Kan man tävla distans med vilken häst som helst?

Sasse

Trådstartare
Jag har förstått att t.ex. araber är populära inom distansritt, och jag har då tänkt att "små och kvicka" hästar passar för ändamålet. Sedan såg jag här på forumet att även fjordingar tävlas, en ras som för mig, rent generellt då, är motsatsen till arabhästen. Inte speciellt kvicka eller fartfyllda. Så min fråga är kort och gott om det går att tävla med vilken häst som helst, förutsatt att den är rätt... framåt? Eller behöver den inte ens vara det? (Om man inte har någon ambitionsnivå då att tävla högre klasser sas.)

Vad för typ av hästar/hästraser har ni sett på de tävlingar ni varit på?

/Sasse - som är intresserad av att testa distansritt i framtiden, men som inte har några större planer på att köpa en "distanshästras" (som arab). Utan kikar snarare på typ kallblod. Vill kanske mest veta om min dröm att testa distans kan gå i uppfyllelse, även om jag skulle köpa en Shire eller något. Ursäkta mitt något okunniga inlägg!
 
Det är det som är det fina med distans, ALLA kan vara med och man är fullt accepterad oavsett vilken häst man kommer med!
Vill man rida längre än 80km och har för avsikt att vara med och tampas om topp placering så är det travare eller arab (eller korsning) som är de "säkraste" korten.
 
Du kan rida på vilken ras du vill. Hur snabbt eller långt du rider måste ju ändå anpassas efter den individuella hästen (även om du har en arab ;)). Att tänka på är ju att ädlare raser i regel har lättare att göra sig av med överskottsvärme och har dessutom inte lika många kilo i egen kroppsvikt att släpa omkring på så därför är bättre lämpade för distans än tyngre raser. Clearrounder eller tävlingsklasser på 50 km borde vilken frisk, någorlunda tränad häst som helst klara av. :) Så svaret är: Ja, du kan rida distans på vilken hästras som helst men vill du satsa så ska du nog välja en lämplig ras för ändamålet :)
 
Jag har sett islänningar, fjordingar och en gång en ardennerkorsning på distansbanorna, själv har jag ett halvblod. Så det är precis som föregående talare säger, man kan tävla med vilken häst som helst. Bara man anpassar sträckan och hastigheten efter hästen och det måste man ju som sagt göra ändå :)
 
Shire har jag inte sett på distanstävlingar men annars i stort sett alla raser.
Kommer du med något annat än arab så kommer du att bli positivt bemött. Alla andra har ju araber så det är lite tråkigt. Bara kul med något annorlunda.
I distans tävlar man främst, med sin häst, mot banan.
Jag tycker det är större att klara distansen på en ras som inte har alla förutsättningarna än att vinna på en arab. Det är lättare att rida lite fortare på en arab än kämpa mot maxtiden på ett kallblod.
 
Jag tänkte samma sak där jah som dig! Ska köpa en ardenner o distans har jag alltid varit fascinerad över! Kul att de är fler som tänker som mig. :) o att jag också fick svar på min fråga!
 
Hm.. Hade glömt att jag postade den här tråden.

Men oavsett, vad glad jag blir över svaren! Då finns det hopp för mig att komma ut ;) Om så bara på amatörnivå :)
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 894
Senast: Mariaauto
·
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 171
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp