Bukefalos 28 år!

Kan katter äta choklad ?

Celoty

Trådstartare
Hej ! Har en katt som älskar choklad ! Både O'boy, choklad-smörkräm och annan choklad röra, tex om man bakar så smakar han mer än gärna smeten..
Är choklad farligt för katter på nåt sätt förresten ? Nån som vet ?
 
Sv: Kan katter äta choklad ?

Ja, precis som för hund är choklad giftigt för katt. Mycket små mängder går bra, men stora mängder kan vara dödligt. Däremot tycker jag inte man ska ge choklad alls, det finns godis som är bättre för dom i så fall.
 
Sv: Kan katter äta choklad ?

Precis.

Små mängder är alltså i praktiken rätt ofarliga. Den största faran med att ge katt eller hund chokladgodis är att de lär sig att tycka om smaken. Och om de sedan i ett obevakad ögonblick får tag i en chokladkaka kanske rent av mörk choklad...

Brrr..... :eek:
 
Sv: Kan katter äta choklad ?

Bra fråga, har inte tänkt på det faktist.
Hade en katt, han blev 16 för övrigt, och han gillade choklad. Inte tänkte jag på att det kunde vara farligt, som för hundar..
Man å andra sidan fick han ju inte choklad så ofta.. Meen jahaja, bättre att vara på säkra sidan än den osäkra. Ge ej choklad tilll djuren! :)
 
Sv: Kan katter äta choklad ?

Precis som dem andra skriver så är det giftigt i stora mängder men även om man ger dem i små mängder så innehåller det väldigt mycket socker som skadar kattens tänder - inte bra.
 
Sv: Kan katter äta choklad ?

Att varken katter eller hundar tål choklad har jag fått lära mig, men exakt vilket ämne är det de reagerar på?
 
Sv: Kan katter äta choklad ?

Det är teobrominet i kakaon (vilket gör att mörk choklad med mycket kakao är värre än mjölkchoklad med mindre kakaohalt) som är giftigt för hundar och katter.
 
Sv: Kan katter äta choklad ?

Det är giftigt för både katter och hundar så jag tycker inte att du ska ge din katt något alls av det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
625
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 814
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: escodobe
·
Tjatter Jag älskar listor. Jag vet, det är lite systematiskt och icke-spontant men det hjälper mig att komma ihåg mina idéer och dessutom få...
2
Svar
35
· Visningar
2 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp