Bukefalos 28 år!

Kan en blandras bli en renrasig?

S

Salla

Jag har en fundering. Kan en blandras aldrig blir en renras, och då menar jag en registrerad renrasig hund?
Låt säga att jag har en schäfer/labradortik som jag parar med renrasig labrador, tar en tik i från den kullen och parar med renrasig labrador osv tills blodet är "utspätt" så den är en ren labrador. Kan den någonsin bli registrerad som ren labrador då?
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

Öh. Du får ju aldrig registrera en hund som är blandras som en renras? Med andra ord kommer valparna alltid ha en förälder som är oreggad/reggad blandis, hur man än beter sig och hur många led man än håller på.
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

Jag vet att man inte får regga en blandras, men jag tänkte att om man håller på tillräckligt länge så blir det tillslut en renrasig, ungefär som med inavelsgraden, men det kanske var helt galet tänkt:p!!
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

Finns det inte vissa undantag, hundar med såkallad öppen stambok (nu var ju inte hundarna i exemplet av såna raser visserligen) som kan gå att mönstra in. Exempelvis Hälleforshundar?
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

Min syrrans Jack Russell Terrier var inte reggad när hon skaffade henne som valp. Men hon är renrasig och hon mönstrades in -02. Så hon är nu reggad och fått valpkullar.
Så mönstra in går ju.
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

Jo, raser som har öppen stambok kan man mönstra in hundar av okänt ursprung, men som uppfyller rasens standard som renrasiga i.

Det är dock få raser i dag som har öppen stambok.
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

*delvis kl*. Men om det nu är så att det går att regga/mönstra in vissa hundar, krävs det då att dom genomför någon sorts prov eller liknande? (För att visa att dom är tillräckligt "bra" liksom)
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

De skall uppfylla rasstandarden. Oftast gör man någon form av exteriörkoll men det mentala är inte lika noga :crazy:.

JRT har väl stängt stamboken nu?
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

De skall uppfylla rasstandarden. Oftast gör man någon form av exteriörkoll men det mentala är inte lika noga :crazy:.

Exteriört skall hunden motsvara en 2:a i kvalité.

ISDS, den internationella fårvallarklubben har öppna stamböcker för BCs, där krävs det att hunden vinner, altså kommer på första plats på två olika tävlingar för två olika domare, där det är minst 25 startande.

Tävlingarna är snäppet svårare än våran egen Internationell klass.
Dessutom skall hunden se ut som en BC enligt två andra domare.
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

KL: Det har väl varit tal om att korsa liknande raser för att bredda en riskabelt smal avelsbas i en av dem, jag tror det var stövare jag läste om. I så fall skulle avkommorna, efter några generationer, kunna komma in i stamboken och alltså räknas som renrasiga.

Personligen misstänker jag att många rasklubbar kommer att tvingas till detta, eller att åter slå ihop raser med samma ursprung, under de närmsta hundra åren. Men i så fall blir det ras- och kennelklubbar som ligger bakom, inte enskilda uppfödare. Och TS exempel hade inte varit aktuellt eftersom det handlat om två helt olika raser till både ursprung, arbetssätt och utseende.
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

Ja, sådant har förekommit och lär göra det igen, men (och här är skillnaden) det görs noga kontrollerat och efter att dispens sökts och erhållits från skk och i syfte att bredda en genetiskt liten avelsbas. Givetvis används då också hundar som är så nära den ras som ska "räddas" i både exteriör, egenskaper, arbetssätt, storlek och lynne etc.
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

Jag förstår din tanke, det är iaf ok inom Nordsvensk Brukshäst vad jag vet. Tror att det var 4:e generationen som räknas som renrasig...
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

*delvis KL*

Har Dansk/Svensk Gårdshund öppen stambok? Min tik är renrasig (registrerad) men hennes mamma har *uppgift saknas* överallt i sin stamtavla? Betyder det att hon mönstrats in som DSG?
 
Sv: Kan en blandras bli en renrasig?

De har haft, men har inte lägre!

Norkska rasklubben har haft öppen stambok lite längre än Sverige, men hur de har det nu vet jag inte.

/Swat
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 368
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 041
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 260
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp