Bukefalos 28 år!

Hur hittar man någon med samma synsätt?

E

ElinH

Sitter och funderar lite.
Nyligen har en inackordering flyttat ur mitt stall, litet stall men 3 boxar. Köpte en ny 3dje häst så fick inte plats att hyra ut boxen längre alltså.

Har just nu inga planer på att hyra ut igen, men i framtiden vill jag bygga ut stallet för att ev kunna ha fler egna hästar samt hyra ut till någon då det kan vara skönt att få dela på dagarna ibland.

Det jag funderar över är eg hur man ska veta när någon vill hyra att de har samma synsätt som jag?
Jag har tagit en ynklig summa då jag hyrt ut mellan 3-500 i månaden, då ordnar man eget foder och vi delar på strökostnader. Ingår dock utsläpp morgon och lunchfodring, av och på med täcken samt att vi delat upp kvällar och haft varannan helg.
Har ridbana och transport som får användas helt gratis.

Problemen jag känner att jag haft är oengagemang eg, jag tycker att även om det inte är ens plikt att vara i stallet så ser jag gärna att man kommer en sväng varje dag och pysslar lite med hästen,bara kollar till den, nu har mina hyresgäster inte bott mer än 1 km från stallet..
Är tex hästen skadad så tycker jag inte att man bara skiter i att ägna lika mycket tid till att borsta pyssla osv bara för att det inte går att rida just nu.

Tar hästen sönder saker så finns det material att laga trådar osv med tillgängligt och tycker att man kan göra detta själv ist för att gå och vänta på att jag ska ordna det, om man ser det innan jag gör det.

Tycker det är jobbigt att det tas förgivet att jag hinner med allt småpyssel för den lilla summan jag tar, tex tar på täcke då det inte behövs för att hästen inte ska bli skitig? Ge "order" om vad jag ska göra ist för att fråga om det är ok helt enkelt (ge lite kraftfoder vid tidpunkt då ingen av de andra äter det)
Eller att hyresgästen börjar ta in hästarna tidigt på sina dagar utan att det är dåligt väder el liknade, antagligen bara för att det är lättsamt att inte åka senare på kvällen.

Jag vill ha någon som vill att hästarna ska ha så mycket utevistelse det bara går, hjälper till då man har problem med dennes häst, vill ge sin häst kärlek i första rum inte bara ha den som sin hobby och komma och rida, någon som vill lösa problem och hjälpa till med hagar boxar osv, samt inte börjar ta mig förgivet efter ett tag, även om jag vet att det är mitt fel då jag är "för snäll" många gånger.


Har trott att jag hittat rätt men det senare har visat sig inte vara det..
Hur kan man veta att man hittat "rätt" hyresgäst?
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

Synd jag inte har egen häst och bor nära dig! Hade mer än gärna flyttat in!
Är det något jag avskyr är det såna som du beskriver...lata människor!
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

hade hemskt gärna stått i ditt stall! Vi finns, vi som är ute hos hästen varje dag trots att den inte rids, som åker 10 mil enkel resa för att få borsta på hästen när den står på klinik, bara det att vi utmärker oss inte.
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

Skönt att se era svar!
Hoppas att jag nästa gång i framtiden och hyr ut hittar någon som ni.

Sm vill engagera sig i allt runt omkring hästen och inte bara rida... Vill ju ha en samarbetspartner i stallet, inte tjäna några stålar på det!
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

Jag skulle skriva allt det du nu skrev i dina framtida annonseringar (eller ja, lite kortare sammanställt då :p), lägg gärna till att det är väldigt viktigt för dig, så viktigt så att du känner att om en eventuell hyresgäst inte känns samstämmig med dessa värderingar så tänker du säga upp personen och leta vidare. Det borde skrämma bort alla som bara letar efter en billig stallplats och som kan låtsas ha andra värderingar som kryper fram efter ett tag.
Eventuellt kan du ju skriva lite mer lättsamt i annonsen och bara skriva att du endast söker efter personer som lägger ned mycket tid och omsorg på sina hästar och sedan skriva ned det du sade nu i ett mail eller säga det i telefonen när intressenter hör av sig, gärna då med tillägget att du inte tvekar att säga upp personer om de inte visar upp dessa värderingar. Bättre att vara hård i början mot okända än att behöva tjafsa med folk du lärt känna senare och som visst inte var så seriösa ändå. :)
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

ElinH....JÖSSES vad jag känner igen mig....
Ja du (och även jag) är nog för snäll eller så är man konflikträdd? Man vill att det ska fungera av sig själv...säger till på ett för snällt sätt och kontentan blir att man blir överkörd eller ignorerad... Samtidigt är det ju så oerhört viktigt att man har en trevlig stämning i stallet?

Jag vet inte hur man hittar rätt inackorderingar...??? Jag har nu (efter 9år) hittat en tjej som är fantastisk!!!!!!! Hon är en nybliven hästägare och ÄLSKAR ALLT som har med stallet och hästar att göra! Hon vill lära sig allt! Hon hjälper mig med ALLT! UNDERBARA människa!

Kontentan blir att bäst är en person som brinner för allt som har med hästar att göra, någon som är hästtokig! Kanske en vuxen, nybliven hästägare?

Och du.... du tar på tok för lite betalt!
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

Du verkar ha ett bra synsätt :)
Men för att få framtida hyresgäster att hänga med på detta så får du helt enkelt göra klart att "såhär gör man i detta stallet", detta går du igenom med folket redan när de är och tittar på stallplatsen.
Du kan även nämna att du haft hyresgäster innan som inte har följt detta utan slarvat, och att du därför numera är väldigt noga med att riktlinjerna för DITT stall efterlevs.

Du säger att ni självklart hjälps åt osv, men för hästarnas skull så är utevistelsen viktig och att du förutsätter att man kommer till stallet varje dag...
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

hos oss har vi reglerna inplastade väl synlig i stallet. ditt stall-dina regler
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

Som tidigare sagt, hade du bott i närheten och jag hade haft egen häst så hade jag gärna haft hästen i ditt stall! Man skaffar ju hästen för att man VILL hålla på med den, vill man bara rida så finns det ju andra alternativ, typ ridskola!
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

hos oss har vi reglerna inplastade väl synlig i stallet. ditt stall-dina regler

Ja detta är klokt! Det svåra är när regelskylten dammat igen och ingen ser den längre... Undrar HUR många lappar jag har haft på stalldörren som det stått "MOCKA VOLTEN EFTER DIG!!!!"

Phuuuu, hur svårt kan det vara?:cry:
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

hahah jaa du.. egentligen är det inte så himla svårt... jag har glömt mocka några gånger, men alla i stallet vet att jag är lite efter när det gäller att komma ihåg saker xD

annars får du väl helt enkelt låta bli att ta hand om deras hästar, och går de inte med på det får de väl pröjsa för ditt extrajobb. nu är det ju nästan mer så att du har deras hästar och de själva uppför sig som bortskämda medryttare xD
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

Jag är hyresgäst hos en person som är mån om att ha "rätt" hyresgäster. Först mejlade vi en del sen bjöd hon ut mig, visade stallet, berättade vad hon förväntade sig och "förhörde" sig noggrant om hur jag såg på hästhållning. Sen bjöd hon på fika och vi satt och pratade länge om ditten och datten.
Hon var supertrevlig men tydlig med vad hon förväntade sig av mig och vad hon kunde ställa upp på och inte.
Kan bara säga att fungerar super, vi tänker lika i allt, ibland mockar hon min box om hon går förbi/har tid över. Jag vattnar hästarna om jag tar in dem (även de som inte är mina) byter vatten ute vid behov, mockar de andra boxarna om jag ändå gör det osv. (Mockning ingår inte i stallhyran alltså).
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

Ja här har du nog lösningen!

Det är ju väldigt lätt att "tro" att vi alla ser på hästar och hästhållning på ungefär samma sätt? Jag har dock upptäckt att hästägare skiljer sig avsevärt åt i sitt synsätt och självklart skiljer sig även behovet hos hästarna. T ex fullblod vill ha många tjocka täcken och mycket mat och massor med spån, medans halvblodskorsningen ska ha pyttelite hö för att inte bli fet och vara ute så mycket det bara går i tunna täcken.

En del hästägare vill ha allt serverat och sopar sin lilla hörna och gör PRECIS det de ska, inget x-tra. Andra kan inte få nog av pyssel och stall och ser och gör x-tra saker så att man nästan får dåligt samvete.

"Pudelns kärna" är nog att hitta någon med ungefär samma synsätt? Någon som vill att hästarna går ute länge och som ser det som självklart att fylla en vattenbalja om den nästan är tom? Någon som sopar HELA stallet.

Sedan får man ju inte glömma att de flesta stallägare en gång i tiden varit inackorderade med sina hästar, kanske är det därför att det är så svårt att säga till. Jag minns hur det var...att vara beroende av stallägare, någon som dompterade runt och aldrig var nöjd... Inte lätt det heller!
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

Börja med att ta ut en marknadsmässig kallhyra, då kommer en hel del oseriösa människor att backa när de ser din annons. Varför ska man betala för andras uppstallning och utföra tjänster till dem gratis?

Sedan tycker jag att det är bra som någon skrev att ta ut dem på ett "studiebesök" för att känna av hur personen tänker, jag vet det kan vara svårt att bilda sig rätt uppfattning på ett besök, men bättre än inget.

Skriftliga kontrakt inkl ordningsregler är också bra att alltid ha. De bästa intentionerna kan snabbt vända om det strular till sig på något vis, och skriftliga avtal är då bra att ha till hands.

Lycka till!
 
Sv: Hur hittar man någon med samma synsätt?

Delvis knapp:
"Min stallägare" var också tydlig med att hon är ute efter "rätt folk" och väldigt tydlig med hur hon vill ha det i stallet. Ordning och reda är tex jätteviktigt för henne. Sen är det jätteskönt som hyresgäst att veta hur stallägaren ser på hästhållning och hanteringsfrågor. Jag visste från början att hon skulle vara juste mot min häst eftersom vi även pratade om hästhantering och det ökar ju förtroendet och viljan att vara en bra hyresgäst.
Sen tror jag också att en högre stallhyra skulle gynna dig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 788
Senast: Linda_A
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp