Kan ni hjälpa mig?

L

Lola_97

Jag har ingen anning om hur kvoterna mellan Ca, P, Mg och K ska se ut! Ca/P vet jag men resten då? Det har jag inte räknat på...så nu behöver jag hjälp!

Hövärdenena är
7,5 Mj
30 Srp
3,1 Ca
1,3 P
0,8 Mg
13,8 K??

Hästen käkar
Minst 15 kg hö
1,2 kg havre
0,53 kg krafft breed
0,36 kg soja
0,35 kg betfor
0,45 kg vetekli
 
hur mycket arbetas din häst och vad är det för ras? är han lättfödd eller svårfödd? (bör besvaras i ditt svar)

kvoterna bör se ut såhär:
SMRP/MJ (protein delat på energin) och den ska vara 6 i normala fall, bantar hästen kan den ligga på 5,7 och uppåt. är häste i tävlingskondition, behöver mer hull eller är dräktig kan man öka på upp till 6,4 ungefär..
Kvoten Kalcium/Fosfor ska ligga mellan 1,2 och 1,8, ligger den över dessa pga mycket kalcuim i höet så är det OK men inte från kraftfodret..
Kvoten Kalcium/Magnesium ska vara minst 2,7..

dina kvoter är
SMRP/MJ = 5,9
Ca/P = 1,7
Ca/Mg = 3,2

och det ser bra ut.. men om din häst behöver 825 g SMRP och 140 MJ energi så bör din häst arbetas lika hårt som en galoppör/travare i toppkondition samt att den bör vara ett fullblod.. men inte ens då uppgår enegikvoten till 140 utan endast till 104 MJ energi..
 
Hon är svårfödd!
Hon är ett vbl som rids lätt ca 5 dagar i veckan!
Har inte nå mycket överblivet fett på kroppen!

Det finns ju faktiskt hästar som avviker från tabellerna och min är en sådan! Om hon inte behövt så mycket mat så hade hon ju fått mindre!

Sen vet jag hur kvoterna ska vara mellan energi och protein och ca/P. Det va Mg och K jag behövde hjälp med!

Jag får min Mj/Srp kvot till 6,02??
Vet inte om vi har olika värden på nåt?
Men 3,2 Ca/Mg det är ok?
Man ska inte räkna nåt på Kalium?

Hästen är kollat på tänderna i somras och avmaskad som hon ska!

Dom andra hästarna i stallet äter nästan lika mycket som hon! Lika mycket hö, men 3/4-2/3 kraftfoder mindre!

Hon är lagom pigg! Som en häst ska vara! Jag känner henne och vet att hon inte äter för mycket MJ!

Förra vintern gick hon på 120 och va smalare än vad hon är nu! Hon blir även stödutfodrad under sommaren!

Hon är den lugnaste hästen i stallet så hon gör inte av med energi på stress!
Hon går utan täcke oavsett väder...förutom om det inte regnar och snöar mycket!
 
Jag det är klart att det finns hästar som avviker från tabellerna.. och din häst verkar ha väldigt svårt att ta åt sig proteinerna.. har du provat att ge t.ex fibergi och att tillsätta matolja i hennes foder?

Jag kan erkänna att jag inte vet något om hur kaliumkvoten ska se ut.. men någon av de riktigt duktiga bukarna kanske hittar inlägget och hjälper till :D

men sålänge din häst är i bra hull, har bra med energi och är frisk och fräsh skulle inte jag oroa mig speciellt mycket.. men det är alltid bra att veta vad man ger sin häst och varför, och det verkar du veta..

jo det är alltid lite olika på fodersiffrorna, speciellt sådana som inte är färdigfoder såsom hippo, krafft och fibergi.. havre och vetekli är trixiga så det är nog dom som spökar här..

och ja, 3,2 på Ca/Mg är helt OK :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 234
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 605
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp