Bukefalos 28 år!

kan inte trava

F

FionaMay

köpte min en amerikansk travare förra veckan
och igår tänkte jag trav på henne men de gick värkligen inte försökt allt man kunde tänks sig hon bara fattade galopp tillslut gav jag upp å en kompis skulle hjälpa mig men hon lyckades inte heller vet värkligen inte vad jag ska göra :confused:

nån som har nått tips på hur man lär en gammal häst att trava för jag har slut på ider?
 
Sv: kan inte trava

Alla hästar kan trava, speciellt varmblodstravare :-) hur är hästen i övrigt, lugn eller stressad?
Har varit med om hästar som inte kunnat/velat trava då dom varit uppstressade och därför hellre valt att börja takta eller smågaloppera. I ditt fall skulle jag även sett över utrustning och liknande så inte hästen har ont någonstans så den spänner sig.
 
Sv: kan inte trava

konstigt med en travare som inte vill trava.. som "heidi maria" och "lena" har skrivit tyckerjag du ska kolla att den inte har ont någonstans..! se till så att utrustningen sitter som den ska..:)
 
Sv: kan inte trava

sadeln är utpassad, å vi har kollat vi tycker att den passa. hon är helt frisk :)
hon är väldigt het men inget problem att kontrolera jag lyckades lite idag.
 
Sv: kan inte trava

min varmblodsdam kan också bli så ibland, jag märker aldrig av det längre själv men många nya som ska rida på henne har stora problem med traven. och jag har kommit fram till att det beror på att dom håller in för mycket, hästen ifråga är väldigt känslig i munnen och håller man in henne fattar hon galopp eller stuttsar på stället. men släpper man bara efter ordentligt på tyglarna och låter henne hålla ett lite högre tempo så travar hon jätte bra.
 
Sv: kan inte trava

sadeln är utpassad, å vi har kollat vi tycker att den passa. hon är helt frisk :)
hon är väldigt het men inget problem att kontrolera jag lyckades lite idag.

Att hästen är "helt frisk" är tyvärr ingen garanti. För många småkrämpor i form av spänningar, låsningar man kanske inte märker själv, lite snedbelastning och ömhet pga det osv kan ge en så taskig helhet att hästen inte vill trava.
I traven måste hästen röra ryggen ganska mycket (egentligen mer i galoppen, men vissa har ändå lättare för tekniken i galopp/pass) vilket kan bli svårt i det läget. För mycket mental stress kan skapa samma symptom, kan räcka med att man håller emot i tyglarna i övergången eller att hästen "tror" att man kommer göra det och att den rent mentalt känner sig låst (men då är det sällan enbart mentalt i grunden utan kommer från något fysiskt typ s.k. tygelhälta eller liknande).

Jag har också varit med om travare som inte kan trava.
Den mest extrema kunde bara skritta, grisepassa, passa och galoppera en rund men passartad galopp. Något enstaka travsteg kunde man få till om man gav sig f*n på det.
Men den hästen var inte fräsch. Jag var för ung och naiv då för att inse vikten av det, men hästen var för sjutton aggressiv vid sadling och när man pysslade med den, förmodligen av smärta, misstänker att den gått så länge med sina spänningar och låsningar att det började kännas i benen.

Sen har jag varit med om lindrigare fall där hästen varit känslig mentalt och kan protestera bara för en sån sak att sadeln inte ger tillräcklig rörelsefrihet. Ens om den passat! Eller det där att man hållt kvar lite i tygeln i övergången och hästen känt sig låst. Att man först fått bett om rejäl framåt/nedåtsökning och avslappning, sen släppt efter ett par dm (!) på tyglarna och bett om trav med sitsen, och därefter kunnat få ett par bra travsteg innan hästen spänt sig igen eller hamnat i obalans.
 
Sv: kan inte trava

Nån som tittat efter låsingar på hästen?

Jag har träffat på travare som inte kunnat trava, de har alla haft låsningar i bla ryggen.
 
Sv: kan inte trava

Jag har hört om det innan, en travare som inte kan trava. Jag vet inte hur hon löste det men om det inte är några fel i muskler eller så sitter det säkert psykiskt och då får du jobba på det. När du väl får något travsteg: överös hästen med beröm. Sakta in om hästen vill försöka galoppera och försök igen. När det börjar släppa kan du ju träna massor på att sakta av och sätta igång igen. Det är i alla fall så jag har varit med och försökt lära en häst att galoppera med ryttare. Tillslut släppte det mer och mer och man kunde börja jobba på att hålla igång galoppen. Får du senare flera travsteg och det går bra kan du ju alltid försöka att få hästen framåt i trav medan du berömmer och sen om den vill galoppera saktar du ju bara in, kommer den tillbaka i trav är det beröm igen. Tappa inte bort galoppen bara.

Sitter det psykiskt har du som sagt lite att jobba på, men börja med att låta någon känna igenom hästen, det är nog det som är smartast. Du kan ju även kontakta den förra ägaren och se om de kanske hade en speciell sits eller nåt för att få hästen i trav. Jag vet en kille som lärde hästen att öka tempot när man lutade sig bakåt exempelvis.
 
Sv: kan inte trava

Var försökte ni trava hästen och hur mycket höll ni in den?

För mig låter det som om hästen vill ha mer fart och/eller utrymme för att kunna trava.

Jag hade en amerikansk travare för ett tag sen och han ville också gärna galopppera när han blev het.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 150
Senast: Stergo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 774
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp