvivelaktig hage så nära hade jag inte varit glad över! :cool:
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Jag håller med dig, det är inte rättvist att man som stoägare ska kunna ha sitt sto lösspringandes så det kommer in till en godkänd hingst och därmed kunna få en avkomma utan att behöva betala för det. Är ju Väldigt ologiskt om det är så.

Det är Inte roligt att de går där och det utan ström! Jag har varit och kollat hagen nu idag och tråden är väll... tja "ok" men inte direkt bra uppsatt (höjden varierar och de två stora hästarna borde kunna ta ett enkelt skutt över, stolparna är ok (även om ägaren använt järnstolpar) men någon el finns det inte övht, på 1 ställe är tråden lindad flera varv runt en trästolpe och på ett annat ställe är båda trådarna satta i en isolator men inte sammankopplade med resten av tråden, så det innebär att även Om det fanns elaggregat där så skulle det inte finnas någon ström i det partiet...

Hade det varit en Bra hage med ström så hade det varit ok att de gick där men nu känns det bara onödigt, självklart ska dennes hästar få ha bete, men inte till priset av att de ska smita och riskera att mina hästar skadas!
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Det går inte att prata med hästägaren då? Om vederbörande är det minsta seriös borde denne ju vara mån om att dennes hästar inte ska skadas? Vet personen att det finns två hingstar så pass nära?
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Spontant, och kanske lite elakt, så är min reaktion att man inte har hästarna i en elfri hage utmed en så pass trafikerad väg (nära vägen, nedanför diket) om man är seriös... ja... jag ÄR elak!
Mötte även personen ifråga ledandes utmed denna väg med en häst i vardera hand på väg hem till stallet (en sträcka som tar 10 min att gå). Vägen är trafikerad och många biliste kör som om de stulit bilen, har hänt flera otäcka olyckor efter vägen.


Men ja, jag ska informera hästarnas ägare om att det är 2 hingstar i hagen, det jag ville veta först var om jag i samma veva kan säga "jag kommer inte stå för en abortspruta eller ev omkostnader om dina hästar tar sig in till mina." (fast på ett snällt sätt).
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Vet du vem det är som äger hästarna?
Kanske personen åtgärdar hagen om du pratar med denne?
Och denne har kanske inte koll på att det går hingstar så nära, man kan i alla fall hoppas att det skulle räcka för att personen skulle bli lite mer rädd om sina ston.

Hoppas det löser sig, läskig situation.

Kram, Maya
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Jag vet var hästarna står om inte annat. Så jo jag ska prata med ägaren. Men vad kan jag komma med för krav liksom, fixa el! Men om de hoppar över då?
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Allt du kan göra är att ta kontakt och dela med dig dina farhågor och hoppas personen vettig och inser allvaret.

Jag har ingen aning vad du kan kräva lagligt, men förhoppningsvis ser ägaren över stängslingen, det kanske räcker att det är ordenligt med el i tråden.

Hur som är det galet annars, om inte ägaren är mer rädd om sina hästar!

Men den siste idioten är inte född, så jag hoppas att det går vägen för dig.

Kram, Maya
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Jag vet var hästarna står om inte annat. Så jo jag ska prata med ägaren. Men vad kan jag komma med för krav liksom, fixa el! Men om de hoppar över då?

"Utforma betesmarker och rastgårdar så att riskerna minimeras
Betesmarker, rasthagar och drivningsvägar ska vara fria från föremål som din häst kan skada sig på. Du ska se till att stängsel är väl uppsatta och underhållna. Stängslen ska vara utformade så att hästen inte löper risk att skada sig på dem vilket bland annat innebär att stängseltrådar ska vara väl synliga för hästar. Stängseltrådar och stängselnät ska också vara väl sträckta."

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html


Elstängsel utan ström kan väl knappast betraktas som väl underhållna.

Ring en djurskyddsinspektör och kolla vad som gäller. De har säker även åsikter om att hästarna kan komma ut och orsaka olyckor i trafiken.
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Jag pratar med människan imorgon och får jag ingen bra respons så ringer jag på måndag.
Hopaps dock att människan ska inse allvaret i att dennes häst inte bara utsätter sig själva utan andra hästar för fara och risk.
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Fast för att kunna registrera avkomman med rätt pappa måste stoet vara med i hingstens språngrulla och stoägaren ha betalat alla avgifter till hingsthållaren. Så det går inte att bara släppa sitt brunstiga sto lös hos en godkänd hingst.
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Å andra sidan kanske stoägaren inte bryr sig om det utan abra vill ha en avkomma efter en bra häst. Då behöver man inte någon godkänd härstamning. Du får ju fortfarande tävla en häst inom de flesta grenar utan att den har godkänd härstammning, undantaget tex galopp, trav och vissa speciella rastävlingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Den som vållar skadan är den som är skyldig att betala för skadorna som uppkommit. Eftersom du har dina hästar instängslade på ett bra sätt torde det rimligaste vara att ingen häst varken tar sig in eller ut. Ifall det skulle vara så att stona tar sig in i din hage och dina hingstar skadar stona så blir det mer komplicerat, men i slutändan är det ändå så att det inte är du som genom någon typ av bristande underhåll eller annan orsak brustit i din till syn av dina hästar varpå du med allra största sannolikhet ej heller kommer att bli ersättningsskyldig.

Som hästägare har man ett ansvar att se till att ens hästar stannar på insidan av staketen. Det för att skydda de hästarna man äger, men även skydda omgivningen för risk för lösa hästar och de eventuella skador som lösspringande hästar kan göra.

Jag tycker inte att du ska säga någonting mer till stoägaren än att du har hingstar i dina hagar, bara så att de vet. Du har ingen skyldighet att betala någonting som lösspringande hästar orsakar, även om det inkl att bli dräktiga med grannskapets hingstar.
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Men vänta.
Du har dina två hingstar i en hage med bra staket och litar på att staketet håller dina hingstar inne. Vad är det då som får dig att tro att det inte ska hålla stona ute?
Har stona rymt ur sin hage hittills?

Tror du inte att du oroar dig lite i onödan?
Det är väl en bra idé som framförts att du pratar med stoägarna och berättar om din oro (som jag nog upplever som lite överdriven).

Tror inte, för att svara på din konkreta fråga i trådstarten, att du blir juridiskt skyldig till något om stona mot förmodan skulle bryta sig in till hingstarna.
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Beror på om det är dubbla staket eller inte.

Hur bra stängslat man än har för att hålla grabbarna innanför så finns det alltid lösaktiga märrar som trissar hingstar.
Då genom att backa emot eller veva med frambenen.

Lätt att föreställa sig hur det kan bli.

Så, ja. Nog skulle jag oroa mig om jag var hingstägare i det här speciella fallet.

Det här är ju samma problem även då det gäller ryttare.

Dom tycker det ätr häfigt att rida med märren förbi hingsthagar för att hingsten ser så läcker ut då den brummar och står i.

Puckon :mad:

Vi hade en som red fram och tillbaka och hade noll koll på sitt bortskämda sto.
Det gick så långt att märren backade rakt in i staketet och fick sig en riktigt rejäl strömkänning på köpet.
Tyvärr höll det på att sluta illa då märren slog och höll på att fastna i staketet.
En sån ryttare har jag lust att vapenhota.. :grin:

AM
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Ston kan göra väldigt mkt för att ta sig in till hingstar, jag har sett en hel del saker.
Hingstar kan förvisso också göra mkt för att ta sig ut, men mina är livrädda för ström så att de skulle ta sig ut utan en Välsigt bra orsak tvivlar jag på. Det skulle vara om det skedde en mindre katastrof i hagen eller om ett rovdjur kom in i hagen.

Som jag skrev så har ju stona rymt ur sin hage... problemet är inte att de går på betet utan att de tagit sig ut.
(framgick väldigt tydligt i första inlägget där jag skrev "I morse var 2 av de 4 hästarna, ston... ute och sprang, de hade tagit sig ut från sin hage och var och sprang borta hos mina hästar. Mina hingstar var glada men höll sig i sin hage." )
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Ja, hingstar har dåligt ryckte, i många fall utan orsak...
Det folk inte tänker på är att ston är minst lika jäkliga, om inte värre... speciellt om de blivit bortskämda...
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Vilken spännande tråd! Har också undrat detta flertal gånger men inte fått tillfredsställande svar från varken jurist eller hästfolk.
Hoppas det löser sig för er Sammet!
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

*kl*
Idag kom hästarnas ägare förbi stallet och pratade och lämnade sitt nummer.
Hagen har fått bättre el och tråd (om jag förstod det rätt) nu iallafall så det är ju bra. Så länge hästarna håller isg i hagen så har jag inga problem med att de går där.
:)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Hästhantering Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o) Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen...
Svar
8
· Visningar
1 282
Senast: fonzia
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 682
Senast: Tussinussen
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 056
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp