Bukefalos 28 år!

Kan gamla hästar bli senila?

M

mellon

Vi har en 21 år gammal häst som har börjat
glömma saker som han alltid har vetat förut.
Som att det ligger kvällsmat färdigt i stallet,
på kvällen och att gå raka vägen dit vid insläpp.
Istället går han till paddocken och ställer sig!
Typ såna saker som alltid varit självklart förut.
Har också börjat bli rädd, har alltid varit helt
cool förut, väcker liksom till oftare. Som om han
varket sett eller hört saker, utan upptäcker det
i sista stund. Börjar också undra om han känner igen
mig längre, Har haft denna hästen som min egen i
15 år.
Tackar för svar, på förhand.
 
Synkontroll kanske vore något, har faktikst aldrig hört talas om senila hästar men varför inte....
 
Han kanske ser dåligt??
Jag har också en gammal häst, och senil är han absolut inte! Däremot har han en hel massa roliga "ideer" och påhitt, han har verkligen utvecklat sin personlighet, och kan vara ganska så egensinnig ibland. Man får be snällt. :D
 
Vetrinären hävdade att min förra sköthäst var senil. Hon blev surare och surare på de andra hästarna i stallet och verkade likson förvirrad. Plötsligt anföll hon en annan häst i hagen (hade aldrig gjort ngt liknande förr) så att de var tvugna att säras på. efter det sa vetrinären att hon var senil och behövde lugn och ro. Efter det har hon stått i ett eget stall tillsammans med shettisen som är ett år äldre (de är 27 och 28) och de går ensamma i en egen hage också.
 
Nu är det ju inte samma art. Men min ena vovve börjar bli senil. Saker som förut varit självklara är nu som bortblåsta. Men en positiv grej är att hon inte är rädd för något av det som förut var så livsfarligt.
 
Precis det har jag också undrat!
Om gamla hästar kan bli senila alltså. Och även hur mkt syn och hörsel försämras.

Dock har min 22-åring inte visat några symptom på senilitet eller nedsatt hörsel/syn.
 
Där sa du något, har träffat på en häst som blev totalt knäpp vissa perioder, rädd om huvet och aggresiv, och sen bara det försvann, när dom öppnade honom hittade dom tumörer över hela huvudet. Han togs bort direkt.
Skimlar utvecklar gärna tumörer på äldre dar och trycker dom på någon nerv som styr det ena eller det andra så kan väl vad som helst hända.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 613
Senast: Bee
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: Coras star
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp