Bukefalos 28 år!

Kan man tillrättavisa en kanin??

Shettisar

Trådstartare
Har en belgisk jätte hane, okastrerad på drygt 2 år. Han har sedan jag tog in honom i stallet börjat visa aggressivt beteende när han ska ha pellets. Han rivs som sjutton och är riktigt arg.Kan man/ ska man tillrättavisa eller det är bara att gilla läget och ha handskar på sig?? Han är jätte snäll för övrigt.Visar bara detta när han ska ha pellets.:crazy:
 
Sv: Kan man tillrättavisa en kanin??

Självklart kan man tillrättavisa en kanin!
Jag har fått göra det med min dam, när hon kraffsat i soffan tex. Ett stadigt tag i nackskinnet och ett Nej och flyttat på henne. Det tog inte många gånger innan hon förstod.
Numera har hon även lärt sig på mattes tonfall om hon gör nåt fel.

Jag skulle inte acceptera att en kanin beter sig som din gör vid utfodring.
 
Sv: Kan man tillrättavisa en kanin??

Hej
Bäst är det om man först tänker "varför gör kaninen såhär". Det finns alltid en anledning. Kanske går det att förhindra på andra sätt genom att tillrättavisa den, det kan vara ngt den skanar osv. Börja alltid med att studera beteendet & försöka förstå dej på varöfr den gör det innan du tillrättarvisar den vilket man inte ska behöva göra.
 
Sv: Kan man tillrättavisa en kanin??

Säker på att han inte är sjuk?En av mina förra kaniner blev helt plötsligt jätte aggressiv när han fick sin mat och drack mkt vatten.Annars var han jätte snäll.
 
Sv: Kan man tillrättavisa en kanin??

Jag har själv aldrig träffat en kanin som är mataggressiv. Min egen kanin däremot är vaktig i buren. Hon attakerar skyffeln när jag ska städa, springer in under sin hylla och ligger där och morrar tills jag är färdig. Jag har helt enkelt löst det så att hon inte får vara i buren när jag städar den.

Min kanin springer löst i lägenheten flera timmar om dagen. Min erfarenhet baserat på min nuvarande kanins beteende säger mig att kaniner inte är särskilt läraktiga vad gäller vad man får och inte får göra. Jag har lärt henne vad som inte är okej, hon får till exempel inte vara i badrummet eftersom hon kan komma in under badkaret. Det sträcker sig dock bara till en viss gräns. Jag måste ha dörren stängd, annars går hon in där när jag inte ser. Ser jag det behöver jag bara resa mig för att hon ska kuta därifrån. Det för att jag bestraffar rätt hårt när hon gör saker hon inte ska göra. Jag tror att det krävs starka känslor för att en kanin ska komma ihåg något som bra eller dåligt.

Nåväl, en mataggressiv kanin skulle jag, förutsatt att den är frisk, nog bara försöka ha iväg bort från mig när jag ska mata. Sätt honom i en annan sida av boxen, se om det hjälper.
Annars, försök bryta mönstet som finns innan du ger mat. Byt skål till något som låter annorlunda när du häller upp mat (plast mot keramik, tex), ta för vana att sitta ner och klappa en stund innan du ger mat, och sitt eventuellt kvar en stund när kaninen börjat äta - så länge kaninen visar att det är ok. Pilla inte på skål eller så, om det är så att det är ett vaktbeteende det handlar om. Provocera inte.
 
Sv: Kan man tillrättavisa en kanin??

Min kanin hade stenkoll på att han fick vara i soffan, men inte i sängen (bodde i en etta). Om jag råkade sätta mig med honom i sängen var det kört några veckor framöver, men annars satt det klockrent. Konsekvens behövs för kaniner dock!

Visst kan du tillrättavisa honom, och ta på dig handskar så att du inte är rädd, då förstärks bara beteendet. Försök bryta det på annat sätt också som sagt, tex byta skål, nya rutiner etc. En aggressiv BJ kan inte vara kul.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 495
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 789
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp