Kalka boxarna, snabb hjäp tack!

nexxa

Trådstartare
Hej!

Står i ett stall där flesta dels av boxväggarna är kalkade. I helgen kommer en ny inackordering och hästarna som haft boxarna innan har såklart bajsat på väggen. Har provat "borsta" men det drar bara ut det mer. Hur gör jag lättast?

Kan man ta kalk och putsa på eller måste det blandas med något?
Vill gärna ha enklast, möjligaste sätt då jag i såfall ska ordna kalk innan de stänger.

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Kalka boxarna, snabb hjäp tack!

Kalk blandas ju ut med vatten och slammas på som det kallas. Men det kommer ju att ta ett tag för det att torka och hästen som står där riskerar att bli lite vit. Om det nu är ren kalk ni har på väggarna.
 
Sv: Kalka boxarna, snabb hjäp tack!

I detta vädret hade jag inte gett mig på att kalka, om ni inte har värme i stallet.

Jag har kalkade väggar i mitt stall, det ska kalkas om varje år för att hållas snyggt. Du blandar med vatten, låter det stå i ett dygn och sen lägger du på många tunna lager, alltså inget man gör klart på en timme.
 
Sv: Kalka boxarna, snabb hjäp tack!

Det måste vara ganska många plusgrader om du ska kalka, oftast blöter man väggen innan man kalkar, sedan gör man som föregående har skrivit. Att göra det på vintern är dock helt bortkastat!
 
Sv: Kalka boxarna, snabb hjäp tack!

Jag vet inte hur man gör med kalk, men det verkar ju inte vara ett snabbjobb för vintern i alla fall ;)

Kan du inte bara skrubba med såpa och sedan vircon så länge, så känns det i alla fall lite fräschare (hoppas du inte har kallstall). Skrubba med borste och torka efter med en svamp, så får du nog bort det mesta.

Tänk på att bajs löser sig i kallt vatten, i varmt vatten riskerar det att "bränna fast".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: FruS
·
E
Hästmänniskan Sitter och funderar lite. Nyligen har en inackordering flyttat ur mitt stall, litet stall men 3 boxar. Köpte en ny 3dje häst så fick...
Svar
14
· Visningar
1 356
Senast: Gimlan
·
M
Hästmänniskan Jag sitter här och är sjuk och funderar på: * Hur ser era stallrutiner ut? * Har ni några knep för att få eran varda att gå...
Svar
12
· Visningar
2 493
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp