Bukefalos 28 år!

Kan man reklamera trasig vara köpt av privatperson?

Plantan

Trådstartare
Jag har köpt ett begagnat akvarium som jag trodde var helt, men inte var det. Akvariet är helt i glas ihopsatt med silicon, även bottnen är av glas och runt nederkanten på akvariet sitter en plastram. Den jag trodde satt fast i akvariet. Väl hemma ska jag göra iordning akvariet, och då ser jag att den här ramen bara är fasttryckt och kan tas lös. Under listen i ena hörnet saknas en stor glasbit. Hade jag sett den här skadan hos säljaren hade jag definitivt inte köpt det. Har rådfrågat vänner med lång erfarenhet av akvariefiskar och blivit avrådd att använda det. Akvariet kan spricka och gå sönder, med vattenskador som följd.

Jag har själv inte stött i akvariet när jag fraktat eller burit det, och hade jag gjort det borde det finnas små glasbitar i listen. Där finns inte ett spår av minsta lilla flisa. Helt rent från splitter, men däremot en del smuts...

Försökt få tag på säljaren i flera dagar och meddelat att jag vill lämna tillbaka akvariet. Ringt, skickat sms och skrivit meddelanden på Messenger. Skickat foton på skadorna. Jag ser att hon är inne på Messenger, men hon öppnar inte mina meddelanden. Sms läser hon förmodligen, eftersom jag inte kan se om hon läst dem. Har även skrivit sms att jag ser att hon är aktiv på Messenger och vill att hon ringer mig. Inget svar. Inte ett ljud.

Finns det nån som kan det här med köp av privatperson och vad man har för rättigheter? Är det ett "dolt fel"?
Har jag rätt att reklamera akvariet och hur gör jag det i så fall?
 
Finns det nån som kan det här med köp av privatperson och vad man har för rättigheter? Är det ett "dolt fel"?
Har jag rätt att reklamera akvariet och hur gör jag det i så fall?
Köparen har ju undersökningsplikt och här tycker jag nog att du inte undersökt tillräckligt. Felet är ju knappast dolt eftersom du kan se det vid en inspektion! Du såg ju felet när du kom hem.

Om säljaren inte svarar på dina meddelanden tror jag inte att hon är speciellt intresserad av att få tillbaka akvariet. Tråkigt om akvariet var väldigt dyrt, men det är lite lärdomspengar. Alltid undersöka innan köp om det är viktigt.
 
Tack för svar @Ramona Vet inte om jag håller med riktigt. Listen satt ju fast, ingen lös sak alltså. Tycker det är dålig stil att inte höra av sig i alla fall... :mad:
*Surar*
 
@Ramona, det dumma är att jag tyckte jag verkligen synade akvariet millimeter för millimeter! Kollade alla siliconfogarna så det skulle vara tätt osv. Hittade andra skavanker, som säljaren "inte själv hade sett tidigare" men inte denna skada... Undra om hon faktiskt visste om den själv...
 
Vet inte vad som gäller, men vill inflika att plastramen inte påverkar funktionen utan mest är dekorativ. Att den sitter löst är i sig ingen katastrof alltså utan det enda en plastram påverkar är att du inte ska ha typ frigolit under karet. Har haft ett sånt kar själv, dekorativ lös plastram nertill, no prob.
Den saknade glasbiten är värre men jag vill minnas att andra åtgärdat sånt med en ny glasskiva fastsilikonad ovanpå. Tack vare plastramen behöver det kanske inte bli synligt. Kan vara värt att ha i åtanke som ett alternativ om det inte blir löst på annat sätt :)
 
Jag har köpt ett begagnat akvarium som jag trodde var helt, men inte var det. Akvariet är helt i glas ihopsatt med silicon, även bottnen är av glas och runt nederkanten på akvariet sitter en plastram. Den jag trodde satt fast i akvariet. Väl hemma ska jag göra iordning akvariet, och då ser jag att den här ramen bara är fasttryckt och kan tas lös. Under listen i ena hörnet saknas en stor glasbit. Hade jag sett den här skadan hos säljaren hade jag definitivt inte köpt det. Har rådfrågat vänner med lång erfarenhet av akvariefiskar och blivit avrådd att använda det. Akvariet kan spricka och gå sönder, med vattenskador som följd.

Jag har själv inte stött i akvariet när jag fraktat eller burit det, och hade jag gjort det borde det finnas små glasbitar i listen. Där finns inte ett spår av minsta lilla flisa. Helt rent från splitter, men däremot en del smuts...

Försökt få tag på säljaren i flera dagar och meddelat att jag vill lämna tillbaka akvariet. Ringt, skickat sms och skrivit meddelanden på Messenger. Skickat foton på skadorna. Jag ser att hon är inne på Messenger, men hon öppnar inte mina meddelanden. Sms läser hon förmodligen, eftersom jag inte kan se om hon läst dem. Har även skrivit sms att jag ser att hon är aktiv på Messenger och vill att hon ringer mig. Inget svar. Inte ett ljud.

Finns det nån som kan det här med köp av privatperson och vad man har för rättigheter? Är det ett "dolt fel"?
Har jag rätt att reklamera akvariet och hur gör jag det i så fall?

Det är ju möjligt att säljaren inte visste om att det gått en flisa ur akvariet så hon är helt säker på att hon sålt ett helt akvarium, och då är hon ju också i förlängningen helt säker på att det är du som slagit ur en flisa och nu vill lämna tillbaka akvariet. Hade jag varit henne hade jag också struntat i dina sms och meddelanden i det läget. Hon är säker på att hon gjort rätt för sig och då har hon ändå inget att säga till dig som kan göra skillnad.
Jag förstår att det är tråkigt att ha köpt ett trasigt akvarium, men att kolla om det gått flisor ur hörnen på en kantig glasbehållare som man tänkt ha vatten i känns som en ganska självklar grej även för mig som inte har akvarium. Det är lätt hänt att hörn tar stryk på alla sorters prylar. Det är nog bara att se det som läropengar.
 
Håller med om Ramonas bedömning. Har du upptäckt det nu, kunde du upptäckt det då med en noggrannare undersökning.

Är det viktigt, fullfölj undersökningsplikten. Jag räknar aldrig med att kunna reklamera privatköpta grejor.
 
Jag håller med er allihopa att man ska undersöka grejerna innan man köper. :up:Trodde jag hade gjort det ordentligt, men tanken slog mig aldrig att jag skulle försöka ta isär akvariet innan jag köpte det. :cautious: ...

Har googlat, men hittar inte vad lagen säger om "dolda fel? (Misstänker att det gäller husköp?) När och på vad kan man hävda att det är "dolda fel"? Nån som vet var man kan läsa? Länkar? :confused:
 
Enklast och billigast är att lägga i en ny glasskiva på botten och silikona fast den. Så har jag lagat flera akvarium utan problem. Det händer ofta att man får en liten spricka i botten (eller har hänt mig två gånger med två akvarium i alla fall) och det är inte särskilt dyrt att köpa till en glasskiva. Låt glasmästaren silikona också så vet du det blir rätt gjort om du inte vill prova själv.
 
Enklast och billigast är att lägga i en ny glasskiva på botten och silikona fast den. Så har jag lagat flera akvarium utan problem. Det händer ofta att man får en liten spricka i botten (eller har hänt mig två gånger med två akvarium i alla fall) och det är inte särskilt dyrt att köpa till en glasskiva. Låt glasmästaren silikona också så vet du det blir rätt gjort om du inte vill prova själv.
 
Enklast och billigast är att lägga i en ny glasskiva på botten och silikona fast den. Så har jag lagat flera akvarium utan problem. Det händer ofta att man får en liten spricka i botten (eller har hänt mig två gånger med två akvarium i alla fall) och det är inte särskilt dyrt att köpa till en glasskiva. Låt glasmästaren silikona också så vet du det blir rätt gjort om du inte vill prova själv.

Och jag passar snabbt på att tillägga att det inte är gängse standard att göra så och att den glasmästare som bara drar i en ny skiva ovanpå den gamla botten nog inte är mästare på just akvarium. Många försäkringsbolag ringer mig i min yrkesutövning och frågar om skador som uppstått hemma hos folk och jag hade varit väldigt tveksam till en sådan lagning och dess långsiktiga hållbarhet.
 
Tack för svaret, Gabbi. Jag ringde en glasmästare och frågade, men han sa precis som du. Han kan inte garantera att det håller. Dessutom var det dyrt, och då avstår jag från att laga det. Köper hellre ett nytt. Nya kan gå sönder de med, men den risken är ju betydligt mindre.
 
Senast ändrad:
Vet inte vad som gäller, men vill inflika att plastramen inte påverkar funktionen utan mest är dekorativ. Att den sitter löst är i sig ingen katastrof alltså utan det enda en plastram påverkar är att du inte ska ha typ frigolit under karet. Har haft ett sånt kar själv, dekorativ lös plastram nertill, no prob.
Den saknade glasbiten är värre men jag vill minnas att andra åtgärdat sånt med en ny glasskiva fastsilikonad ovanpå. Tack vare plastramen behöver det kanske inte bli synligt. Kan vara värt att ha i åtanke som ett alternativ om det inte blir löst på annat sätt :)
Missade att du tipsade om nytt glas i botten på akvariet! Tack för tipset!
 
Är det viktigt, fullfölj undersökningsplikten. Jag räknar aldrig med att kunna reklamera privatköpta grejor.

Håller med. Det är en del av värdet man får när man köper av seriösa företag. Helt OT blir jag ibland förbluffad hur mycket en del är beredda att betala för begagnat med tanke på just sådana frågor.

Sedan kan man alltid ta kontakt och reklamera. Ibland kan man komma överens utan att beakta juridik.
 

Liknande trådar

Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 259
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 112
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp