Bukefalos 28 år!

Käcka fram kycklingar med maskin

Lysa med lampan

Nu har det gått 4 dagar sen jag la äggen i maskinen. Vänder på dom morgon och kväll.

Funderade på några saker.

1. Är det viktigt att det blir samma tid man vänder äggen? PÅ kvällen vänder jag i regel vid 21 tiden, men det är alltid olika på morgonen.

2. Har fått låna en såndär lampa som man lyser med för att se om det finns något liv i ägget. Otålig som jag är så provlös jag imorse. I en del ägg fanns "spindeln" men i andra inte. Har 3 st bruna ägg från min älskade höna Ida. Det var väldigt svårt att se igenom dom. Någon som har något tips på hur man ska kunna se bättre? Eller är det bara att vänta några dagar till och lysa igen? Hörde att dom ska vara ca 1 vecka innan man ska lysa för att kunna se något.

3. Superdum fråga, men jag har inte hittat svaret någonstans. Hur gammal kan en höna bli? Min älsklingshöna Ida är ca 2-3 år. Supercool höna! Hon kommer när man ropar på henne, hon följer med på promenader med hundarna, hon jagar katterna när hon har *gilla*

Det var nog alla funderingar för denna gång. Fler kommer säkert :crazy: :angel: :D
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Luff skrev:
Nu när det fanns så mycket kunniga - min moster (har haft hönor i 50 år) hävdar bestämt att för att slippa få en massa tuppkycklingar plockar man bort toppiga ägg vid ruvning.
Skröna eller sanning ?
Tyvärr bara en skröna. Modellen på ägget beror på hönan som värper det, inget annat.
 
Sv: Lysa med lampan

Karamella skrev:
Nu har det gått 4 dagar sen jag la äggen i maskinen. Vänder på dom morgon och kväll.

Funderade på några saker.

1. Är det viktigt att det blir samma tid man vänder äggen? PÅ kvällen vänder jag i regel vid 21 tiden, men det är alltid olika på morgonen.

2. Har fått låna en såndär lampa som man lyser med för att se om det finns något liv i ägget. Otålig som jag är så provlös jag imorse. I en del ägg fanns "spindeln" men i andra inte. Har 3 st bruna ägg från min älskade höna Ida. Det var väldigt svårt att se igenom dom. Någon som har något tips på hur man ska kunna se bättre? Eller är det bara att vänta några dagar till och lysa igen? Hörde att dom ska vara ca 1 vecka innan man ska lysa för att kunna se något.

3. Superdum fråga, men jag har inte hittat svaret någonstans. Hur gammal kan en höna bli? Min älsklingshöna Ida är ca 2-3 år. Supercool höna! Hon kommer när man ropar på henne, hon följer med på promenader med hundarna, hon jagar katterna när hon har *gilla*

Det var nog alla funderingar för denna gång. Fler kommer säkert :crazy: :angel: :D
1. Vänder du bara två gånger per dygn är det ganska viktigt eftersom det då blir 12 timmar mellan varje vändning, annars får äggen ligga jättelänge på den ena sidan och kortare på den andra. Vänder du oftare spelar det mindre roll för då blir stillaliggandet ändå inte så länge.

2. Se till att det är så mörkt som möjligt runtomkring dig då du ska lysa äggen för då ser du bättre. Jag lyser dem på 5:e dygnet men då syns det inte så tydligt så en vecka är bra. Då är "spindeln" tydlig och kraftigt utvecklad. De ägg som det inte syns något i eller där du ser det mörka som en ring eller klump utan spindelben är det bara att slänga: De tomma är obefruktade och i de med ring eller klump har utvecklingen avstannat och fostret är dött.

3. Ingen dum fråga alls. Med varmt hönshus och näringsriktigt foder kan en höna bli upp till 14 år. Ända upp till den åldern är dock ovanligt, precis som 110-åringar är ovanliga hos oss, men 10-12 år är ganska vanligt och min nu äldsta höna är 12½ år. Hoppas du också få ha kvar din myshöna lika länge.
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Fraggel_Tess skrev:
Det har jag hört också sedan finns dom som kör med pendel över äggen.
Jag kan använda pendel i andra sammanhang men angående ägg är det också tyvärr bara båg.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: Ava22
·
L
  • Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: Ridinglady
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 110
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp