Kan hundar prata med coyoter?

Jillybean

Trådstartare
Inatt hade vi besok av coyoter. Det hander lite da och da. Vi har en ganska sa stor tomt (2 ha) som pa baksidan gransas av ett stort falt med skog och det ar darifran de kommer. Vi hade sovrumsfonstret oppet men hade nog kunnat hora konserten aven med fonstret stangt och oronproppar ;) Vara tva hundar ute i hundgarden ylade namligen i kapp med coyoterna! Det lat valdigt maktigt, jag fick gashud over hela kroppen. Jag sag forra aret en dokumentar om coyoter (den sorten vi har har) och en forskare som studerat coyoter i over 20 ar sa att han spelat in deras ylande och skallande. Han pastar att han isolerat ett 15-tal olika "fraser", mao ska coyoterna kunna kommunicera med varandra typ "det finns mat vid den stora tallen", "kom till backen" osv
Sa jag lag i sangen inatt och lyssnade och funderade: Kan hundarna prata med coyoterna? Forstar de varann? Vad sager de isafall?
Coyoterna: Na na na na na, ni kan inte ta oss!!!
Hundarna: Latt att vara tuff nar man ar pa andra sidan staketet!! :D
 
Sv: Kan hundar prata med coyoter?

Tja, säker kan man ju aldrig vara, men själv tror jag nog att de förstår varann. Inte prata som att piluta dig du är på fel sida av staketet :D men att tala om revir och antal på flocken och liknande. Men det vore helt klart jätteintressant av att få veta mer om detta.
 
Sv: Kan hundar prata med coyoter?

Det här ämnet var jag på en föreläsning om en gång i tiden. Minns inte så mkt av det tyvärr. FÖreläsningen handlade om hunden och flocken, tamhunden i familjen. hur den uppfattar sina ägare, barnen, släktingar och besökande osv.... riktigt intresant.

I vilket fall så har jag för mig att coyoten togs upp som ett av exemplen på icke flockdjur (?)(VÄLDIGT osäker!!!) och i så fall skulle den inte visa samma signaler som tamhundarna och inte fungera i samma banor som dem. Om den däremot är flocklevande så skulle den förmodligen klara av att komunicera med tamhundar mkt bra.
Dingon är ju ett flockdjur och den parar sig med tamhundar, ett bra exempel på vildhundar som komunicerar med tamhundar.

En annan rolig sak med den föreläsningen var just detta med vad som kännetecknar våra tamhundar, nämligen att de är flockdjur. Följden av det är att man kan använda en vargflock som en referens för hur vår samvaro bör se ut med hunden. Men man kan inte se till en räv för att förstå våra hundar bättre.....
Men grejen med det var att många av de vildhundar jag tidigare relaterat till försvann ur listan och kvar blev i princip vargen.
Så att se till hur en räv uppfostrar sina valpar ger mkt lite för de uppfostrar helt annorlunda än flockdjur så som tex vargen, samma sak då flera vuxna individer möts - flockdjur och ensamdjur beter sig olika och förstår inte varandras signaler (talar om hunddjur nu). Det är en av anledningarna till att tamhunden kan hantera våra familjestrukturer med perifiera flockmedlemmar så som tex barn som flyttat hemifrån och med jämna mellanrum återvänder på besök. Eller bekanta som återkommer i "lyan" samt förståss främlingar som tillåts inpå flocken i hemmet (lyan)även om hunden är mer vaksam då. Intressant! En räv skulle inte klara en sådan situation och därför passar de inte som tamdjur.
(Kuriosa; Mina morföräldrar hade faktiskt en tamräv som vilken hund som helst ett tag, det fungerade utmärkt tills den blev könsmogen)


Men jag kommer som sagt inte ihåg det hela något vidare och känner att jag snurrat till det rejält nu dessutom! Ta det med en smula salt och kolla upp fakta själva om ni är intresserade för jag kan mkt väl minnas fel och ha gjort en totalomkastning av vad som sades då för 12 år sedan.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan hundar prata med coyoter?

När jag var på föreläsning om hundens ursprung och vi tog upp de olika hunddjuren så nämndes att Coyoter lever i flock, men är inte lika strikta som i en vargflock. Flock är kanske fel ord för coyoter men de lever i en ganska nära "familje"grupp.

Men å andra sidan ingår de ju i Canisgruppen och jag har lärt mig att alla Canis lever i flock.

Hm, intressant. Detta måste jag kolla upp. :D
 
Sv: Kan hundar prata med coyoter?

Det finns ju ett flertal typer av coyote, okencoyoten som lever i sodra USA och Mexico och den typen har jag for mig ar inte flockdjur. Den typen vi har i Kanada ar daremot lever i familjegrupper. Vi har tva har, en bakom var tomt och en i skogen tvars over vagen. De ar valdigt sociala och intelligenta. Om en hona med ungar avlider sa tar hanen over varden av valparna. Om de ar sa sma att de fortfarande diar sa far de mjolk av en annan hona. Dokumentaren jag sag namde ocksa att de okat kraftigt i storlek de senaste 20 aren. Fran att ha varit nagot storre an en rav sa ar de nu lika stora som en gravarg. De ar ocksa oerhort skygga, jag har bara sett tre stycken pa de 7 ar vi bott har. Forra sommaren var jag dock ute med hundarna i skogen tvars over vagen, det var tidigt pa kvallen och hade precis borjat skymma. Da satter ylandet igang och de kan inte ha vart mer an 500 meter ifran oss. Gissa om vi fick brattom hem! :D
 
Sv: Kan hundar prata med coyoter?

Det cirkulerar manga historier har om hundar och coyoter. En pastar att coyoter har en ganska sa sofistikerad metod for att "ta" hundar som springer losa i skogen: En medlem av flocken (hona om hunden ar en hane och vice versa) lockar till sig hunden och drar den narmare resten av flocken som da attackerar.
En annan pastar att det hander att hundar och coyoter parar sig med varann, oftast da en hona inte har nagon flock.
 
Sv: Kan hundar prata med coyoter?

men polarvargar lever väl inte heller i några större flockar? eller har jag fått det helt om bakfoten?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 294
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 991
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 491
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp