Bukefalos 28 år!

Käcka fram kycklingar med maskin

K

Karamella

Har fått låna en äggkläckningsmaskin av en bekant och tänkte försöka kläcka fram några kycklingar Men det verkar vara en hel vetenskap :eek:

Någon som vet några bra sidor med fakta eller någon som har massa tips? Maskinen är halvautomatisk och man får snörra på äggen själv.
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Hej Karamella.
Jag har kläckt mycket i maskin genom åren. Både höns, kalkoner, ankor och vaktlar.
Vad är det för maskin du ska låna? Vad heter den?

1. Då du fått hem maskinen ansluter du den så den värms upp. Kolla att den håller temperaturen. Äggen får stå i rumstemperatur, med spetsen neråt, i en äggkartong så länge. Temperaturen ska hålla sig runt 100 F eller 38 C
2. Ett dygn senare, då du sett att kläckaren funkar fyller du vatten till hälften i vattenbehållaren i kläckarbottnen och lägger in äggen. Hur du ska lägga dem beror på maskintyp. Rita gärna + och - på motstående sidor mitt på alla ägg. Det underlättar sedan vid vändningen så du ser att alla vänts ordentligt
3. Vänd äggen 2-3 ggr per dag i 17 dygn. Håll en luftfuktighet på 50-60 % därinne - brukar fixa sig utan mätare om du håller behållaren halvfull med vatten.
4. Den 17:e dagen slutar du vända äggen. På en del kläckare ska man då flytta över äggen i en särskild kläckningskorg men på andra kan de ligga kvar. Fyll vattenbehållaren helt så luftfuktigheten höjs till 80-90% och vänta. Äggen kläcks sedan på 19-21 dygnet.
Hjälp aldrig en kyckling ur skalet utan låt den sköta kläckningsarbetet själv! Spräcker man skalet ellerplockar bort skaldelar är risken stor at den antingen förblöder eller att skalkanterna blir så hårda att den inte kommer ut. Om någon kyckling pickar hål på undesidan av skalet måste du vända ägget så hålet kommer uppåt, annars kvävs kycklingen.
Kycklingarna bör få vara kvar i kläckaren ungeför ett dygn och under den tiden behöver de varken mat eller vatten eftersom de fortfarande får sin näring via den gulesäck som fins i deras mage.
5. Flytta sedan kycklingarna till en bur med ganska tätt galler, typ hamsterbur, som du ställt på ganska vamt och dragfritt ställe med speciell värmelampa (finns på Granngården). Ge mat och vatten i så små skålar att de inte kommer ner i dem och kan drunkna.
Mat som är bra för nykläckta kycklingar: Granngårdens allveg. och undulatblandning. Gärna lite finhackat grönt (sallat, broccoliblommor m.m.)
Lycka till! :)
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Vad kul! Har själv kläckt fram en hel del kycklingar! Vad är det för maskin?

Själv har vi investerat i en helautomatisk sist hade vi en kompis hembyggda och den fungerade ypperligt men det är viktigt att vända på äggen varje dag (två ggr per dygn minst)
 
Senast ändrad:
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Ska man inte vända på äggen dagligen innan man stoppar i dom i maskinen? Det fick jag lära mig. Det kan ju ta ngn dag innan man sparat ihop till den mängden man vill ha. I vilket fall blev det många kycklingar här hemma! :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Fraggel_Tess skrev:
Ska man inte vända på äggen dagligen innan man stoppar i dom i maskinen? Det fick jag lära mig. Det kan ju ta ngn dag innan man sparat ihop till den mängden man vill ha. I vilket fall blev det många kycklingar här hemma! :smirk:
Både ja och nej: Man ska vända äggen en gång per dag medan man sparar äg och då ska de förvaras i svaltemperatur. Man kan spara ägg upp till 14 dagar innan de läggs till kläckning MEN dagen innan, då de kommit till kläckningsrummet i rumstemperatur - oavsett om man burit in dem, om man fått ägg hemsända per post, hämtat per bil bortifårn eller de transporterats dit på nåt annat sätt- ska de ligga still ett dygn för att alla trådar som håller uppe gulan därinne och som kan ha tänjts ut under transporten får en schans att dra ihop sig igen innan ruvningen börjar.
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Okej men jag hade mina i ett svalt utrymme! Det finns så många olika råd när det gäller äggkläckning så man kan bli tokig. Är i alla fall glad att vi lyckats bra de gånger vi kläckt fram!
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Fraggel_Tess skrev:
Okej men jag hade mina i ett svalt utrymme! Det finns så många olika råd när det gäller äggkläckning så man kan bli tokig. Är i alla fall glad att vi lyckats bra de gånger vi kläckt fram!
Det är ju bra och det säjs ju att man aldrig ska ändra på ett vinnande projekt ;)
Ja, det säjs, tycks och tros så mycket att hälften vore nog. Hönsägg är lätta att kläcka, det är lite mer noga med t.ex. kalkonägg för där är kycklingarna så extremt känsliga för allt - både som okläckta och nykläckta upp till 3 veckors ålder
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Jag tror att maskinen heter ECoSTART. Lägger in en bild på den

maskin_orig_SE.jpg


Jag har hört massa olika på hur man förvarar äggen. En del säger att man ska ha dom i kylskåpet, medans andra säger att dom ska ligga i rumstemperatur.Jag gjorde som så att jag hade hälften i kylskåpet och hälften i rumstemperatur. Vi får se hur det går.

Hur många gånger om dagen ska man vända på äggen? Minst två har jag hört. Jag är hemma hela dagarna och har möjlighet att vända oftare. Hur ofta ska jag vända?

Ska få låna en såndär lampa man har för att lysa igenom äggen för att se om det finns något som lever.
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Hej :-)

Jag brukar vända 3 gånger per dag,hönan vänder en gång i timmen:-)

Så man kan nog vända oftare om man vill men en 3-4 gånger i alla fall:-)

Lycka till:-)
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Pinup & Christina !!!!

Har ÄNTLIGEN fått fram en liten silver paddis höna....vet ni min lycka över henne? Åhhhh ser en ljusning i allt elände :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Jag har kläckt fram 5 ägg en gång. Nu minns jag inte exakt vad för maskin jag hade, men antar halvautomatisk (eller icke-automatisk)...Jag fick vända äggena från början 2 ggr/dag..sedan fick jag hålla noga koll på temperaturen. När solen sken in i rummet blev tempen högre, så då fick jag sänka temperaturen för att sedan höja till rätt gradantal på kvällen. Antar det finns smartare maskiner nu ;)..ett himmla kollande var det..Men hur kul som helst när väl äggena började spricka och kycklingarna kom fram :)
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

GRATTIS:-)
Vad kul :banana: hur gick detta till?? :bump:
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Ja visst är det....Silver på guld och då får man dåligt färgade guldtuppar och silverhönor som man sätter tillbaka på silver nästa år....
Sedan har man förhoppningsvis en stam med bra färg och typ.
Hur går det hos dig då? flera på G? Här kom det tillökning av Hedemoror senast idag....dom kan sin sak dom små *skratt*
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Karamella skrev:
Jag tror att maskinen heter ECoSTART. Lägger in en bild på den

maskin_orig_SE.jpg


Jag har hört massa olika på hur man förvarar äggen. En del säger att man ska ha dom i kylskåpet, medans andra säger att dom ska ligga i rumstemperatur.Jag gjorde som så att jag hade hälften i kylskåpet och hälften i rumstemperatur. Vi får se hur det går.

Hur många gånger om dagen ska man vända på äggen? Minst två har jag hört. Jag är hemma hela dagarna och har möjlighet att vända oftare. Hur ofta ska jag vända?

Ska få låna en såndär lampa man har för att lysa igenom äggen för att se om det finns något som lever.


Måste bara fråga vart har du köpt den? har aldrig sett något liknande förut, har dom en hemsida? :bump:
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Karamella skrev:
Jag tror att maskinen heter ECoSTART. Lägger in en bild på den

maskin_orig_SE.jpg


Jag har hört massa olika på hur man förvarar äggen. En del säger att man ska ha dom i kylskåpet, medans andra säger att dom ska ligga i rumstemperatur.Jag gjorde som så att jag hade hälften i kylskåpet och hälften i rumstemperatur. Vi får se hur det går.

Hur många gånger om dagen ska man vända på äggen? Minst två har jag hört. Jag är hemma hela dagarna och har möjlighet att vända oftare. Hur ofta ska jag vända?

Ska få låna en såndär lampa man har för att lysa igenom äggen för att se om det finns något som lever.
Jag vände alltid äggen tre gånger per dag för då belv det inte samma sida varje natt och det är oiftast då de blir liggande fler timmar utan vändning än på dagen. OM det egentligen hade någon betydelse vet jag inte men det kläcktes ia lla fall bra.
Jag tror förvaringstemperaturen inte har så stor betydelse. Det startar ju ändå ingen utveckling därinne innan ruvningens start och inte är det någon risk för förruttnelse heller. Kyl, sval eller rumstemp. är oviktigt. Blir äggen helt nedkylda som i ett kylskåp tar det dock längre tid för dem att bli varma inuti så utvecklingen kan komma igång och därmed försenas även kläckningen så bli inte förvånad som så sker med den "kalla halvan" av dina ägg. Då är det extra viktigt att ta fram dem i rumstemperatur ett dygn innan inläggningen i kläckaren så de hinner bli skapligt uppvärmda men det tar längre tid än så att få samma temp. längst in så lite kan även det bli fördröjt.
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Har ingen aning om vart den är köpt och om dom har någon hemsida. Har fått låna den av en bekant till min mamma. :bow:
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Grattis "Breta", vad kul!!!
Ja, man ska alltid ha en prövningstid före varje framgång - vet du inte det *ha ha*! :D
 
Sv: Käcka fram kycklingar med maskin

Nu när det fanns så mycket kunniga - min moster (har haft hönor i 50 år) hävdar bestämt att för att slippa få en massa tuppkycklingar plockar man bort toppiga ägg vid ruvning.
Skröna eller sanning ?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 766
Senast: Ava22
·
L
  • Artikel
Dagbok Andas in andas ut Det blir bättre till slut Så andas in andas ut Ibland så kanske det inte finns några bra vägar att välja på. Utan...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Ridinglady
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 748
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp