Bukefalos 28 år!

Kan det vara hormonellt?

Krati

Trådstartare
Hej!
Har en fråga ang. Min snart 2 åriga katthona. Hon kastererades vid ca 6 mån ålder.
Saken är den att hon har, sedan drygt ett års ålder, funnit glädjen i att ta in möss (ibland fåglar och ödlor men framförallt möss), döda som levande.
Jag verkligen hatar det eftersom jag är löjligt rädd för möss, men vad ska man göra? Det ligger ju i deras natur.

Har däremot den sista tiden tänkt på att hon tar in i perioder. Som nu, hon kommer in med möss flera ggr om dagen och lattjar runt med. Så gör hon så i ett par dagar och sedan är det lugnt. Kanske en och annan mus, men absolut inte i dom mängder hon tar in nu.
Funderade på om det kan vara något hormonellt, trots att hon är kastererad?
Är intejätteinsatt på katters hormoner men vet ju att en kastererad häst kan fortfarande ha kvar hingstbeteende.

Tänker om hon hämtar in till sina (icke existerande) ungar? Eller är det bara så enkelt att hon är lite av en periodare? ;)
 
Min långhårskisse har perioder med mindre eller mer byten (till mattes förtjusning... not :meh:). Jag tror min dam utrotat smågnagarna omkring här för det var länge sedan hon kom in med något (det var rätt mycket ibörjan på sommaren). Jag har också sett att hon går åt andra håll nu (för att leta mer byte antar jag).

Det finns många katter häromkring så smågnagarna hålls definitivt i schack.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 826
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 179
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp