Ridskor vs. Ridstövlar? Osäker nybörjare

valy

Trådstartare
Hejsan!

Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första lektion gick super bra och har verkligen kommit in i det snabbt och enkelt. Har varit konståkare hela mitt liv, och har därför väldigt lätt för balans, koordination och hållning, som verkar vara en mycket stor fördel i min ridning.

Hursomhelst, när det kommer till skor/stövlar är jag lite förvirrad och osäker.. Idag när jag red hade jag ett par gamla ”kängor” med en liten klack, då det var det enda jag hade och en snabb lösning för min första lektion. Självklart var det inte optimalt och vill så snart som möjligt skaffa ordentliga skor/stövlar för att kunna lära mig på rätt sätt med rätt utrustning.

Men, jag kan verkligen inte bestämma mig om jag ska ha skor med chaps eller stövlar. Förstår att stövlar ger en större/bättre support i skänklarna, men hur vet man om man behöver det? Och hur stor skillnad är det med skor och ”flexibiliteten” i skänklarna? Jag märkte att jag hade lite problem att driva på med skänklarna, speciellt för att komma upp i trav, vilket jag vet är en vanesak/teknik, men tror även att det berodde en del på mina skor och att jag inte kände mig ”rörlig” nog. När jag travande så hade jag att tårna gled liksom fram i stigbyglarna, vilket jag störde mig på. Detta bör väl också vara tekniken som inte sitter, men känns också som rätt skor/stövlar kan hjälpa mig där.. eller?

Vill ju ha stövlar främst för det känns som att det kommer vara bra och mer stabilt.. men även för att det självklart ser snyggt ut.. Är dock rädd för att jag kommer känna mig ”låst” med stövlar, att jag inte kan driva på ordentligt med skänklarna och blir mindre flexibel. Men är det så att stövlar inte alls behövs, så känner jag att jag är helt redo på att skaffa skor med chaps.. vill bara känna att jag gör rätt val, eftersom att det är ju ändå en del pengar..

För referens så är jag 19 år gammal, om det förändrar något i valet av skor/stövlar.

Tacksam för all hjälp och tips! :heart
 
Jag har aldrig köpt ridstövlar.

Rider gör jag i ridskor.

För mig är ridstövlar en tävlingsattiralj, som också kan användas på mer tävlingsrelaterad träning.

En slags överkurs, som inte behöver vara det första man köper när man börjar rida.

När jag provat, har jag upplevt det som dyrt, oflexibelt, och svårt att ta på och av.
Dessutom passar de egentligen enbart för ridning, för allt det där andra med hästar, mockning och så vidare, bör man byta skor.

En bra utformad ridsko, som passar på foten och som är relativt stryktålig (tål mockning och andra stallsysslor) är en bättre investering.
 
Jag red med skor och chaps i början när jag var barn. Numera har jag stövlar. Jag skulle säga att det egentligen inte spelar någon roll alls. Köp inte billiga stövlar som är i annat material än läder bara! De är oftast väldigt stela och helt omöjliga att lära sig rida bra i enligt min erfarenhet. Jag skulle rekommendera antingen riktiga läderstövlar eller skor + shortchaps. Utan något på underbenen så blir jag nypt av stiglädren, därav shortchaps.
 
Jag tror inte det spelar någon roll i din situation. Skor och chaps är billigare och lättre att hitta i rätt storlek. Däremot vill man inte ha så klumpiga skor när man rider, så det beror kanske på vilka skor du hittar till stalljobbet?

Jag har ridit sedan jag var barn och vill minnas att jag de där tidiga åren hade skor och chaps, men även sådana billiga ”plastridstövlat” och senare även graningestövlar. Det var inne på den tiden🤪
 
I din sits hade jag valt skor, just för att inte behöva byta precis innan uppsittning och avsittning. Skor är mycket mer praktiskt och mångsidigt och går att ha hela tiden i stallet. Stövlarna är bara bra att rida i, inget annat.
 
Jag red länge i stövlar. Nu rider jag i skor, och ibland med shortchaps över. Stövlarna är numera (för mig) mer av en tävlingsattiralj som @skogaliten också skrev. Stövlarna knölar jag på mig vid träning och tävling, och någon gång ibland till vardags för att veta att de fortfarande passar :D
 
Jag skulle säga att det beror lite på hur mycket tid du spenderar i stallet utöver själva ridningen. Om du är i stallet en del skulle jag rekommendera att du köper ridskor, dels för att det är bekvämare att gå runt i, men också för att jag upplever att dom är något varmare än stövlar (vilket är otroligt viktigt på vintern).

Personligen tycker jag dock stövlar är mycket snyggare än ridskor och tycker även att det ger något bättre stöd när man rider. Ett alternativ kan ju vara att ha ett par "stallskor" och sedan enbart ta på sig stövlarna när man ska rida, men det är såklart lite bökigare.
 
Jag kan inte rida i skor överhuvudtaget pga mina instabila överrörliga fotleder. Och jag blir ordentligt nypt av stiglädren om jag inte har stövlar. Har alltid ridit i stövlar, allt ifrån de billigaste gummistövlarna till dyra läderstövlar. Om man inte köper de dyraste läderstövlarna funkar de till det minimala stalljobb jag föreställer mig att en nybörjare på ridskola gör (dvs borsta och sadla häst en stund innan lektionen).

De kraftiga skor man vill ha till mockningsarbete och leda hästar till och från hagar är nog ingen höjdare att lära sig rida i.
 
Jag hade köpt ridskor (gärna modellen med dragkedja då jag tycker de sitter skönare/ger bättre stöd för fotleden) och ett par shortchaps eller stövelskaft till. Shortchapsen ska ha tight passform så de nästan blir lite tighta att stänga till en början men jag tänker att personalen i ridsportbutiken borde kunna hjälpa dig att prova ut dem.
 
Jag har aldrig haft stövlar. Under uppväxten på ridskola så hängde jag mer i stallet än red och då hade jag ridskor som också var bekväma att gå i och göra stalljobb i. Nu som vuxen har jag jodhpurs för det mesta. När jag red på ridskola som vuxen hade jag även short chaps. Men nu som medryttare som bara rider ut så har jag bara min jodhpurs. Förutom när det är som kallast på vintern (rider bara ut som sagt) då har jag termostövlar. Men de är för klumpiga för att rida dressyr och liknande i. men funkar bra för uteritter i kylan.
 
Jag har alltid ridit i skor och chaps. Jag är lång och smal och när jag var barn fanns det helt enkelt inte pengar till att köpa specialmåttade stövlar. Kommersiellt tillverkade stövlar med olika vidd och längd på skaftet var inte lika vanligt på den tiden, de som fanns var superdyra. Även nu i vuxen ålder rider jag med skor och chaps. Jag tycker det är rätt behändigt att kunna ta av sig chapsen när man ridit klart men behålla skorna på. Eftersom jag är van med chaps så känns stövlar dessutom väldigt uppklätt i min värld, chaps känns mer casual på något sätt, men det är en vanesak. Det finns dock massor med väldigt snygga chaps i olika prisklasser och även lösa stövelskaft som är en blandning mellan en styv stövel och chaps.
 
Jag red länge i skor, det funkade utmärkt. Numera rider jag oftast i ridstövlar, men det varierar lite. Jag är rätt kort, så det tog mig ett par år att hitta ett par ridstövlar i lagom budget som funkade, men numera tycker jag det är rätt gött med stövlar pga överrörlighet. Jag har dock stövlar med snörning, upplever att det är mer flexibelt än hela stövlar.

Min upplevelse är att det är personligt vad man föredrar, men jag tycker nog att man som nybörjare klarar sig bra med billigare varianter.

Fördelen med skor och chaps är också att du kan ha vinterskor och sommarskor med samma chaps.
 
Jag rider alltid i ridstövlar just för stabiliteten, men för mig handlar det mycket om finlir. Hade inte riktiga stövlar förens i 12-års åldern när jag började tävla ”på riktigt”. Det hade nog också att göra med att läderridstövlar var fruktansvärt dyra fortfarande när jag var barn 😅 Ridskor och eventuellt shortchaps /den moderna motsvarigheten så småningom blir bra i början.

Flexibilitet i skänkeln är inte önskvärt faktiskt, långsiktigt så ska du driva med sätet och bara forma hästen med skänkeln. Jag hade mina stigbyglar fastspända i sadelgjorden en halv sommar i tonåren och använde en period ett speciellt lim mellan stövel och sadel för att lära mig hålla skänkeln stilla.
 
Jag tror att stövlar är en onödig kostnad för dig just nu, för även de billigare varianterna kostar en del om de ska vara något att ha. Kör på skor så länge - du behöver inte stövlar i nuläget. :)
 
Jag rider i skor, de jag har på mig för dagen. Har aldrig använt shortchaps och endast vid enstaka tillfällen blivit nypt av stiglädrena.
Enligt mig ska stabiliteten, om möjligt, sitta i skänkeln och inte i utrustningen.
 
Tack så hemskt mycket för alla svar! Det är verkligen till en stor hjälp :) Får sticka till närmsta hästbutik och prova lite skor och chaps här i veckan, det blir nog bäst och billigast som många skriver. Stövlar kan jag ju alltid investera i senare om det skulle behövas.

Jag ser att några av er skrivit att ni är överrörliga och har därför stövlar.. Jag vet själv att jag är rätt så överrörlig generellt, men ingen aning om jag är det i fötterna. Eftersom jag varit konståkare har jag ju använt fötterna något otroligt mycket i ett par tajta skridskor - men tekniken är väldigt annorlunda i ridning förstås. Hur vet man om man är överrörlig i fötterna och om det påverkar ridningen?
 
Tack så hemskt mycket för alla svar! Det är verkligen till en stor hjälp :) Får sticka till närmsta hästbutik och prova lite skor och chaps här i veckan, det blir nog bäst och billigast som många skriver. Stövlar kan jag ju alltid investera i senare om det skulle behövas.

Jag ser att några av er skrivit att ni är överrörliga och har därför stövlar.. Jag vet själv att jag är rätt så överrörlig generellt, men ingen aning om jag är det i fötterna. Eftersom jag varit konståkare har jag ju använt fötterna något otroligt mycket i ett par tajta skridskor - men tekniken är väldigt annorlunda i ridning förstås. Hur vet man om man är överrörlig i fötterna och om det påverkar ridningen?
Min amatörmässiga gissning är att du som konståkare är stark i muskulaturen runt vristerna, och det gör dem stabila.
 
Min amatörmässiga gissning är att du som konståkare är stark i muskulaturen runt vristerna, och det gör dem stabila.
Men gud.. så långt tänkte inte jag hahah! Det stämmer helt och hållet. Är överrörlig i övriga delar av kroppen, men stark i fötterna/vristerna.

Det blir jodhpurs och chaps! Är i full gång att försöka hitta några inte är dyra men ändå bra och tåliga.. några tips?
 
Men gud.. så långt tänkte inte jag hahah! Det stämmer helt och hållet. Är överrörlig i övriga delar av kroppen, men stark i fötterna/vristerna.

Det blir jodhpurs och chaps! Är i full gång att försöka hitta några inte är dyra men ändå bra och tåliga.. några tips?
Hööks har ett ganska bra utbud tycker jag :)
 
Men gud.. så långt tänkte inte jag hahah! Det stämmer helt och hållet. Är överrörlig i övriga delar av kroppen, men stark i fötterna/vristerna.

Det blir jodhpurs och chaps! Är i full gång att försöka hitta några inte är dyra men ändå bra och tåliga.. några tips?

Jag har köpt på Hööks. Min tumregel är: Inte det billigaste men inte det dyraste. De jodhpurs jag köpt håller rätt länge trots att jag inte tar hand om dem, använder dem vid mockning 2 ggr i veckan plus går i leriga hagar med dem. För lat för att byta till gummistövlar om det bara är lite lerigt...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 009
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 080
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan vet inte om jag skulle lägga tråden här eller under ridning. moderator får gärna flytta tråden om det är så jag har ett litet problem...
Svar
10
· Visningar
1 157
Hästhantering Hej! behöver tips och råd om unghästfasoner! Min valack född 08 som jag köpte för en månad sen var endast sutten på 3 grr när jag tog...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 898
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp