Bukefalos 28 år!

"Kända" uppfödares ohästliga hantering?

Opartisk

Trådstartare
Hur kommer det sig att de som är lite mer "kända" uppfödare och säljer mycket hästar till både privata men mest hästhandlare får hantera eller ohantera hästar som de vill? Jag menar så här: De betäcker sina ston ,fribetäcker.Alla går i flock.Får sina föl,som inte hanteras alls.Så ska de plötsligt på auktion och samlas då ihop, på med grimma och sen ska de vallas runt,runt på auktion.Hem med dom igen släppa de lösa på betet för att sedan tas ifrån sin mamma och tryggheten abrupt vid 5-6 månaders ålder. In i en transport och kanske åka milavis.Kommer fram till sin nya destination och där behandlas ,gud vet vad. Varför är detta tillåtet bara för att uppfödaren är känd inom sin ras och säljer mycket????:mad:
 
Sv: "Kända" uppfödares ohästliga hantering?

Har själv gått och funderat på det. Ska de som är lite mer inom en ras få göra som de vill?
Hade det varit frågan om en mindre "privat" uppfödare så hade de nog varit anmälda för länge sedan.Att behandla ett föl så traumatiskt är för mig förfärligt. Pengar är inte allt.Och nog sjutton måste väl ett välhanterat föl ge mer inkomst och gott rykte än ett ohanterat och skräckslaget föl?
 
Sv: "Kända" uppfödares ohästliga hantering?

De kan hålla på så eftersom deras kunder är så dumma att de betalar överpris för helt ohanterade föl.
Sen tror jag nog inte deras hantering av hästarna bryter mot några lagar så det lär knappast gå att förbjuda deras fria uppfostran.
 
Sv: "Kända" uppfödares ohästliga hantering?

Jag ser inget fel i fribetäckning och att fölen får växa upp i flock. Jag hanterar inte mina föl speciellt mycket förrän runt avvänjning, mer än visitation och lite klapp i hagen.
 
Sv: "Kända" uppfödares ohästliga hantering?

Tror inte det var själva flock uppfödningen som TS menade utan att de säras samma dag som de ska skeppas iväg.
 
Sv: "Kända" uppfödares ohästliga hantering?

Det jag tycker är hemskt är att fölen åker ut på auktion, på med grimma och hela kördet när de är ohanterade. och att de tas ifrån sin mamma samma dag som de ska till nya ägaren.

Men att fölen får gå ohanterade och i stor flock tycker jag är helt riktigt! föl/unghästar ska få vara föl/unghästar, precis som barn ska få vara barn.. låt stoet och flocken fostra fölet/unghästen,.. Fribetäckning tycker jag också är bra (om hingsten är "snäll" och klarar av det/inte "jagar" stona)..

Men tursamt nog har jag aldrig träffat en uppfödare som beter sig på det sättet du beskriver (ang. auktionerna, transporterna osv.)
 
Sv: "Kända" uppfödares ohästliga hantering?

Nu var det just detta med att fölen tas från mamman samma dag som de ska till de nya hemmen.Att de är helt ohanterade och sätts i transport. Detta vid 5-6 månaders ålder. Har hört otaliga berättelser om just denna hantering av fölen nere i Småland.
Hur kan man som häst spekulant bara drömma om att gynna uppfödare som hanterar individer på detta vis? Kvantitet före kvalitet? Dessutom så är uppfödare av denna sort väldigt populär hos hästhandlare av den värre sorten och fölen säljs främst till dessa. Några enstaka går till privat personer som har ett "helvete" första tiden med ohanterade,stressade och ja rent traumatiska föl.
 
Sv: "Kända" uppfödares ohästliga hantering?

Fy vad trist att höra hur det kan gå till, men tyvärr inte helt ovanligt...
Avvänjningen blir ju alltid ett trauma hur man än gör och att dessutom chocka med en massa andra faktorer. Oseriöst, tycker jag som uppfödare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 949
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp