Kan man göra så här?

L

Ledsen

Kan man starta ett företag utan någon egen insats? Kan det företaget i sin tur ta lån för att köpa in gård och mark? Kan företaget i så fall hyra ut befintligt hus till någon?

Tankarna går att vi skulle vilja starta turridningsverksamhet och köpa travare som vi ska träna själva. Men vi är inte så starka rent finansiellt så vi skulle alltså behöva hitta andra vägar att finansiera inköp av gård och uppbyggnad/renovering av stall samt eventuellt en travbana.
 
Sv: Kan man göra så här?

Har man en bra affärsplan och ett påvisat behov av den verksamhet man tänker bedriva så kan det tänkas att banken lånar ut pengar. Skall du inte borga för lånen själv som privatperson utan endast t.ex. ett AB så får du ev. låna en liten summa pengar som dessutom är återbetalning på kort tid.

Det vore lite väl enkelt om det gick att göra som du föreslår. ;)
 
Sv: Kan man göra så här?

Men rent teoretiskt så skulle man alltås kunna starta ett Ab och sedan lånade AB:et för att köpa in nödvändig utrustning för företaget?

Men går det teoretiskt att starta ett AB inom det området som jag skrev om?
 
Sv: Kan man göra så här?

Det är nog inte riktigt så enkelt ...

För att starta ett AB måste du ha 100.000:- i kapital. Har du ingen super-affärsidé som banken tror på, så lär ingen bank ställa upp utan någon säkerhet (t ex borgensman, fastighet el annat). Och sett ur bankens perspektiv så är turridningsverksamhet inte någon superbra affärs-idé, tyvärr.

Vill du sedan att AB ska stå som köpare av fastighet och hästar - dvs att AB ska låna pengar till det - då vill nog banken först gärna se att AB genererar vinst så att det finns utrymme för att betala ränta och amortering på lånen.
 
Sv: Kan man göra så här?

Att ansöka om bolån (som det blir om man köper gård) måste väl gå till på samma sätt för privatpersoner som för företag? (Om företag ens kan ansöka om ett bolån?) Jag är i samma sits, det vill säga, jag har inte tillräcklig inkomst för att få ett lån på flera miljoner så jag kan köpa en gård, men om jag tillsammans med rätt medlåntagare ansöker om ett bolån så kan banken göra en uträkning på både mig och den andra låntagaren. Det blir då jag som egentlig "låntagare" som får betala alla räkningar, men den andra personen blir min garant som får stå för fiolerna om jag inte skulle lyckas betala. Den andra personen, medlåntagaren, måste alltså ha en så pass hög inkomst att han eller hon kan betala amorteringar och ränta om jag blir bankrutt. Jag har ett sånt bolån nu, på min lägenhet, och det är min mor som står som garant.

Angående aktiebolag så har Targa rätt i att man måste ha ett startkapital på minimum 100 000:- och av dessa pengar får man endast använda hälften till inköp med mera. Så ett aktiebolag kan inte betala för gården om inte startkapitalet ligger på dubbelt så mycket som gården kostar. Då måste man ansöka om ett lån, och Targa har redan förklarat hur svårt det kan bli med er affärsidé. Man måste kunna bevisa att det finns en marknad och en efterfrågan på det ni säljer (turridning) för att banken ska låna ut. Och glöm inte att räkna på skatten när ni lägger upp en budget! Beroende på vilket bolag ni väljer så kan ni räkna med att ungefär 50% av vinsten give or take går till skatt.
 
Sv: Kan man göra så här?

Ledsen skrev:
Men rent teoretiskt så skulle man alltås kunna starta ett Ab och sedan lånade AB:et för att köpa in nödvändig utrustning för företaget?

Men går det teoretiskt att starta ett AB inom det området som jag skrev om?
Ärligt talat, tror inte ens att du i teorin skulle kunna det om du endast har startkapitalet 100' för aktiebolaget.

Vi startade ett holdingbolag (AB) för att köpa in ett befintligt AB med god omsättning. Banken lånade oss 18 % av köpeskillingen till holdingbolaget. Resten har vi själva lånat ut till holdingbolaget som äger företaget.

Ps. Företaget har ingenting med djur att göra! ;) Ds.
 
Sv: Kan man göra så här?

Inte en chasn i världen att nån bank går med på det. Banker lånar inte gärna ut pengar till AB utan en årsredovisning de gillar. dvs ni måste först igång och prestera i ett år eller så, och visa resultat, sen kan banken titt apå det.
 
Sv: Kan man göra så här?

Ledsen skrev:
Kan man starta ett företag utan någon egen insats? Kan det företaget i sin tur ta lån för att köpa in gård och mark? Kan företaget i så fall hyra ut befintligt hus till någon?

Tankarna går att vi skulle vilja starta turridningsverksamhet och köpa travare som vi ska träna själva. Men vi är inte så starka rent finansiellt så vi skulle alltså behöva hitta andra vägar att finansiera inköp av gård och uppbyggnad/renovering av stall samt eventuellt en travbana.

För att få starta ett Aktie Bolag så måste man investera i det (lägga in pengar som sedan blir företagets kapital). Storleken man investerar är i förhållande till vad företaget skall göra - röra sig med för pengar alltså. Insatsen vanligen i ett AB är 100 000 kr.

För det som du vill göra så tror jag inte att denna summa pengar räcker som företagets tillgångar för att företaget skulle få låna den mängd pengar på bank som du önskar dig - gård och hästar. Det handlar ju om betydligt större summor. Så tyvärr tror jag inte dina chanser är så värst stora. Man måste ha pengar för att få låna pengar, även som AB. Företag som får låna penqar på bank har ju då ofta tillgångar - säkerhet - när de få låna, kanske i form av dyrt real kapital (som maskiner, byggnader). Fast visst kan den inköpta gården vara säkerheten för lånet om du har en bra affärsidé som en bank tror på. Fast som sagt, egen insats är nog nödvändigt att ha.

Enskild firma kan man starta utan investeringar. Då är firman och du densamma juridiska person. Din och företagets ekonomi sambeskattas och räknas som en och samma. Så det som du har möjlighet att få låna i bank, kan företaget också få låna.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 397
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 760
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi...
Svar
15
· Visningar
3 693
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp