Kaninfärger!

M

maalin_

Någon som är duktig på färggenetik (eller vad det heter)? :angel:
Min dvärgvädurshane är madagaskar färgad och honan är av rasen löwen och är typ "gråspräcklig" ;)

Jag undrar vilka färger/teckningar som är möjliga för deras kommande ungar? :D Skulle vara roligt att veta vad det kan bli ... :) Fast annars får jag ju se om ungefär två veckor! :D :love:

sätter in en bild på dom två oxå:
toffiemusse.jpg
 
Sv: Kaninfärger!

Det beror helt på vad de har för färger bakom sig, vet du något om deras föräldrar?

Honan är i vilket Brun Zobelsiames och hanen madagaskar(Rödbrun)
Om ingen av dem har några vikande anlag så får du bara Rödbruna ungar, varav 50%(rent teoretiskt) får enkelman som mamman.

/Anna
 
Sv: Kaninfärger!

Njaaa... Men jag tror att hanen bara har likfärgade syskon... Honan vet jag dock inte, är köpt i en djuraffär...

Men hur som helst, lär dom bli otroligt söta :D :love:
 
Sv: Kaninfärger!

Man kan aldrig veta säkert vilka färger som ungarna får om de aldrig har fått ungar förut. Vet man stamtavlan blir det ju betydligt mer precist, men dem kan ju ha många dolda gener.

Jag har fått en del oväntade färger, exempelvis
Viltgul/viltblå japanmantlad + Viltgrå
=
gul/svart japan, svart manteltecknad

Brun zobel + Svart manteltecknad
=
hotot-tecknad

På raskaniner bör man ju sträva efter att renavla, så att det inte finns några dolda anlag. Då är man "försäkrad" att ungarna får samma färg som föräldrarna.

Men jag håller med harmoni ;)
 
Sv: Kaninfärger!

Jag betvivlar att du fick en hotot tecknad, det händer ibland att det kommer fram brokade som liknar hotot, men de är inte det. Hotot är en gen, brokat och mantlat en annan.

Men i vilket fall, så är det precis som du säger, de kan bära på mängder av färger, som man inte har en aning om, så det är bara att hålla tummarna att du får stor färgvariation :)
 
Sv: Kaninfärger!

Han hade endast två svarta ringar runt ögonen så :p

Genkodsmässigt är manteltecknad och brokad samma sak. (Kk/KK)
Edit: Men med det menar jag inte att två mantlade kan få en brokad unge ;P
 
Senast ändrad:
Sv: Kaninfärger!

Ja, men som jag skrev, Hotot är en gen, Brokat/Mantlat är en annan.

Hotot skrivs i kod: KK dudu medans mantlat/brokat som du sa är KK/Kk.

Men nu gick vi ifrån ämnet :P
 
Sv: Kaninfärger!

Vet du om hotot kan bäras? Tänkte mest eftersom brokning inte kan göra det, utan måste "synas".

lite trådkapning :angel:
 
Sv: Kaninfärger!

Färger kan jag inget om, däremot tycker jag att du får lägga in bilder på bebisninerna så småningom. ;)
 
Sv: Kaninfärger!

Jag är inte helt säker på det, men jag tror inte det, eftersom att hotot är en kombination av KK(brokat/mantlat) och dudu(holländartecknat) som båda är anlag som måste synas för att finnas där så betvivlar jag det starkt.
 
Sv: Kaninfärger!

Hej,
När ni ändå pratar om färger på kaniner. :P
Är det någon som vet vad det kan heta om kaninen är vit med svarta öron och ögon och även har svarta fläckar runt ögonen? Och om den färgen är typ godkännd eller vad det heter? :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 895
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 942
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 336
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 930
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp