Bukefalos 28 år!

Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar...

Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Att staketet håller hennes hingstar inne är ingen garanti för att det håller stona ute. Vissa hagar som ligger intill vägar är betydligt lägre i nivå än vägen, och staketet finns ofta nedanför diket, vilket gör att om ett staket är, säg 2 meter, när man står inne i hagen, på ena sidan staketet, kan det mycket väl vara bara 1 meter eller mindre om man står på vägen eller i diket där det sluttar ned mot staketet.

Från hagsidan sett kan det då vara ett bra rejält staket hästarna inne i hagen inte forserar, hästar som kommer från vägen å andra sidan kanske med lätthet kan hoppa över staketet om de står i dikets backe där det sluttar ned mot staketet.

Har sett flera typer av hagar som sett ut på detta viset och om de väl är tillräckligt uppspelta kan även den stelaste fölmärren få luft under galoscherna.
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

*kl*
Idag kom hästarnas ägare förbi stallet och pratade och lämnade sitt nummer.
Hagen har fått bättre el och tråd (om jag förstod det rätt) nu iallafall så det är ju bra. Så länge hästarna håller isg i hagen så har jag inga problem med att de går där.
:)
Är grannen en bukefalist som läst tråden eller pratade du med dem från början? Bara nyfiken. :)
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Ingen aning faktist. Jag är bara glad att jag "hade fel" denna gång och att ägaren är mer seriös än mitt första (felaktiga) intryck var.
Så länge man tar sitt ansvar och gör det man kan för att ens hästar åller sig i sin hage, så är jag glad. :)
Självklart kan jag förstå om det av någon anledning händer att en häst kommer ut Ändå... men det ska inte var pga slarv som mina hästar utsätts för en eventuell risk.

Men som sagt, det verkar lovande iallafall. :)
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Skönt att ägaren verkar vettig!

Tycker inte alls det är fel av dig att tänka ett par steg längre, snarare borde fler göra det! Olyckor kan alltid hända men det är väldigt onödigt att det ska hända pga slarv eller om man lätt kunnat förebygga.
Som hingstägare lär man sig ofta att vara lite mer förutseende än många andra.

Hoppas allt går bra och ni får en lugn sommar!
 
Sv: Juridikkunnig ök. Ston (ej tillh. stallet) som tar sig in i hagen till hingstar..

Nej lite så är det ju man får lära sig att leva, när man har hingst.

Gärna tre steg före. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Hästhantering Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o) Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen...
Svar
8
· Visningar
1 282
Senast: fonzia
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 682
Senast: Tussinussen
·
Ekonomi & Juridik Jag har skapat ett hemligt nick men är medlem här sen länge, jag vill vara anonym då jag tycker detta är lite jobbigt att skriva om. Om...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
13 055
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp