Bukefalos 28 år!

Kan det vara noskvalster?

Kissing Spine

Trådstartare
Min tjej har ganska länge gått och "fnyst" då och då, men det har aldrig varit något allvarligt. Har inte tyckt att det stämt in i beskrivningen av noskvalster heller och hon är alltid pigg och glad. Det sker inte ofta utan som jag hör det, kanske 2-4 ggr/dag. Låter som att hon fräser ut näsan helt enkelt, inte svårt att andas eller rosslar eller så. Är inte heller rinnig.

Dock tycker jag att det blivit en ökning den senaste veckan och hon fnyser lite mer (kan även dra in luft kraftigt så det låter som en fnysning). Funderar dock över om det kan vara pga att det är så mycket damm i luften nu (bor mitt i stan och det dammar hemskt från gatorna).

Har någon här haft hund med noskvalster? Hur har det yttrat sig?

Öhm, nu läste jag att fnysningar visst var symptom och inandningar. Dock ingen klåda eller försämrat luktsinne. Läste även att man kan söva men många väljer att provbehandla, hur har ni gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Kan det vara noskvalster?

Jag behandlar just nu min hund mot noskvalster. Han har haft inåtvända nysningar en tid och igår var vi hos veterinären och fick en kur Interceptor. Det är tabletter som ges en i veckan under tre veckors tid.

Han är hur glad och pigg som helst i övrigt. Det är bara de där fnysningarna. Låter som han har skräp i nosen och försöker få ut det.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Fnyser han bara en gång eller blir det en riktig nysattack så att säga? Lovis fnyser en gång och sen är det bra, möjligen att hon kan låta som att hon är snorig ett par andetag. Vad kostade medicinen (inte för att det spelar roll ifall jag väljer att åka till vet eller ej, bara nyfiken)?
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Han fick attacker med flera kraftiga indragningar. Första gångerna det hände så trodde jag det var att han hade fått skräp i nosen som retade (och det är ju noskvalster till viss del) och han blev av med det efter att ha fnyst. Men sedan kom det regelbundet och i regel i samband med att han vaknade till efter att ha sovit och reste sig upp.

Jag får kolla vad medicinen kostade när jag kommer hem. Det var min sambo som löste ut den :love:

Veterinärkliniken jag kontaktade, skrev inte ut medicinen utan att ha tittat på hunden först. Kan ju tyckas lite meningslöst eftersom man inte ser de små äckliga krypen men veterinären lyssnade på lungor och hjärta och kollade av allmäntillståndet på hunden. Tog inte många minuter.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan det vara noskvalster?

jag har behandlat med interceptor vid flera tillfällen, men nu var det ett par år sedan sist. då kostade medicinen inte särskilt mycket, jag tror det var under 200 kr. och då har jag hundar i 30-40 kg klassen.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Med tanke på hur hon snörvlat idag så kommer jag garanterat att åka in :crazy:. Hon har legat och snörvlat flera gånger stackarn... Tack för era svar! Vet ni om det är någon karens på medicinen?

Jag märker också att hon fräser mer när hon sovit en stund.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Jag är långt ifrån expert på noskvalster,men min erfarenhet är att hunden knappt behöver ha symton alls. Min hund hade träffat några andra hundar som efter någon vecka blev diagnotiserade med noskvalster. Självklart ringde jag vetrinären och hörde efter hur jag skulle göra med min. De rekomenderade behandling även på henne. Jag märkte aldrig om min hade några noskvalster,men efter behandling blev hon mycket mer benägen att nosa och lukta ute och jag misstänker att hon alltså hade problem som jag inte ens märkt innan.

Jag har i övrigt läst en del om noskvalster och har tyckt mig förstå att obehandlade noskvalster kan göra att hunden helt tappar luktsinnet så småningom. Detta kan ju ställa till en hel del problem,framförallt inom om spår och jakt-hundar.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Jag har i övrigt läst en del om noskvalster och har tyckt mig förstå att obehandlade noskvalster kan göra att hunden helt tappar luktsinnet så småningom. Detta kan ju ställa till en hel del problem,framförallt inom om spår och jakt-hundar.

Jag känner personer som har tjänstehund och de behandlar regelbundet mot noskvalster, vare sig om där finns symptom eller inte. Just för att förhindra att hundens spårförmåga sätts ner.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

delvis knapp
Jag har problem med återkommande noskvalster på min hund, bor i ett hundtätt område så kan inte behandla alla här, hur gör man då? kan man förebygga noskvalster? typ med stronghold? har redan behandlat två gånger detta året och tror inte att det kommer att räcka, behandlade två gånger i höstas, Behandlingarna hjälper så det är definitivt noskvalster.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

delvis knapp
Jag har problem med återkommande noskvalster på min hund, bor i ett hundtätt område så kan inte behandla alla här, hur gör man då? kan man förebygga noskvalster? typ med stronghold? har redan behandlat två gånger detta året och tror inte att det kommer att räcka, behandlade två gånger i höstas, Behandlingarna hjälper så det är definitivt noskvalster.

Låt inte din hund träffa andra hundar.
Har hittat info om att noskvalster tydligen lättast sprids nos-rumpa så det blir helt enkelt att avstå från att din hund hälsar på andra hundar. Jag har själv problem med en hund som jätte lätt får symptom och så länge hon inte träffar andra hundar går det bra.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

Fnyser han bara en gång eller blir det en riktig nysattack så att säga? Lovis fnyser en gång och sen är det bra, möjligen att hon kan låta som att hon är snorig ett par andetag. Vad kostade medicinen (inte för att det spelar roll ifall jag väljer att åka till vet eller ej, bara nyfiken)?

Jag behandlade mina hundar för noskvalser nyligen. Medicinen gick på 300 kr (8 tabletter som är minsta förpackningen, räcker till två stora hundar) + veterinärundersökning 500 kr (vet skriver inte ut recept utan att ha träffat hunden innan).
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

man ska akta sig lite för att låta hundarna dricka ut samma vattenskålar, kvalsterna överlever tydligen en tid utanför kroppen. just på grund av smittorisken (ohyror) så undviker jag också hundrastgårdar.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

jag är aldrig i rastgårdar, men bor på landet. Går mycket i skogen och här är mycket hundar överallt, det är problemet , jag kan inte isolera var han blir smittad. ska prata med min vet för hundrade gången:crazy:
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

han får inte hälsa på andra ute just därför. kanske skulle be alla i närheten att behandla, problemet är att deras hundar har ju inga problem så då behöver man inte behandla, är svaret man får:crazy:dom går runt kvarteret och spårar inte så dom märker inget.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

en del hundar är tydligen känsligare än andra. min ena hund är tydligen väldigt känslig för kvalster, och visar mycket symptom redan vid små mängder noskvalster och rävskabb, medan våra andra hundar har varit helt symptomfria.
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

det har jag med märkt, han är tydligen oerhört känslig för det, första gången han fick kvalster trodde hunden att han nog var döende, stackarn, Han var så låg och ledsen, ville ingenting, var gång han försökte nosa fick ha nkvalster i halsen och klöktes, nu har han vant sig och blir inte lika låg
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

*KL*

Jag misstänker att min har noskvalster, han nyser väldigt ofta och kraftigt + står och drar in luft. MEN, detta gör han nästan bara när vi är ute och går! Nyser kan han göra på morgonen när han precis stigit upp också. Hur har era hundar varit? På samma sätt eller nyst/dragit in även när de är inne och tar det lugnt? Jag behandlade honom med AG Crossroad i förrgår och det ska tyydligen ge effekt efter bara 2 dagar, men ännu har jag inte sett någon förbättring. Bokar tid till vet. på måndag om det inte gett sig över helgen...
Sen undrar jag också hur långt efter man inte ska låta hunden nosa på andra för smittorisken?
 
Sv: Kan det vara noskvalster?

*kl*

Idag när jag steg upp lät min lilla bracka alldeles förskräckligt och jag trodde att hon satt något i halsen. Åkte in akut till djursjukhuset med henne där hon fick diagnosen noskvalster. Veterinären tyckte att det lät som hennes bekymmer satt i nosen och skrev ut Interceptor (kostade 238.50:-) för behandling. Hennes allmäntillstånd är bra, men så fort hon blir spänd eller börjar andas mer nå kommer besvären igång. Hon låter verkligen helt fruktansvärt! Nu när hon ligger och sover har jag hört henne snarka till litegrann vilket inte är normalt för henne. Kom överens med veterinär att om hon inte blivit bättre tills på onsdag ska jag åka in igen med henne och då får hon sövas och de kollar halsen. Vet ville först prova noskvalsterbehandlingen eftersom att söva alltid innebär en risk i sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min lilla pommetik har alltid lite till och från haft som 'inåtdragningar'. Brukar komma vid lite stresspåslag. Det går över rätt...
Svar
6
· Visningar
2 046
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp