Bukefalos 28 år!

Kaniner som köttdjur

Sv: Kaniner som köttdjur

Indeed!
Jag äter då hellre ett djur som jag vet hur det levt, hur det blivit omhändertaget, vad exakt det fått för mat och även att avlivning/slakt gått rätt till med så minimal stress som möjligt.
Vad är det för fel i det?
Jag må själv vara kaninägare och kaninfrälst, men jag ser ändå inga fel i att ha kaniner som slaktdjur.
Planerar faktiskt själv att ha detta i framtiden, med tanke på ovan nämnda anledningar.
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Ja för kaniner är ju så mycket mer värda än något random djur i köttdisken på Ica... :grin:
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Nä men du fattar :p
Ur miljösynpunkt är det ju bättre att äta kanin än en ko. En kanin behöver inte äta en fotbollsplan i veckan, dricker inte flera hundra liter i veckan och idisslar inte maten = skapar inte metangas på samma sätt som en ko. Metangas = växthuseffekt. Har man egna kaniner man slaktar försöker man nog inte äta kött varje dag som man gör om man köper det i affären.

Det är ju bättre att veta att djuret har haft det 100% bra under sitt liv, än att köpa rester av det inplastat i kyldisken på ica. Då vet man hur det levde och dog, med köttbiten på ica vet man knappt om den är född i Sverige eller bara packad här. Bättre att kaniner med lynnesfel går den vägen till mötes än säljas som husdjur. Med kaninen kan verkligen allt tas till vara - och det görs även. Slaktavfall hos massproducenterna är det väl mer tveksamt om verkligen ALLT tas till vara (allt som går att ta till vara).
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Nu fattar jag ingenting, var det där riktat till mig? Du om nån borde ju vara väl medveten om att jag inte har några som helst problem med att folk äter varken kaniner eller andra husdjur liksom :p
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Nu fattar jag verkligen ingenting... Jag svarade ju Lainee som tyckte det är såååå hemskt att äta kanin och hon har ju inte svarat dig nånting? :p
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Ginnies - Är det som med vilt att de ska hänga ett tag efter att de flåtts?

Vi lät våra hänga över natten, inte för det egentligen behövdes, utan för att slaktkroppen skulle torka upp, som regel görs ju medveten kaninslakt på unga individer så hänga behövs inte-de är möra så det förslår, köttet är ju också ljust, till skillnad från vilt, bara det gör att det inte behöver möras.
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Vi lät våra hänga över natten, inte för det egentligen behövdes, utan för att slaktkroppen skulle torka upp, som regel görs ju medveten kaninslakt på unga individer så hänga behövs inte-de är möra så det förslår, köttet är ju också ljust, till skillnad från vilt, bara det gör att det inte behöver möras.


Aha - tack för info!
 
Sv: Kaniner som köttdjur

jag tror inte efterfrågan är så stor på kött. Men för egna hushållets skull kan det ju vara intressant. Dock tror jag man måste lämna iväg till slakteri och det kan ju vara bökigt om det är en bit till ett sådant.

Man bultar kanin, kan va bra att veta eftersom gränsen mellan gas och bult går vid kanin.
Jag har dock fått höra av flera köttkaninbönder att det är skonsammare att klubba kaniner än att bulta dem(även om lagen säger annorlunda)
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Ja lagen säger annorlunda, det är bara tillåtet att avliva kaniner genom nackslag om de väger max ett kilo.
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Är det där verkligen sant. Jag har tolkat det som att slaktar du för eget bruk får du klubba men är det komersiellt måste du använda bult. Du får dock (ja förutom en person då som verkar vara utsatt för speciallagar) klubba även för komersiellt bruk i nödfall (läs om bulten missar).
Att bulta kanin verkar rätt idiotiskt iom att träfytan är extremt liten (hasselnöt). Kaninen behöver mer eller mindre bara blinnka så missar man jag kan inte förstå varför den idiotiska lagen tillkommit för det kan ialalfall inte handla om djurskydd.
Jag skulle vilja prova att ha kaniner (lantras) för slakt men tyvärr har jag varken tid eller bra plats att ha dem på.
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Viktkravet gäller bara för "Annan avlivning" enligt Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2007:77) om slakt och annan avlivning av djur(puh, långt det där).

För slakt gäller 6 kap 17 § Kaniner och fjäderfän får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål om djuret slaktas av sin ägare för dennes personliga bruk eller om djuret är avsett för utfodring av rovlevande djur. Sedan måste de naturligtvis avblodas också.
 
Senast ändrad:
Sv: Kaniner som köttdjur

Nu har jag läst bakgrunden till föreskrifterna och kan förtydliga lite; reglerna för slakt gäller de fall där avblodning används som avlivningsmetod(klubbning av kanin tillåtet för privat bruk), reglerna för annan avlivning gäller alla övriga avlivningsmetoder(klubbning endast tillåten för kaniner som väger mindre än ett kg).
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Nä men du fattar :p
Ur miljösynpunkt är det ju bättre att äta kanin än en ko. En kanin behöver inte äta en fotbollsplan i veckan, dricker inte flera hundra liter i veckan och idisslar inte maten = skapar inte metangas på samma sätt som en ko. Metangas = växthuseffekt. Har man egna kaniner man slaktar försöker man nog inte äta kött varje dag som man gör om man köper det i affären.

Det är ju bättre att veta att djuret har haft det 100% bra under sitt liv, än att köpa rester av det inplastat i kyldisken på ica. Då vet man hur det levde och dog, med köttbiten på ica vet man knappt om den är född i Sverige eller bara packad här. Bättre att kaniner med lynnesfel går den vägen till mötes än säljas som husdjur. Med kaninen kan verkligen allt tas till vara - och det görs även. Slaktavfall hos massproducenterna är det väl mer tveksamt om verkligen ALLT tas till vara (allt som går att ta till vara).
Men utsläpp o foderförbrukning måste räknas per kilo producerat kött o i förhållande till hur bra grovfoderomvandlare djurslaget är, kan du redovisa det?
PL
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Inte direkt. Men kaniner idisslar väl inte maten? Och det är ju idisslandet som tros ligga i grunden för utsläppen.
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Inte bara idisslandet, utan även gödsel som i vissa fall leder till övergödning i sjöar och vattendrag, transporter av både foder, djur och kött, allt foder som går åt, regnskog som skövlas för att göra djurfoder... Vid fodret har vi ett ordentligt resursslöseri - det går åt 10 kg foder för att få 1 kg kött brukar man säga. För varje steg i näringskedjan förlorar man 90% av energin. Vatten behöver inte nämnas heller antar jag, det går brutala mängder vatten för varje kg kött man framställer - vatten som gjort sig bättre i diverse u-länder.
Det krävs mer än metangas för att en industri ska klassas som en av de allra värsta miljöbovarna vi har - slaktindustrin ligger 2a på listan om jag inte minns helt fel nu :crazy:

Det säger sig självt att slakt av kaniner för eget bruk är mer miljövänligt än att stötta industrierna. Däremot vete sjutton vad som vore mest miljövänligt om man skulle byta ut nötindustrin mot kaninindustri och ge samma förutsättningar (lika mycket kött i slutändan osv. Vilket djur äter och dricker mest per kg kroppsvikt tex och vilket djur ger högst andel mat utifrån det?). Känns som att nöt borde vara värre om man ska jämföra industri men jag kan ha fel.
 
Sv: Kaniner som köttdjur

Vi födde upp kaniner i sverige innan kriget och det var riktig delikatess som såldes till London och var väldigt uppskattat, det gick laster om det var 1-2 ggr i veckan från sverige till england.

I och med kriget så blev det svårare att sälja dit som jag förstått det och man åt det här hemma och sen lades väl de stora gårdarna ner. Hoppas jag inte ljuger nu men jag har för mig det var så, rättar mig gärna om jag har fel.

Jag födde upp lite förra året för självhushåll, fint kött och mycket uppskattat hos släkt och vänner men blev vegetarian för ett halvår sedan samt drog ner kraftigt på antal kaniner pga av tidsbrist så nu har jag inga köttkaniner kvar.

Anledningen från början att äta kanin var för att jag inte gillar t ex kycklingindustrin och ville ersätta det köttet mot det som kom från djur som hade haft ett bra liv. Mina hade en stor utegård på 80 kvadrat att hoppa runt på och ska jag nu äta kött äter jag mycket hellre djur jag vet varifrån dom kommer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 221
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 761
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 222
Senast: LenaH
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 457
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp