***kaninfrÅga***

S

swanpis

Hej!
Jag har en kaninhane på nästan ett år och funderar på att köpa en hona och låta dom få en kull sen kastrera honom.

Nu till frågan:
Kommer det fungera att han dom tillsammans sen efter att han har blivit kastrerad utan att han konstant försöker skaffa barn med henne eller utan att hon ogillar honom och attackerar honom?

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: ***kaninfrÅga***

Nej, man kan inte ha en hona och en hane ihop efter att hon blivit dräktig. Han kommer att vara på henne och hon kommer att bli stressad, kan sluta med att hon kastar fostren.

Varför vill du ta en kull efter hanen? Vad är målet med kullen? Har du ett garanterat hem till alla kaninungar efteråt, oavsett om det blir två eller tolv ungar?
 
Sv: ***kaninfrÅga***

okej, synd.

Det var bara en tanke som poppade upp eftersom han har väldigt trevligt temperament samt är extremt lättlärd och sällskaplig. Dessutom ser han väldigt bra ut :)
Målet med kullen hade varit att få fram sociala och lättlärda kaninungar så jag kunde behålla en och sälja resten.

Som sagt så var det bara en idé, ingenting jag tänkt att genomföra på kort sikt utan mer information av vad det innebär.

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: ***kaninfrÅga***

Personligen tycker jag att man kan lämna avlandet åt kunniga uppfödare med djur som är meriterade och garanterat friska (utan eventuella dolda defekter). Det finns redan så otroligt många kaniner till salu och de har väldigt låg status som husdjur, tyvärr..

Men om du kastrerar hanen efter att du tagit kull efter honom så bör du låta det gå minst två månader efter kastreringen innan du provar släppa ihop dem så att hans haniga beteenden hinner försvinna, vilket det i och för sig inte är säkert att de gör. Honan ska heller inte stressas sålänge hon har en kull, utan vänta tills ungarna har flyttat. Och kom ihåg att det ändå inte finns några garantier att honan och hanen trivs ihop även om hanen kastreras! Jag har en hona och en hane varav båda är kastrerade, och ändå slåss dom så fort dom träffas. :( Tråkigt men sant, alla individer passar inte ihop.

Lycka till iallafall, oavsett om det blir ungar eller inte! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
11
· Visningar
881
Senast: snorp
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 578
Senast: KesoNeso
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 211
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 579
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp