Bukefalos 28 år!

Kan en frontriser hjälpa?

purity_666

Trådstartare
Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började den bli lite vid så jag bytt järn i den till det smalare, sadeln är en wintec. Jag plockade då också bort padden. Sadeln ligger bra vid manken, det är gott om mellanrum för ryggraden och den ligger bra vid sidan av manken. Dock tycker jag att den känns lite framtung liksom.

Visst kan jag lägga på fårskinnspadden igen men hästen svettas som en galning i värmen så jag undviker det helst. Sadeln lättar lite bak när jag inte sitter i sadeln men ligger still under ridning. Så, jag funderade på att prova om en frontriser i gel kanske hjälper? Vad tror ni? Kan man lägga den mellan sadel och schabrak? Jag tror att en storlek mindre på koppjärnet blir lite trångt åt hästen.

Inte världens bästa bilder men såhär ser det ut
IMG_8886.JPG

1376352_10202356949579714_5998980809342761952_n.jpg

DSC_8847.jpg
 
Ja du kan ha den mellan sadel och schabrak, de hade jag. Vill inte tänka på de skavsår min fux hade fått annars även om du kanske förlorar lite antiglid effekt.

Men om det är en bra lösning vet jag ej, jag har inte sätt sadeln, hästen eller har utbildning (rekommenderar alla att ta hjälp av dessa personer de är guld).

Jag har dock ingen erfarenhet att korrigera balansen genom en frontriser permanent. Jag behövde lyfta upp min i fram just för att den var för trång i fram annars. Alltså eftersom han har extremt hög manke och tappat muskler den tryckte i fram och då även glappade i bak. Lyftes den i fram låg den då bra. Detta var bara tillfälligt då han efter en skada tappat muskler och frontrisern blev som hans lösmuskler, padden klipptes ned tills han inte behövde den.

Tycker inte paddar ska användas för annat en för tillfälliga problem som efter skada etc. eller små korrigeringar på råd av utbildad person. Tycker du ska kolla upp den, låter som att den kan vara för böjd eller liknande.
 
Hade jag varit du, så hade jag börjat med att korta stigläderna ett par hål, så att dina ben hamnar i rätt position i förhållande till vulsterna.
Det ser ut som att du idag rider med dressyrläder i en hoppsadel.
Detta kan hjälpa känslan av framåtlut som du känner
 
Jag använder front riser när min häst tappar lite musker runt manken (vilket han verkar göra varje vår). Jag lägger front risern under schabraket, men ovanpå en handduk för att skydda hårremmen. Min häst gillar den och efter någon månad brukar jag kunna ta bort den igen då han fyllt ut.

Jättefn häst! :)
 
Ja jag får ta och korta lädren lite, är en allroundsadel. Jag hade dock inte samma känsla i vintras, med samma läder. Men jag ska testa =)

Dock glappar den ändå lite i bak när jag inte sitter i den, det är ju inte jättemycket. På bilden där han betar är sadelgjorden också uppspänd.
Ja jag upplever att ett smalare järn skulle bli för trångt lite längre ner på sidorna vid manken. Tycker inte jag har behov av en pad hela vägen heller så tänkte kanske prova den "fjärilspaden" från Börjes. Har inget behov av antiglid då sadeln ligger helt still, så det är j bra att den funkar direkt under sadeln också. Var mest rädd för att det kanske skulle vara svårt att hitta precis rätt ställe för den att ligga på. Tack för era svar!

(Och ja han är en snygging @Houdinie , tack! Jag är ju lite opartisk.)
 
Ja jag får ta och korta lädren lite, är en allroundsadel. Jag hade dock inte samma känsla i vintras, med samma läder. Men jag ska testa =)

Dock glappar den ändå lite i bak när jag inte sitter i den, det är ju inte jättemycket. På bilden där han betar är sadelgjorden också uppspänd.
Ja jag upplever att ett smalare järn skulle bli för trångt lite längre ner på sidorna vid manken. Tycker inte jag har behov av en pad hela vägen heller så tänkte kanske prova den "fjärilspaden" från Börjes. Har inget behov av antiglid då sadeln ligger helt still, så det är j bra att den funkar direkt under sadeln också. Var mest rädd för att det kanske skulle vara svårt att hitta precis rätt ställe för den att ligga på. Tack för era svar!

(Och ja han är en snygging @Houdinie , tack! Jag är ju lite opartisk.)

Jag har en Acavallo frontriser och tycker att den var jättebra och smidig att ha så länge sadeln var lite för vid i fram. Nu ska jag sälja den, för jag har ingen användning av den längre, så skicka ett pm ifall du skulle vilja köpa den. :-)
 
Att sadeln glappar när du inte sitter i den beror på att den är luftstoppad.
Såna sadlar kan man bara se om de passar med ryttare i eftersom luften flyttar sig.
 
Hur ser hästens rygg ut utan sadel på?
Vad har du för koppjärn i sadeln nu?

Min fundering är om sadeln möjligen är för svängd till hästen, alternativt att den inte riktigt kommer ner på hästen?

En front riser pad kan hjälpa tillfälligt för hästar som tappar musklerna precis bakom skulderbladet i mankbasen.
 
@caballus Jag har näst vidaste i nu, hade vidaste förut och då fårskinnspad. Då kändes sadeln bra, men han har blivit slankare nu så jag fick byta järn. Jag har inte provat med fårskinnspaden mest för att han svettas kopiöst mycket i värmen.

DSC_8878.jpg

Så ser han ut utan sadel.

Jag höjde lädren idag dock och det kändes lite bättre med sitsen.
 
hur mycket gör egentligen en pad för värmen? Fårskinn ventilerar ju lite också mvh har använt uggs när det är varmt utan att dö svettdöden
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: caballus
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 553
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp