Kan en fd. travare lära sig dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Rebeccaah

Haloj!
Min 10åriga travsto (fd.travare) har knappt blivit riden och kan knappt galoppskänkeln. I framtiden ni som är erfarna av sånt här, tror ni hon kommer kunna dressyr?
tror ni jag kan lära min travare dressyr , eller är hon för gammal?
Denna häst har alltså knappt blivit riden mer än 10 gånger!
tacksam för svar , : )
 
Sv: Kan en fd. travare lära sig dressyr?

Det är bara att öva.Ta hjälp av en kunnig person.
Jag lärde min förra travare som 11 åring att fatta galopp skänkeln och gå på tygeln.
Sålde honom innan jag han lära honom mer.

Alla hästar kan lära sig nya saker oavsett ras och ålder:)
 
Sv: Kan en fd. travare lära sig dressyr?

Min ena gamla travis är en underbar dressyrhäst nu för tiden! Folk säger att han ser ut som ett halvblod, om nu det skulle vara en merit. :)
När han kom från banan via en skogsmulleägare, fick han mer eller mindre stå i ett år, medans hovslagaren omformade hans fötter. Sen var det mycket arbete på backen, för att ta bort "raceväxeln", mycket arbete över bommar för att hålla reda på de där långa benen, samt att vi tränade honom för en Akademisk ridkonst instruktör.
Just nu står han pga min barnledighet, men jag längtar efter att sätta igång med min "dressyrponny" (nästan 1,80) igen!

Ett tips som funkade för oss; ju fler folk som satt i ridhuset, desto snyggare gick hästen!!! :) Han gillar verkligen att visa upp sej!!
 
Sv: Kan en fd. travare lära sig dressyr?

Det beror ju först och främst på vad du menar med dressyr? Menar du på tävlingsnivå LA och uppåt kan det möjligen bli knepigt.
Men menar du vanlig bruksdressyr (gå i alla gångarter i skapligt ändamålsenlig form) så inga problem, det kan och bör alla hästar som ska ridas lära sig.

Räkna med att det kommer ta tid, och ta hjälp av tränare redan från början :idea:
Lycka till!
 
Sv: Kan en fd. travare lära sig dressyr?

Nu finns det redan en tråd om ridtravare på grundutbildning, som ligger under hästhantering och en tråd om ridtravare med bilder, information och bra tips från flera kunniga ridtravarryttare här på ridning. Kan vi inte försöka använda de trådarna, beträffande alla frågor om nya ridtravare också?

Ridtravare

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 970
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp