Bukefalos 28 år!

"Kan ridas av vuxna"

K

KryddanXX

Jag sitter och kikar på annonser, mest för att det är roligt men även utifall man skulle hitta någon gluldklimp :)

Men, det är inte det jag tänker på nu. I vissa annonser står det...
" VIKTBÄRANDE, KAN ÄVEN RIDAS AV MINDRE VUXEN
Och det låter väl jättebra, men vad är en mindre vuxen?
Kan inte en mindre vuxen och en ungdom/barn väga lika mycket? ;)
Räcker det inte emd att skriva "viktbärande" i annonsen, inte att man kan vara mindre vuxen :)

Jag tänker inte så mycket på ålder, barn eller vuxen när jag kollar annonser, och när jag ser dessa "mindre vuxna" börjar jag bara skratta ;)

Om jag en vacker dag säljer min viktbärande ponny kommer jag vara helt ointersserad om det är en ungdom eller en vuxen. Han orkar ju med båda två :)

Nu vart det säkert ett luddigt inlägg, men jag bara måste få skriva lite ;)
Och detta är ingen kritik mot er som skriver så i era annonser.... :)
 
Sv: "Kan ridas av vuxna"

att ponnyn är viktbärande tolkar jag som att den kan bära korrekt.

en liten vuxen som passar till mindre vuxen är, för mig, någon som är runt 1,5 och väger typ upp till 50 kilo....

tycker inte det är så konstigt att det står så?
läser även in att hästen är mer än bara en trygg barnhäst......
 
Sv: "Kan ridas av vuxna"

Det beror väl lite på rasen och vad som står mer i annonsen. Med mindre vuxen menas att han/hon inte får väga för mkt. runt 45-55 kg. Man får heller inte vara fööör lång, kanske max 165 cm. det bästa är att ringa och fråga så man vet exakt vad de menar.
 
Sv: "Kan ridas av vuxna"

Tycker inte det är konstigt alls, det brukar stå så om vissa ponnysar, jag tolkar det som att man vill få "små" vuxna intresserade i st f att bara vända sig till barn, eller att man vill tala om att även om man köper ponnyn till ett barn så kan mamma eller pappa hjälpa till att motionera den, utifall dom inte är för stora o tunga.

Så jag tycker inte det är konstigt alls :banana:
 
Sv: "Kan ridas av vuxna"

precis som någon skrev, det handlar väl om att få fler ögon på ponnyn, dvs inte bara ponnyungar utan även vuxna som väger runt 55-60 kg och inte är 180 långa...

Viktbärande är isåfall mer luddigt (!) vad är det då? Viktbärande dvs ett barn på 40 kg eller viktbärande som att bära en karl på 80 kg?

Så står det "mindre vuxen" så kan man ju själv tänka i banorna 55 kg och 163 lång - typ...
 
Sv: "Kan ridas av vuxna"

Jag tolkar "gärna mindre vuxen" som att det är en liten ponny/häst men kanske inte passar nybörjare/barn utan behöver en fastare hand, och att en kort ,vuxen som inte väger alltför mycket kan rida den..
 
Sv: "Kan ridas av vuxna"

Och det låter väl jättebra, men vad är en mindre vuxen?
Kan inte en mindre vuxen och en ungdom/barn väga lika mycket? ;)
Räcker det inte emd att skriva "viktbärande" i annonsen, inte att man kan vara mindre vuxen :)

Jag håller med dig och tycker att det är tramsigt. Jag har funderat på det själv många gånger. I mitt jobb har jag massor av ungdomar runt omkring mig i åldern 12-16 år. Många av dem är ganska mkt längre än mig och väger säkert mer också. Men de får alla tävla ponnyer utan att ngn ifrågasätter det.
Jag minns när jag ringde på annonsen av min nuvarande häst. Säljaren kunde först inte alls förstå vad jag skulle ha henne till och började prata om att man kunde klart köra in henne. Men när hon sedan träffade mig så insåg hon att det inte var så tokigt.

Men det beror kanske på som ngn annan nog har skrivit att man vill att en vuxen ska rida den. Många ponnyer är kanske inte alltid de lämpligaste barnhästar. Vi har en liten B-ponny som inte är lämplig för mindre barn då han är urstark och mkt pigg.
Min egen är en stor C-ponny som är ganska kraftigt byggd och med en hel del muskler.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kan ridas av vuxna"

viktbärande tolkar jag som att hästen ar dels stark nog, men också ballanserad nog att bära upp en person som kanske är lite större än vad man normalt tänker sig till en ponny i den storleken (höjden).

jag brukar räkna mig själv till liten vuxen, jag är 157cm lång och väger 55kg.
har en d-ponny arab:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 639
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 178
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 988
Senast: Twihard
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 370
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp