Bukefalos 28 år!

Juridisk fråga..

lynxlady

Trådstartare
Min väninna lämnade ut sina två hästar på foder. Jag skrev kontraktet, det är ett kontrakt per häst, ett varsitt exemplar för parterna. Ägare och fodervärd har skrivit på, samt ett varsitt vittne.
Nu har FV sagt upp avtalet pga flytt, så ägaren ska snart få igen hästarna, antagligen i mars.

Till min fråga; i kontraktet står bla att FV är skyldig att hålla hästarna vacc. mot stelkramp, botulism och hästinfluensa.

De är alltså grundade och klara, hon ska bara "fylla på".
Ägaren har upprepade ggr påmint FV om att de måste vacc under senast februari! FV säger att hon glömt det.

Nu säger FV att hon inte har råd, och vill att ägaren ska betala. Ägaren är studerande och har inga pengar, därav att hon har hästarna utlånade.. Ägaren letar febrilt efter ny FV, men problemet kvarstår.
FV tänker inte vacc dem och bryter således mot kontraktet.
Att dra det hela inför rätta lär väl kosta, och Äg har som sagt inga pengar.

Vad göra?
 
Sv: Juridisk fråga..

Hmm... vilket jobbigt läge... Ett kontrakt är antagligen ett kontrakt- men tyvärr finns det ju folk som inte anser att de ska följa kontraktet :mad:.

DOCK gjorde nog ägaren en jättetabbe med att skriva in detta i kontraktet- jag skulle inte drömma om att lita på att vaccinationerna skulle skötas prickfritt av fodervärden. I detta läge kommer ju ägaren att tvingas grundvaccinera om dem- alltså ännu större kostnad än om hon från början gjort klart att hon skulle stå för notan själv.

Vad ska man säga- tråkigt när det blir så här...
 
Sv: Juridisk fråga..

Jag tror inte det är mycket att göra alls tyvärr. FV bryter kontraktet och vid brutet kontrakt så antar jag att det står någonitng i stil med att ägaren har rätt att ta hem hästen igen eller liknande??
Men hästarna är ju redan på väg hem och som sagt, det hjälper ju inte till att få dom vaccinerade i vilket fall.

Jag är inte juridiskt påläst så jag kan ju ha fel.

Jag tror dock att det bästa kanske är att gå mjuka vägen, dvs ägaren kanske snällt kan påpeka att FV faktiskt skrivit på avtalet, men under rådande omständigheter kanske dom kan dela kostnaden.

Gäller det två eller en spruta?
Troligen är det bara 1 och den borde man kunna få för 500:-, så det är ju inga stora pengar direkt.
 
Sv: Juridisk fråga..

Ja, det är ju klart bättre för ägaren att trots dålig ekonomi hosta upp de där 100 lapparna nu än att tjaffsa och vänta och sen få börja om igen för tre ggr så mycket pengar.
 
Sv: Juridisk fråga..

svarar båda

Bara botulismsprutan kostar 800:- här och då kör jag min donna till kliniken.. Min kompis hästar är ett helvete att frakta så det är inget alternativ, utan 1500-2000 tar distr.vet för båda.. :crazy:

Tänkte mest om hon kunde skicka FV en faktura, om hon hade rätt till det? Hon måste ju i alla fall vacc nu i vilket fall eftersom hon inte vill grunda om dem så det blir nästan 6000 spänn..

Misstag? Hon kollade ju upp om det blev gjort, inte bara litade på FV. Hon har inte råd själv som sagt.. Och nej innan nån frågar, hon vill inte sälja då ena hästen är 18 år och skulle få stanna hos FV resten av livet.

Det står samma sak i mitt kontrakt och min FV har skickat en kopia på vad vet. har skrivit in i passet. (Tur det finns reko folk..)
 
Senast ändrad:
Sv: Juridisk fråga..

Det framgår inte om du som skrev avtalet är jurist och/eller om det avtalats något skadestånd vid avtalsbrott.
Om ni skulle dra det inför rätta - så vad är det ni kräver? Vad säger avtalet? (för något annat kan ni ju inte kräva).
Rent krasst är det ju så "små" pengar det handlar om. En jurist som ska tvista om ett (eventuellt hemsnickrat) avtal kostar några tusen i timmen. Och även om din kompis skulle få rätt så har kanske inte FV något att betala med och då får din kompis betala sitt ombud ändå.
 
Sv: Juridisk fråga..

Det som ägaren kan göra om inte hästarna blir vaccinerade hos fodervärden är att börja om med ny grundvaccination när hästarna är tillbaka hemma och skicka räkningen till fordervärden. Om fodervärden inte betalar så lämna över till Kronofogden för indrivning. Det är säkert den billigaste och enklaste lösningen på det hela. Ägaren kan göra det samma även hon betalar för vaccinationen hos fodervärden. Kräv foderfärden på ersättning i efterhand och om det inte betalas gå till Kronofogden
Sedan är det väl så också att den gamla hästen inte kommer att fara ut och tävla och de behöver den inte börja om från börja utan det räcker med en omgång när den kommer hem.
 
Sv: Juridisk fråga..

Det framgår inte om du som skrev avtalet är jurist och/eller om det avtalats något skadestånd vid avtalsbrott. Nej, jag är inte jurist men min svåger är och han blev tillfrågad. Inget skadestånd utan att äg. har rätt att kräva att FV gör det.. Dum skrivet nu, I know.


Om ni skulle dra det inför rätta - så vad är det ni kräver? Vad säger avtalet? (för något annat kan ni ju inte kräva). Kräver att hon vaccinerar.
Rent krasst är det ju så "små" pengar det handlar om. En jurist som ska tvista om ett (eventuellt hemsnickrat) avtal kostar några tusen i timmen. Och även om din kompis skulle få rätt så har kanske inte FV något att betala med och då får din kompis betala sitt ombud ändå.Fast FV som nu inte har pengar har uppfödning av hästar och hundar så helt pank kan hon ju inte vara.. Nej, ägaren har inte råd att betala ombud. :(
 
Sv: Juridisk fråga..

Det som ägaren kan göra om inte hästarna blir vaccinerade hos fodervärden är att börja om med ny grundvaccination när hästarna är tillbaka hemma och skicka räkningen till fordervärden. Om fodervärden inte betalar så lämna över till Kronofogden för indrivning. Det är säkert den billigaste och enklaste lösningen på det hela. Ägaren kan göra det samma även hon betalar för vaccinationen hos fodervärden. Kräv foderfärden på ersättning i efterhand och om det inte betalas gå till Kronofogden
Sedan är det väl så också att den gamla hästen inte kommer att fara ut och tävla och de behöver den inte börja om från börja utan det räcker med en omgång när den kommer hem.

Ingen av hästarna ska tävla, men äta hösilage och klara sig från stelkramp. Influensan var väl inte hela världen då de inte träffar andra hästar hos äg. Får hon skicka faktura då? Har hon rätt till det?
 
Sv: Juridisk fråga..

Ja om avtalet säger att fodervärden ska stå för kostnaderna och sedan inte gör det så har ägaren rätt till det. Det går att använda avtalet som styrkande handling om det skulle bli nödvändigt. Så se till att det sparas.
 
Sv: Juridisk fråga..

Håller med Masse Antingen grunda om hästarna när dom kommer hem och skicka fakturan till fodervärden eller se till att hästarna får sin vacc nu och ta räkningen själv och skicka sen räkning till fodervärden på vaccinationerna och tar inte fodervärden och betalar vaccinationsräkningen så hotar du med att den kommer gå vidare till Kronofogden för indrivning av pengarna .

Dock ska du kolla upp så inte FV redan är hos kronofogden för då kanske det inte är någon ide att ställa sig i kö....

Allt snack om jurist behövs inte ..
Mia
 
Sv: Juridisk fråga..

Tackar.:D
Fast vore FV hos kronis redan så borde hon ju inte kunna äga sina uppfödningar så att säga, de borde väl vara indrivna..
 
Sv: Juridisk fråga..

Beror helt på vad det är för typ av skuld och vad den som "äger" skulden kräver. Hästar är något man helt inte tar i mät för att det oftast blir större kostnader än vad man kan få in vid försäljning.
 
Sv: Juridisk fråga..

Måste bara fråga, inte vaccinerar man för botulism varje år? Är inte det var tredje år eller till och med längre imellan för den? Är det dax för den sprutan nu med?
Sen som sagt, 18 åring som inte får influensa vacc i tid är ju ingen fara på taket för. har den varit vaccinerad hela tiden innan så gör det skyddsmässigt på hästen ingen skillnad om det drar ut några månader på den.

(att man har uppfödning på hund och häst talar nog snarare för att man har dåligt ställt än tvärt om... men det hör ju inte hit riktigt.)
 
Sv: Juridisk fråga..

Jo, botulism vaccinerar man mot årligen. Det är bara stelkrampen som det är 3 år mellan.


Till TS: Jobbig situation det där och tråkigt när folk inte kan hålla det de skrivit under på. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Juridisk fråga..

Jo botulismen är som sagt årlig, och influensan. Stelkrampen är det dags att fylla på nu, gått tre år.
Dåligt ställt ja, men också en möjlighet att frigöra medel. Om hon ändå har försäljning av djuren menar jag. Ägaren kan också ta en avbetalningsplan om det krävs. Och man drar inte på sig andras hästar utöver sina egna om man inte har råd..:(

Tack för alla tips i af allihop, FV har gått med på att betala hälften i af och ägaren tog det budet.. De ska vacc imorgon.:laugh:
 
Sv: Juridisk fråga..

okey, ja vi vaccinerar inte mot botulism, men då vet jag :idea:

Då är det klart en större summa.
Härligt att Ägaren och FV kommit överens i alla fall och hittat en lösning. Alltid lättast och bäst om det slutar på det viset.
 
Sv: Juridisk fråga..

Ja, det är ett helsicke med pengar, det är skönt att hon gav sig till hälften i af. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 456
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 259
Senast: ameo
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 452
Ekonomi & Juridik Hästen lånas ut på foder, ett utförligt kontrakt skrives. Efter ett par månader erbjuds fodervärden köpa loss hästen, fv tackar ja men...
Svar
14
· Visningar
2 441
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp