Kan hästar äta vattenmelon?

Ellinorbrodd

Trådstartare
Hej! Jag undrar om hästar kan äta vattenmelon eftersom det är kärnor i? Har hört att dom inte kan äta kärnfrukter
Tacksam för svar
 
Absolut!! Om du vill kan du äta köttet och ge skalet till hästen. Alla gillar det inte dock.
Inte kärnfrukter?? Äpplen har kärnor ;)
Okej! För jag kommer ihåg att förra sommaren så lyckades han få tag i vattenmelon och åt bara köttet och han modde bara fint efter det! men tänkte man lan ju fråga så jag inte gör honom sjuk om jag ger honnom
 
Hej! Jag undrar om hästar kan äta vattenmelon eftersom det är kärnor i? Har hört att dom inte kan äta kärnfrukter
Tacksam för svar

Din fråga är egentligen två:
1, kärnfrukt (eller stenfrukt som det egentligen heter) är inte inte samma sak som frukt med kärnor i. Utan det är frukt med en stor kärna, typ plommon, mango, nektariner mfl. Vattenmelon tillhör inte samma grupp, utan räknas ihop med tex gurkor.

2, ja, en häst kan äta vattenmelon utan att det är skadligt.
 
Din fråga är egentligen två:
1, kärnfrukt (eller stenfrukt som det egentligen heter) är inte inte samma sak som frukt med kärnor i. Utan det är frukt med en stor kärna, typ plommon, mango, nektariner mfl. Vattenmelon tillhör inte samma grupp, utan räknas ihop med tex gurkor.

2, ja, en häst kan äta vattenmelon utan att det är skadligt.
Okej! :) tack så mycket för ett välutvecklat svar! :D
 
Din fråga är egentligen två:
1, kärnfrukt (eller stenfrukt som det egentligen heter) är inte inte samma sak som frukt med kärnor i. Utan det är frukt med en stor kärna, typ plommon, mango, nektariner mfl. Vattenmelon tillhör inte samma grupp, utan räknas ihop med tex gurkor.

2, ja, en häst kan äta vattenmelon utan att det är skadligt.
Jag tror man brukar använda kärnfrukt om bla. äpplen och päron :)
 
Det kan hända, men de tillhör släktet skenfrukter :)
Men inte stenfrukt, frågan så här på ett hästforum är om ledet sken i skenfrukt kommer sig av att hästar efter att ha ätit för många äpplen lätt kommer i sken :)
 
Men inte stenfrukt, frågan så här på ett hästforum är om ledet sken i skenfrukt kommer sig av att hästar efter att ha ätit för många äpplen lätt kommer i sken :)

Hah. Om det vore så :D

(sken i skenfrukt är i detta fall från 'falsk' Dvs, det är inte en äkta frukt utan en del av en blomma)
 
Fast alltså, det svaret säger ju ingenting. Min gamla hund stal choklad och överlevde utan några symptom alls, det innebär inte att det är ofarligt för hundar att äta choklad.
Det var väl skrivet med lite humor ....... som vissa inte har :)
Fast det är inte så livsfarligt för hundar att äta choklad och lök osv, mina hundar har genom alla år ätit både det ena och det andra .... choklad har de lyckats få i sig flertalet gånger.... det är ju i princip bara socker i choklad...
Ja nu väntar jag på ett argt inlägg där någons mosters hund dog av 50 gram choklad :D
 
Det var väl skrivet med lite humor ....... som vissa inte har :)
Fast det är inte så livsfarligt för hundar att äta choklad och lök osv, mina hundar har genom alla år ätit både det ena och det andra .... choklad har de lyckats få i sig flertalet gånger.... det är ju i princip bara socker i choklad...
Ja nu väntar jag på ett argt inlägg där någons mosters hund dog av 50 gram choklad :D
Min fetning. Det säger mer om vilken kvalité det är på den chokladen du utfodrat dina hundar med.

Jag tycker inte det är OK med raljerande inlägg om vissa sakers giftighet, alltid finns det någon som läser o därefter tror på det som skrivits.
 
Min fetning. Det säger mer om vilken kvalité det är på den chokladen du utfodrat dina hundar med.

Jag tycker inte det är OK med raljerande inlägg om vissa sakers giftighet, alltid finns det någon som läser o därefter tror på det som skrivits.

Exakt, det finns choklad med väldigt hög kakaohalt som jag verkligen inte skulle vilja att en hund får i sig! Då lär det räcka med en mindre mängd för att ställa till det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
281
Senast: lizzie
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 141
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
846
Senast: ameo
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
Svar
18
· Visningar
926
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp