Bukefalos 28 år!

Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

jag kan inte ha djur i bur, inte efter att ha sett vilka enorma ytor de rör sig över, mina kaniner har hålor i varenda uthus vi har, de lever ett gott kaninliv helt enkelt!

Min undran är nu: När blir kaniner könsmogna? Den ena kaninen har jag haft ett år, den andra fick jag i början på Juni och då var den två månader. Om det nu är så att det är en hane, borde de inte haft ungar för länge sedan? Borde de inte para sig med varandra hela tiden? Jag har aldrig sett dem para sig med varandra:crazy:

Är det så att den ena kaninen är en hane som blivit könsmogen först vid sju månaders ålder ( de är väl dräktiga två månader?) så måste jag fånga in den och kastrera den, eller båda?

Hur länge är de dräktiga och hur lång tid tar det innan kaninungarna får päls?
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Vanligast är att de blir könsmogna mellan 4-6 månaders ålder ungefär.

Gällande dräktighet så går kaninhonan dräktig mellan 28-35 dagar, men 30-32 dagar är vanligast. Päls får ungarna efter bara ett fåtal dagar, men då är de fortfarande i boet. Eftersom de springer/skuttar runt skulle jag gissa på att ungarna är runt 4-6 veckor gamla.

Tilläggas ska att hona + hane inte automatiskt innebär ungar på en gång. Om honan tycker att det är fel tillfälle för ungar, så blir det helt enkelt inga ungar även om hon blir parad. Så att det inte blivit ungar tidigare kan vara att hanen antingen var sen att bli könsmogen, eller att honan tyckte det var fel tillfälle tidigare av någon anledning.
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Vanligast är att de blir könsmogna mellan 4-6 månaders ålder ungefär.

Gällande dräktighet så går kaninhonan dräktig mellan 28-35 dagar, men 30-32 dagar är vanligast. Päls får ungarna efter bara ett fåtal dagar, men då är de fortfarande i boet. Eftersom de springer/skuttar runt skulle jag gissa på att ungarna är runt 4-6 veckor gamla.

Tilläggas ska att hona + hane inte automatiskt innebär ungar på en gång. Om honan tycker att det är fel tillfälle för ungar, så blir det helt enkelt inga ungar även om hon blir parad. Så att det inte blivit ungar tidigare kan vara att hanen antingen var sen att bli könsmogen, eller att honan tyckte det var fel tillfälle tidigare av någon anledning.

Ok! Då är alltså Svea en Sven och då kan han glömma sina kulor:devil: Ska bara försöka fånga honom:bump::bump::devil:

Sen undrar jag varför lilla Hjördis ansåg det bättre att få ungar i Januari än September?:cool:

Å tack för dina svar!:idea::D
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

1.På små pojkkaniner kan det vara svårt att se pillen, därav kanske eran förväxling med hona.

2.Om det är en pojkkanin så är honan säkert redan dräktig igen.:devil::devil:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

1.På små pojkkaniner kan det vara svårt att se pillen, därav kanske eran förväxling med hona.

2.Om det är en pojkkanin så är honan säkert redan dräktig igen.:devil::devil:

Å traktens rävar och lon slickar sig om munnen och väntar på att delikatesserna ska serveras!:devil::cry:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Jag tycker det är rätt mysigt med lösa kaniner, har själv släppt ut de vi har skaffat och det är klart att någon ibland har försvunnit men de flesta har klarat sig bra.

I Stockholm finns det ex flera ridskolor /anläggningar som har kolonier med förvildade tamkaniner, de bor i äldre byggnader och lever livet.
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

de bor i äldre byggnader och lever livet.

... och blir fler och fler och fler, och till slut är de så många att de blir en sanitär olägenhet och kommunens jägare får rycka ut och avliva. :grin:


kl
Varför kan folk inte bara ta hand om sina djur, alternativt omplacera eller avliva om de nu är så jobbiga att ta hand om?? :mad:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

... och blir fler och fler och fler, och till slut är de så många att de blir en sanitär olägenhet och kommunens jägare får rycka ut och avliva. :grin:


kl
Varför kan folk inte bara ta hand om sina djur, alternativt omplacera eller avliva om de nu är så jobbiga att ta hand om?? :mad:

Kan du förtydliga dig? Jag fick en kaninunge som sällskap till min stora kaninhona, personen jag fick den av och jag kollade enligt konstens alla regler att det var en hona = Svea, Svea och Hjördis har levt på gården tillsammans sedan Svea kom i början på Juni och allt är frid och fröjd tills jag för ngn vecka sedan ser en unge!

Att fånga Svea, sätta honom i en bil och köra honom till en veterinär och söva och kastrera honom skulle ta död på honom!:confused:

Var i detta tar inte jag hand om mina djur? Det är inte ett dugg jobbigt att ha mina kaniner!

Nu ska jag lösa detta med ungarna, förmodligen kommer de att få växa till sig och sedan ska de placeras till någon trevlig person som fortsätter att ha dom ute, att ta in dom nu skulle ta död på dom!

Jag har redan börjat att få kaninerna tama så att jag senare i vår kan ta Svea och kastrera honom!:devil:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

... och blir fler och fler och fler, och till slut är de så många att de blir en sanitär olägenhet och kommunens jägare får rycka ut och avliva. :grin:


kl
Varför kan folk inte bara ta hand om sina djur, alternativt omplacera eller avliva om de nu är så jobbiga att ta hand om?? :mad:

Det översta du skriver håller jag med om, det är inte roligt, eller genomtänkt.

Men det andra håller jag inte alls med om, efter att ha sett så glada och lyckliga våra kaniner är när de får gå lösa så skulle jag aldrig vilja ha dem i bur, hur stor buren än är. Vi bor på en gård som ligger ganska avsides, våra kaniner håller sig inom gården och stör ingen. Däremot skulle jag aldrig släppa ut kaniner av olika kön, för då blir det snart en himla massa till och då är det inte roligt längre. Men det tycker jag inte man kan klandra TS för i detta fallet.
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Det översta du skriver håller jag med om, det är inte roligt, eller genomtänkt.

Men det andra håller jag inte alls med om, efter att ha sett så glada och lyckliga våra kaniner är när de får gå lösa så skulle jag aldrig vilja ha dem i bur, hur stor buren än är. Vi bor på en gård som ligger ganska avsides, våra kaniner håller sig inom gården och stör ingen. Däremot skulle jag aldrig släppa ut kaniner av olika kön, för då blir det snart en himla massa till och då är det inte roligt längre. Men det tycker jag inte man kan klandra TS för i detta fallet.

Tack! Jag var extremt noga med att kolla att Svea var en hona:crazy:, uppfödaren hävdade det med säkerhet och jag tittade på nätet massor av gånger och jämförde de olika könen! Men jag gjorde ett misstag och Svea ska kastreras när han är såpass tam att han inte dör av stressen att bli fångad och förd till en veterinär med sövning och allt annat.

Mina kaniner lämnar inte heller gården och de ska aldrig mer få sitta i bur, inte efter att ha sett hur stort område de rör sig över och hur många gångar de gräver överallt!
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Det översta du skriver håller jag med om, det är inte roligt, eller genomtänkt.

Men det andra håller jag inte alls med om, efter att ha sett så glada och lyckliga våra kaniner är när de får gå lösa så skulle jag aldrig vilja ha dem i bur, hur stor buren än är. Vi bor på en gård som ligger ganska avsides, våra kaniner håller sig inom gården och stör ingen. Däremot skulle jag aldrig släppa ut kaniner av olika kön, för då blir det snart en himla massa till och då är det inte roligt längre. Men det tycker jag inte man kan klandra TS för i detta fallet.

Nu finns det ju ganska gott om mellanting mellan att ha kaninerna lösspringande i stort sett vind för våg och att ha dem instängda i en pyttebur 24/7. ;)


ylvaaskersund skrev:
Att fånga Svea, sätta honom i en bil och köra honom till en veterinär och söva och kastrera honom skulle ta död på honom!

Tänk om han/hon/vaddetnuär hade legat på gårdsplan med brutet ben eller nåt annat plågsamt tillstånd som snarast behövdes åtgärdas, knappt hanterbar... hur hade du löst det? Tämjt kaninen innan ni åkte till veterinären?
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Jag är tämligen övertygad om att Svea skulle dö om jag tog honom nu och tog honom till veterinären, dels av stressen och dels av värmen så därför håller jag på att tämja båda kaninerna nu, för att minimera risken att dö av stress!

Skulle någon av dem i dagsläget bli så allvarligt skadad att veterinär skulle vara enda alternativet till överlevnad skulle jag ändå inte ta den dit, eftersom stressen och värmechocken skulle döda den.

I det läget skulle jag se till att kaninen fick ett värdigt slut på sitt liv hemma på gården i stället!

Nu måste jag hitta boet, det finns en hel del ställen det kan vara på! Kaniner lägger väl sina ungar i hålor? Å det finns det gott om, de har grävt gångar överallt!:banana:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Nu finns det ju ganska gott om mellanting mellan att ha kaninerna lösspringande i stort sett vind för våg och att ha dem instängda i en pyttebur 24/7. ;)

Självklart finns det mellanting! ;)

Nu var mitt svar dock inte menat helt och hållet till dig(även om jag i efterhand ser att det kan ha verkat så) utan även rent allmänt då man ibland får höra att det är såå oansvarigt att låta kaninerna gå lösa o.s.v. vilket jag inte alls tycker att det behöver vara. :)
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Ok! Då är alltså Svea en Sven och då kan han glömma sina kulor:devil:

Japp, det är en fin egenhet kaniner har. De kan faktiskt gömma sina kulor om de är stressade.;)
Min Bjössi trodde jag var en hona de första veckorna, sen slappnade han av (han var inte minsta van vid hantering) och då föll de ner igen.
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Hahaha! Detta visste jag inte! Kan förklara varför min Tuss såldes som en hona och när jag lyfter upp honom efter att ha varit hemma hos mig och Snuffan några timmar ser två enorma kulor och svinförbannad ringer till djuraffären och frågar hur fan de kunde missa dem?!
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

... och blir fler och fler och fler, och till slut är de så många att de blir en sanitär olägenhet och kommunens jägare får rycka ut och avliva. :grin:


kl
Varför kan folk inte bara ta hand om sina djur, alternativt omplacera eller avliva om de nu är så jobbiga att ta hand om?? :mad:

Jag ser inte att de som släppt ut sina kaniner vid någon av ridskolorna i Stockholm gjort fel, ninerna får mat och vatten, har tak över huvudet och springer fritt- samt ynglar av sig något som kaniner gör det kan inte klassas som djurplågeri som det däremot är att ha dessa stackare i bur.

När ska djurskyddet komma till dessa stackars burdjur, kaniner marsvin osv?
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Hahaha! Detta visste jag inte! Kan förklara varför min Tuss såldes som en hona och när jag lyfter upp honom efter att ha varit hemma hos mig och Snuffan några timmar ser två enorma kulor och svinförbannad ringer till djuraffären och frågar hur fan de kunde missa dem?!

Fast jag tittar aldrig efter kulorna när jag könsbestämmer kaniner, utan enbart efter penis.
Man trycker mjukt någonstans där den finns och vips så kommer det fram en grej, avlång lite krokig och rätt grov. Enkelt och säkert.
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Fast jag tittar aldrig efter kulorna när jag könsbestämmer kaniner, utan enbart efter penis.
Man trycker mjukt någonstans där den finns och vips så kommer det fram en grej, avlång lite krokig och rätt grov. Enkelt och säkert.

Å den syns då tydligt även på små två månaders kaniner?:o

Tack för tipset!:idea:
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Jo, men det är inte alltid folk på djuraffärer har någon koll ;)
 
Sv: Kan någon förklara ett mysterium för mig?

Jag ser inte att de som släppt ut sina kaniner vid någon av ridskolorna i Stockholm gjort fel, ninerna får mat och vatten, har tak över huvudet och springer fritt- samt ynglar av sig något som kaniner gör det kan inte klassas som djurplågeri som det däremot är att ha dessa stackare i bur.

När ska djurskyddet komma till dessa stackars burdjur, kaniner marsvin osv?

Ja, de ynglar av sej "något"(snarare hela tiden ;)), sprider sjukdommar och har slagsmål tills blodet sprutar (ja jag har själv sett det).

jag har burkaniner, 14 st. Mina får gå lösa, under uppsikt och dagtid, en och en. De får gå i stora hagar och får mat och vatten på regelbundna tider, de bor på halm och har en sitthylla att sitta på eller under.

jordbruksverket får gärna komma hem till mej.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 392
E
Övr. Djur problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT) *ledsen* igår var jag tvungen att flytta tyson till en egen bur eftersom hon är så j*vla dum mot...
2
Svar
34
· Visningar
3 844
Senast: **BORTTAGEN**
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp