Bukefalos 28 år!

kan du polska stammar? HJÄLP!

D

dovve

Hej!
jag har skaffat mig en underbar:love: polsk import, undrar om det finns någon som är duktig på polska stammar och om det finns någon som kan lite polska och hjälpa mig översätta några ord :)

han heter Bino är född -01 Pol 009 61 10065 01
Skulle vilja veta vad det finns för info om han stam,

E: Novun
ee:Louis
eee: Landgraf I
eu:Nutella
eue: Cardiff xx

U:Bira
ue:Barb
uee: Argus II
uu:Kofeina
uue: Doryant xx

hans uppfödare heter Dariusz szpurek
och så står adress? :
m eller w: jgnacego buszy 11
63-910 niejska górka woj wielkopolskie?
Ras: polski koni szlachetry?

Han har enligt passet bara haft en ägare/samma som uppfödare
Hur är hästhanteringen i polen? samma som våran?


tacksam för all hjällp!! :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

Morfar Barb hittar du här
http://www.sporthorse-data.com/db.php?i=10638986&time=1280264148
honom finns det ingen bild på men på hans pappa och några andra ättlingar.

Doryants stam finns här http://www.sporthorse-data.com/d?i=338737
Hans pappa Negresco lämnade många goda galoppörer, jag minns flera från tidigt 80-tal men just nu inga namn:( Han var mormorsfar till Stravinsky xx 1075. Som kuriosa så har jag läst att morfarsfar Dar es Salam var krigsbyte från England under andra världskriget. Han är morfarsfarfar till min egen häst.

Tyvärr kan jag inte polska.
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

Hej!
jag har skaffat mig en underbar:love: polsk import, undrar om det finns någon som är duktig på polska stammar och om det finns någon som kan lite polska och hjälpa mig översätta några ord :)

han heter Bino är född -01 Pol 009 61 10065 01
Skulle vilja veta vad det finns för info om han stam,

E: Novun
ee:Louis
eee: Landgraf I
eu:Nutella
eue: Cardiff xx

U:Bira
ue:Barb
uee: Argus II
uu:Kofeina
uue: Doryant xx

hans uppfödare heter Dariusz szpurek
och så står adress? :
m eller w: jgnacego buszy 11
63-910 niejska górka woj wielkopolskie?
Ras: polski koni szlachetry?

Han har enligt passet bara haft en ägare/samma som uppfödare
Hur är hästhanteringen i polen? samma som våran?


tacksam för all hjällp!! :banana:

Landgraf I är ju en känd Holsteinhingst, mkt bra hopphäst.
Du har alltså ett polskt halvblod av lågställd modell(??)
niejska betyder låg, så då gissar jag att det syftas på lågställd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

Du har alltså ett polskt halvblod av lågställd modell(??)
niejska betyder låg, så då gissar jag att det syftas på lågställd.

Det är bra om man läser hela meningen,före Niejska så står postnummret ,så i detta fallet bör det betyda att uppfödare bor i nedre.........någonting:idea:
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

Hästhanteringen i Polen är långt ifrån hur vi har det i Sverige.
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

"ul.Jgnacego Buszy 11
63-910 Niejska Górka woj. wielkopolskie"
är en adress, men det ska vara Miejska i stället för niejska i adressen. (Miejska betyder "stad")
Wielkopolski är ett stort område i Polen, du kan söka på en karta för att se vad det ligger.
Exakt plats kan du hitta genom postkoden 63-910.

"polski kon szlachetry" = detta betyder översatt "polsk ädel häst", men om det är någon speciell ras vet jag inte. (szlachetry = ädel).

Hittade platsen nu, ligger i södra Polen mellan Poznan and Wroclaw.
 
Senast ändrad:
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

tack för hjälpen =)
vilken bra sida det var " sporthorse-data" =)))

Är dom hårda mot hästarna där? Min hade stått i ett stall i sverige ett tag innan jag köpte honom, där klarade dom inte av han, dom sa att han var elak. men han var snarare rädd och "försvarade sig innan någon gav sig på honom" för jag har bara varit snäll mot honom och har inga som helst problem, han har inte gjort någon mot mig. men så fort någon ny person ska hantera honom så blir han spänd och det känns som han är beredd på att försvara sig (hugga /slå) Eller om han gått som hingst läge och dom varit hård mot honom pga av det? Nu har jag ju tur som kan ha honom hemma på gården och tar hand om honom själv.
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

Jag rider en häst som heter Lord, importerades från Polen 2009. Hans pappa är Magnus, mamma Liga och morfar är Paszkwil. Undrar om det finns någon som vet vart man kan hitta lite information om dessa hästar utom Paszkwil då han var väldigt lätt att hitta. :) Vet även att uppfödaren heter Andrzej Osiczko (osäker på efternamnets stavning)
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

det är polskt ädelhäst
pass måste finnas hos ägare-köpande och ha veterinärs undersökningsbetyg

och allting är annorlunda i Polen,då menar jag behandling mot hästar
Här i Sverige - nära paradis
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

Hej.

Jag va i ett stort polskt arabstall förra sommaren. Känt stall visserligen men där tog endast välklädda män hand om hästarna.

När vi va där tog dom väl hand om hästarna men finns det två hundra hästar o betydligt färre anställda så blir nog hanteringen där efter men det va rent o snyggt o inga slag el så när vi va där utan det gick lugnt o stilla till o även bland hingstarna va det lugnt.
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

KL

Jag skulle vilja säga att hästhanteringen i Polen skiljer sig radikalt mot den svenska, och ofta inte till det bättre. Visst finns det undantag och jag tror (hoppas) att det sakta börjar ske en förändring där nere men flera av de hästar jag träffat som kommer därifrån har lite väl mycket....respekt för människor, om vi säger så. Jag har själv en märr som slår knut på sig själv i sin rädsla för att få stryk om hon inte gör rätt. Det är snälla, vettiga hästar i grund och botten som oftast inte har haft det lätt.
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

KL

Jag skulle vilja säga att hästhanteringen i Polen skiljer sig radikalt mot den svenska, och ofta inte till det bättre. Visst finns det undantag och jag tror (hoppas) att det sakta börjar ske en förändring där nere men flera av de hästar jag träffat som kommer därifrån har lite väl mycket....respekt för människor, om vi säger så. Jag har själv en märr som slår knut på sig själv i sin rädsla för att få stryk om hon inte gör rätt. Det är snälla, vettiga hästar i grund och botten som oftast inte har haft det lätt.

Personligen tror ja inte det är så många länder som kanske sköter/tar hand om hästarna som vi gör. Är det inte i tyskland som unghästarna knappt kommer ut ens en gång?. Så även om det kanske inte är sparkar o slag osv så skiljer sig nog skötslen av våra hästar mellan länderna ganska mkt.
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

Visst är det så, jag har inte varit nere där personligen men man har hört historier om att hästarna står med nummerbrickor om halsen i en box och väntar på köpare.. Huruvida det är sant eller bara en skröna låter jag vara osagt. Däremot har jag träffat på importer som man fått vänja in långsamt när det kommer till hagvistelse, de fattar inte vad staket är t.ex. Det är mer av en industri där nere, i Sverige har majoriteten av oss häst för att det är kul och vi behandlar dem därefter.

Vi borde verkligen vara stolta över vår djurhållning.
 
Sv: kan du polska stammar? HJÄLP!

Nu handlar inte tråden längre om polska stammar. Diskutera gärna hästhållning i olika länder men denna tråd är inte rätt plats för det.

hälsar moderatorn
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp