kan det vara hjärnskakning?

J

Jennifer-

Hejsan!

Igår hände det en olycka med min 15 veckor gamla chihuahua valp. vi håller på att få renoverat här hemma och allt står huller om buller men igår då vi skulle ställa tillbaka alla sakerna å stöttes en byrå till och en skruvdragare ramlade ner på han huvud som tur var så träffade batteriet och inte spetsen. Han bet sig i tungan och hans öga svullna upp.

Svullnaden gick ner ganska fort men eftersom han är ovanligt trött, vill inte äta/dricka som han ska och har kräkts 3 gånger på 2 dygn så misstänker jag en hjärnskakning. Kan det stämma? och vad ska jag göra i så fall ? vill ju att han ska få i sig näring. Har ockå hört att det inte är bra att sova mycket då man har hjärnskakning, någon som vet något om det?

Han mår mycket bättre idag och springer omkring lite mer, viftar på svansen osv men han vill fortfarande inte äta ordentligt, har kräkts i morse och är lite tröttare än vanligt.
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

Jag skulle åkt in till veterinären. En skruvdragare är tung,speciellt att få i huvudet,och speciellt på en chihuahua,och med tanke på att han bara är 15 veckor! Skruvdragaren lär ju väga x antal gram mer än lilla valpen,och när den föll från höjd också,då blir den ännu tyngre..

Jag skulle vilja ha det röntgat..
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

Tycker att du ska ta din valp till vet. Låter som en hjärnskakning, men i värsta fall kan det ju vara en blödning. En skruvdragare (batteri) är ju tungt och valpen liten så jag skulle absolut åka till veterinären.
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

I jämförelse borde det vara som om min goldentik fick en bokhylla vält över huvudet... Jag skulle definitivt åka till vet.
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

Urbildens av dagens samhälle, att fråga på internet istället för en verklig person :crazy:

Jag har självklart kontaktat veterinär (kanske skulle ha nämnt det med) men de hade ingen tid har även kontaktat andra veterinärer med de svarade inte i telefon. Och jag har fått en tid hos vet. men inte idag.

åkte inte till vet. igår då min pojkvänn hann dämpa fallet något och den träffade strax ovanför ögat och svullnaden gick ner direkt. Var väldigt sent
på kvällen jag började misstänka hjärnskakning

Är orolig för min valp och tänkte om ni visste något som kunde vara bra att tänka på eller göra då man misstänker hjärnskakning. Han blir piggare och piggare hela tiden springer nu runt och leker med svansen i topp och har nyss ätit och druckit en massa. Skrev för att få tips inte bli dumförklarad..
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

läste du inte det jag skrev innan ? har inte heller någon bil inte heller någon familj eller släkt där jag bor och de vänner med bil bor ca 2½ timme bort så hade ingen möjlighet att åka in direkt i natt.
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

läste du inte det jag skrev innan ? har inte heller någon bil inte heller någon familj eller släkt där jag bor och de vänner med bil bor ca 2½ timme bort så hade ingen möjlighet att åka in direkt i natt.

:crazy:
Jag förstår fortf inte faktiskt.

Hade jag vart ensam utan bil på samma vis och min hund råkat ut för något som kunde vara dödligt (blödning lr ngt) så skulle jag jagat reda på varenda granne för att få skjuts. Visst, alla gör misstag, men när det är något så allvarligt....
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

Urbildens av dagens samhälle, att fråga på internet istället för en verklig person :crazy:

Ser inte heller nå fel i att fråga om tips på ett forum där jag vet att det kryllar av djurmänniskor då jag redan kontaktat vet , någon kan ju faktist ha varit med om nå liknande eller nått. I så fall borde man ju aldrig (vad det än gäller) be om tips i ett forum.
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

Har inte heller någon bil inte heller någon familj eller släkt där jag bor och de vänner med bil bor ca 2½ timme bort så hade ingen möjlighet att åka in direkt i natt.

Men vad händer den dagen det blir riktigt akut?

Som flera andra har skrivit hade jag åkt in med hunden omgående, någon vet. med jour/akuttid måste gå att få tag på.
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

läste du inte det jag skrev innan ? har inte heller någon bil inte heller någon familj eller släkt där jag bor och de vänner med bil bor ca 2½ timme bort så hade ingen möjlighet att åka in direkt i natt.

Ta en taxi? Eller hoppas du att hunden bara ska råka ut för olyckor när du har besök av nån med bil?
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

Ser inte heller nå fel i att fråga om tips på ett forum där jag vet att det kryllar av djurmänniskor då jag redan kontaktat vet , någon kan ju faktist ha varit med om nå liknande eller nått. I så fall borde man ju aldrig (vad det än gäller) be om tips i ett forum.

Ingen har hojtat om att du skulle åkt in direkt på natten. Men att vänta 2 dagar??? Det är för mig inte rent klokt. Om du redan frågat veterinär och har alla svar skulle du ju inte skrivit tråden.
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

Vet du jag blir faktiskt ledsen över att läsa om sådana här händelser

Du är inte den första och kommer inte vara den sista som väljer att inte uppsöka veterinären direkt, men för mig är det vansinnigt att inte ens ringa och prata med en veterinär direkt efter det som hände..

Jag har läst om så många ggr på buke om folk som frågar om allvarliga saker utan att ens hört sig för med en veterinär först och varje gång blir jag både bestört och chockad.

men men...
 
Senast ändrad:
Sv: kan det vara hjärnskakning?

jag sa aldrig att att jag inte kontaktat veterinär men däremot fick jag ingen tid direkt fick inte heller något svar hos flera veterinärer tillslut fick jag akut tid hos en veterinär och vi åkte dit direkt men det var inget allvarligt som tur var och min lilla kille är helt normal idag. Meningen med tråden var bara att jag ville ha tips på vad jag kan göra medans jag försöker få en tid hos veterinären jag sa aldrig att inte skulle kontakta vet.

Det hela låter värre än det var också, han fick en ganska liten smäll efterom min pojkvänn hann dämpa fallet, och den träffade vid ögat vilket gjorde att de svullna upp med vi kylde det och svullnaden gick ner direkt och vi kollade ögat ordentligt. Jag skulle ALDRIG tveka att kontakta vet om det skule behövas. Det är ni som fått för er det.
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

*kl*

Så snabba folk är på att döma.
TS skrev visserligen inte allt i första inlägget, men har förklarat efterhand att hon ringt veterinären och fått en tid och att hunden över lag verkar okej. Ofta rekomenderar veterinären att avvakta lite.
Att i sin oro och väntan försöka få lite tips från kloka bukefolk kan ju vara en god idé.

Sen borde kanske TS ha någon slags akutplan ifall olyckan är framme igen.
Det är alltid lätt att vara efterklok, men även det lär man sig av...
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

Men skriver man inte ut allting som skett i första inlägget kan man ju inte direkt räkna med att läsarna ska förstå allting heller.
 
Sv: kan det vara hjärnskakning?

Nej självklart inte, men många av inläggen fortsatte även efter att hon sagt att hon pratat med en veterinär.

Sen är det här ju Buke, här får man både ris och ros, det gäller att vara beredd på det mesta:p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 698
Senast: fejko
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 528
Senast: nilie
·
Hundhälsa Vår tik var annorlunda igår morse. Hon var stel och mindre villig att röra sig, från att vanligtvis sprattla runt i sängen och väcka...
Svar
6
· Visningar
5 132
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
3 975
Senast: Hemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp