Kallblod???

Z

Zommergluckchen

har hört, någonstans ifrån, att de flesta kalblod inte bör ridas in innan de är 4-5 år, för att de behöver mer tid på sig att utvecklas... stämmer detta, nån som vet???
 
Hejhej!

Jag är en stor nordis älskare och haft bara nordisar nästan.
Det är ju så att de är senare utvecklade än tex varmblod. Nordisar kan växa ända tills de blir 6-7 år, det är inte ovanligt. Psyket på dem brukar oxå ta lite tid på sig att växa. De förblir bäbisar mkt längre än andra raser.
Själv tycker jag att man bör ta det försiktigt med unga nordisar, ioch eftersom de oftast lever länge samt får trava längre så behöver man juu inte ha någon brådska. Kroppen är inte på långa vägar klar vid 3års ålder, men det är ju olika från individ till individ....
Min ena nordis blir 6 nu efter nyår, och han är som en enda stor jättebäbis och borde fortfarnde ha napp :love:
Men han är inriden som treåring - dock har han tagits långsamt. men någon travbana är han INTE mogen för på ett tag.... :bump:
 
Jo, men inte i samma utsträckning kanske...ponnies vet jag...men det är ju inte för inte som nordisar får tävla tills de är 15, medan vbl slutar som ston vid 10år och som hingstar/valacker som 12 år....
 
Får inte nordsvenskar tävla när de fyllt 15 och varmblod när de fyllt 10 respektive 12? Den regeln har jag aldrig hört talas om.

Är det möjligen så att du talar om kallblodstravare respektiva varmblodstravare och att dessa inte får starta i travtävling när de uppnått en viss ålder?

Immer
 
När jag köpte min första fjording för 22 år sedan så fick jag höra att eftersom kallbloden ska så att säga grovna till så skulle dom belastas lite försiktigt fram till ca fem års ålder och gärna vänta med inridningen ett år extra jämfört med varmbloden. Om det är sant vet jag fortfarande inte men han jag köpte av då var ordförande i fjordhästföreningen och förhoppningsvis visste han väl vad han talade om, jag gjorde som han rådde mig iallafall.
 
Köpte min fjording då hon var 5 år, hon blev inriden under samma år.

Mitt varmblod blev inriden då hon var 3 år.
 
Jo så är det! Att vbl. stona bara får tävla tills de är 10 beror op att man vill få in dem i aveln och därmed få snabbare generationsväxlingar... Än så länge får kallbloden tävla tills de är 15 men det har talats om att sänka stonas ålder där också. Dels för att även där då in stona i aveln men sen om du besöker en travbana, hur många 10-15 åriga nordisston hittar man? Inte många, bara någon enstaka...

Varmbloden får börja starta vid 2-års ålder och kallbloden vid 3 år.

STC vill ju gynna unghästtävlandet, men man kan ju tycka vad man vill om reglerna... ;)
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
224
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
901
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 193
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp