Islandshästar inom hoppning

Hästisbästis

Trådstartare
Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att prata om hur vi tränar våra hästar, sköter dom, frågor, pepp osv. Hoppas ni uppskattar den! 🙏🏻🙏🏻
 
Vad synd det inte verkar finnas fler. Har bara sett en isis hopptävla på alla år men den hoppade ganska okej, lite svårt att räcka till ibland😊
 
Många hoppar ju väldigt dåligt, de tre senaste jag haft verkar inte ens förstå konceptet med hoppning.
 
Kan inte bidra med så mycket snack, men jag såg en som startade fälttävlan för något år sedan. Den vann sin klass med 70 % i dressyren och nolla resten. Tittar man på resultaten verkar den ha startat rätt mycket, bla LB hoppning.
 
Min dotter och hennes kompis provade att hoppa med sina islandshästar och även de flesta av turridningshästarna i stallet förra sommaren. Ungefär hälften klarade det bra. Vi hade gissat på att de som var lättbyggda med en stark galopp och stabil trav skulle ha lättast för det, men så var det inte. Den bästa hopphästen var den minsta, bred med korta ben och ibland kallad köttbullen. Hon hoppar som en gummiboll med passblandad trav mellan hinderna och verkar älska att hoppa.
Dotterns häst tar sig knappt över 40 cm och lyckas dessutom oftast landa med bakbenen först, så hon får slippa hoppningen.
 
Min dotter och hennes kompis provade att hoppa med sina islandshästar och även de flesta av turridningshästarna i stallet förra sommaren. Ungefär hälften klarade det bra. Vi hade gissat på att de som var lättbyggda med en stark galopp och stabil trav skulle ha lättast för det, men så var det inte. Den bästa hopphästen var den minsta, bred med korta ben och ibland kallad köttbullen. Hon hoppar som en gummiboll med passblandad trav mellan hinderna och verkar älska att hoppa.
Dotterns häst tar sig knappt över 40 cm och lyckas dessutom oftast landa med bakbenen först, så hon får slippa hoppningen.
Men är era hästar inhoppade eller inte? Tänker det är ju inte helt rättvist om de inte är inhoppade 😇
 
Kan inte bidra med så mycket snack, men jag såg en som startade fälttävlan för något år sedan. Den vann sin klass med 70 % i dressyren och nolla resten. Tittar man på resultaten verkar den ha startat rätt mycket, bla LB hoppning.
Jag gissar att det är Snarfaxi du sett då. Fantastiskt fin liten häst. Hon har riktigt bra resultat på honom

https://www.instagram.com/reel/C3pJoQSrVeq/?igsh=b3ZzYThkNnlmYXNl

Till trådstarten - jag hoppar lite ibland på min men inte någon regelrätt eller regelbunden träning. Däremot brukar väl @Cavallo hoppa sin relativt mycket? 😄
 
Jag gissar att det är Snarfaxi du sett då. Fantastiskt fin liten häst. Hon har riktigt bra resultat på honom

https://www.instagram.com/reel/C3pJoQSrVeq/?igsh=b3ZzYThkNnlmYXNl

Till trådstarten - jag hoppar lite ibland på min men inte någon regelrätt eller regelbunden träning. Däremot brukar väl @Cavallo hoppa sin relativt mycket? 😄

Ja nu är det 6 veckor sedan vi gick omkull på den dumma sockerbiten så vi har bara markarbetat på sistone, travbommar tidigare i veckan, och tagit några stockar i skogen, men vi är nog tillbaka med regelbunden hoppning på bana snart också, bara lite orolig att förstöra för Islands-tävlingssäsongen vi påbörjat nu 🤪
 
De började att låta de hoppa utan ryttare. De som inte klarade det utan problem och som inte verkade possitiva till det fortsatte de inte med.
Men det är ju precis som med alla andra hästar som får testa första gången, de behöver löshoppa ett par gr innan de listar ut hur man gör. Behöver de då dessutom helt plötsligt ha ryttare som inte verkar kunna hoppa in dom på ett schysst sätt förstår jag det gick dåligt. Man måste ge hästarna en bra och ärlig chans 🙈
 
Men det är ju precis som med alla andra hästar som får testa första gången, de behöver löshoppa ett par gr innan de listar ut hur man gör. Behöver de då dessutom helt plötsligt ha ryttare som inte verkar kunna hoppa in dom på ett schysst sätt förstår jag det gick dåligt. Man måste ge hästarna en bra och ärlig chans 🙈
Fast det är väl klart att aveln har betydelse? Eller menar du att en dressyrstammad häst hoppar lika bra som en hoppstammad bara de får samma träning?
 
Fast det är väl klart att aveln har betydelse? Eller menar du att en dressyrstammad häst hoppar lika bra som en hoppstammad bara de får samma träning?
Nej det menar jag inte. Jag menar att man måste ge hästarna samma chans och förberedelse. Dvs hoppa in dom. Inte speciellt schysst att löshoppa en gång och sen börja rida på hinder enligt mig 🙂
 
Nej det menar jag inte. Jag menar att man måste ge hästarna samma chans och förberedelse. Dvs hoppa in dom. Inte speciellt schysst att löshoppa en gång och sen börja rida på hinder enligt mig 🙂
Aha, fast det var väl inte så det stod? Utan att de som inte löshoppade bra fortsatte de inte hoppa med alls?
 
Nej det menar jag inte. Jag menar att man måste ge hästarna samma chans och förberedelse. Dvs hoppa in dom. Inte speciellt schysst att löshoppa en gång och sen börja rida på hinder enligt mig 🙂
De som inte hoppade bra eller inte verkade bekväma med att löshoppa blev aldrig hoppade uppsuttet😊. De andra tränade dessutom några månader innan de ens kom upp i 50 cm, så det var ju inga höjder heller.
Det intressanta var att de hästar vi trodde hade bättre förutsättningar för att hoppa inte var de som klarade det bäst. Den som ser ut som en förvuxen shetlandsponny och har svårt för både galopp och trav hoppar bäst och tycker dessutom att det är roligt.
 
Men det är ju precis som med alla andra hästar som får testa första gången, de behöver löshoppa ett par gr innan de listar ut hur man gör. Behöver de då dessutom helt plötsligt ha ryttare som inte verkar kunna hoppa in dom på ett schysst sätt förstår jag det gick dåligt. Man måste ge hästarna en bra och ärlig chans 🙈

Fast nej. Hästar som har lätt för att hoppa behöver inte lista ut hur man gör 😄
De har de i generna, där handlar inhoppning om att kunna hålla balansen med ryttare, inte om att lära sig hoppa. Se på hoppstammade fölungar tex.
 
Fast nej. Hästar som har lätt för att hoppa behöver inte lista ut hur man gör 😄
De har de i generna, där handlar inhoppning om att kunna hålla balansen med ryttare, inte om att lära sig hoppa. Se på hoppstammade fölungar tex.
Jag föder upp hopphästar och jo många tycker löshoppning är konstigt första gången. Det innebär inte att de har svårt för att hoppa överhuvudtaget. Du blandar ihop det lite nu.
 
De som inte hoppade bra eller inte verkade bekväma med att löshoppa blev aldrig hoppade uppsuttet😊. De andra tränade dessutom några månader innan de ens kom upp i 50 cm, så det var ju inga höjder heller.
Det intressanta var att de hästar vi trodde hade bättre förutsättningar för att hoppa inte var de som klarade det bäst. Den som ser ut som en förvuxen shetlandsponny och har svårt för både galopp och trav hoppar bäst och tycker dessutom att det är roligt.
Men dåså. Jag tolkade ditt inlägg som att de löshoppade en gång och sen började ni hoppa dem uppsuttet som om de vore vanliga hopphästar utan att ge dem en chans att hoppas in om du är med på hur jag menar?. 😊
Hästar som tycker det är roligt har alltid lättare för sig men intressant att de nu trodde skulle hoppa bäst inte gjorde det.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 909
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 260
Senast: WBanna
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp