Bukefalos 28 år!

Kampfisk - färger och fenor

Mabuse

Trådstartare
Akvariet har utökats med ett par kampfiskar (betta splendens), nu döpta till Betty och Buttrick (ja, jag vet att det är töntigt att döpa fiskar, men vafan.:p). Det är den viltfärgade sorten som inte har så långa fenor, och eftersom vi inte haft såna förut undrar jag om det är nån som har bättre koll?

Det ena är att Bettys fenor är alldeles fransiga och trasiga, stjärten ser ut som att nån har bitit av en stor tugga. Är de såna av naturen, eller kan vi hoppas på att de växer ut och blir hela igen?

Det andra är att Buttrick är väldigt oansenlig i färgerna. Det ska ju vara hannarna som är färggrannast (eller så är det ju hos den odlade varianten i alla fall), men han är typ mörkt chokladbrungrå med liiiite rött på fenorna. Betty är jämförelsevis mycket finare, randig med klart röd-blå fenor. Kan man hoppas på att Buttrick färgar ut (han är också lite blygare i dagsläget), eller är det helt enkelt så att det är honorna som är grannare?

För övrigt hoppas jag att med Betty och Buttricks intåg ha hittat en lösning på räkproblemet, de är bägge två mycket intresserade av ormbunksbuskaget där räkorna förökar sig, vilket lovar gott!:D
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Åh, jag kan köpa lite räkor av dig istället för att de ska ätas upp :p

Gällande kampfiskar så bör man (iaf med den odlade varianten) ha mer än en hona. I övrigt har jag tyvärr inga svar.
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Hanen kan mkt väl vara "sämre" färgad än honan. Det kan nog mkt väl hålla sig så även i framtiden.
De kortfenade är långt ifrån lika aggressiva som de långfenade, så de kan funka i par.

Fenorna låter som om de är skadade, tex bitna. Det växer ut om fisken får vara ifred, dvs att den som biter slutar med det.
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Det var nog mest skrämselhicka som tur är, för nu har Buttrick blivit lite modigare och vågar sig fram mer, och har fått vackert röda fenor.

Bägge två är mycket snälla och fridsamma, och låter sig till och med köras bort av pansarmalarna. Så de verkar inte särskilt aggressiva vare sig mot varandra eller mot andra fiskar. Varför måste man ha flera honor?

Skönt att höra att honans fenor kanske växer ut igen, för det ser verkligen inte snyggt ut.
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Det måste man inte, men på långfenad B. splendens brukar man rekommendera fler honor för att hanen inte ska jaga ihjäl dem på direkten. Min uppfattning är att detta bara förskjuts lite grann med fler honor, hanen är f-n så aggressiv. De kortfenade är mycket mildare, som du märker.
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Det måste man inte, men på långfenad B. splendens brukar man rekommendera fler honor för att hanen inte ska jaga ihjäl dem på direkten. Min uppfattning är att detta bara förskjuts lite grann med fler honor, hanen är f-n så aggressiv. De kortfenade är mycket mildare, som du märker.

Jaha, i så fall går det nog bra med en hona även i fortsättningen, för de är mycket snälla mot varandra. Någon gång kan han "putta" lite på henne, men inte värre än att hon simmar bort några cm och så är det bra sen. Vi har ett ganska tättplanterat akvarium med rötter och annat att gömma sig i för den som vill också, ifall han skulle bli elakare mot henne i framtiden. Just nu verkar han mest fokuserad på att a) leta räklingar och b) hänga runt pumpen (förmodligen för att vattenytan är jämförelsevis stilla där ifall man vill bygga skumbo). :p

Växer kampfiskar? De är väl fyra-fem cm ungefär nu, blir de större än så?
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Mina kampisar heter Frank, Berit och Beata.
Gissar hanen har varit på honan, och han kan jaga ihjäl henne. Hur stort är akvariet? Finns det bra med växter och gömställen för henne?
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Nej, jag tror faktiskt inte att det är han som varit på henne, de är snälla mot varandra. Och det finns goda möjligheter att komma undan i vårt akvarium om han skulle ändra sig.

Det är alltså inte den odlade varianten med långa fenor som jag har, utan kortfenade viltfärgade. Som Gabbi redan skrivit så är de mycket mindre aggressiva än de långfenade.
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Nu är jag inget proffs, men jag vet att det finns en sorts fenor som heter crowntail, vilket innebär att fenorna är "delade" och ser lite fransiga ut.

Jag tror att båda hanar och honor kan ha samma färger, men hanarna är oftast färggladare än honorna.

Edit: såg nu att det var en gammal tråd och att du redan fått svar :) såg bara de första två inläggen först :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Ja, fenorna började växa ut så snart hon flyttade hem till oss, det måste varit någon annan i butiksakvariet som var på henne. Nu har de bägge fina och icke-fransiga fenor, och har färgat ut fint. Hans fenor är röda, och hennes är röda med blå stänk. Blir hon lite upprörd så blir hon randig, annars är bägge mörka på kroppen. Det är mycket trevliga och fridsamma fiskar, nog de snällaste vi har i akvariet, både mot varandra och mot andra fiskar.
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Ja, det var garanterat någon i akvariet som var på den. (Visst köpte du den hos oss?) Jag såg den nämligen på morgonen och noterade att någon hade nypit en bit av fenan, och sen när jag insåg att någon sålt den till dig blev jag lite sne, men tröstade mig med att det iallafall skulle växa ut.
 
Sv: Kampfisk - färger och fenor

Ja, precis, den var det. Det såg ut som att nån hade tagit en stor tugga ur fenan.

För övrigt verkar det som att de gör sitt jobb som räkeliminerare också, och det var ju huvudanledningen till att vi köpte dem. Betydligt trevligare att ha bettorna på jaktstråt bland växterna än att själv försöka agera räkjägare. Det enda som känns lite synd nu när jag har läst på lite mer om bettor är att man kanske hade kunnat köpt en annan lite grannare sort, betta smaragdina t ex. Men det får bli nästa gång.

Är lite sugen på att skaffa några pygméguramis, men frågan är om de går att ha tillsammans med bettorna? De är ju väldigt snälla nu, men jag läste nånstans att de kan bli aggressiva mot guramis?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp