Valp eller Unghund

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Jag fattar. 😄 Men det Ă€r mĂ€rkligt hur man kan Ă€ndra referenser. Numera tycker jag ju att min hund Ă€r normalstorlek och nĂ€r jag ser en golden pĂ„ avstĂ„nd kan jag undra varför de gĂ„r omkring med en tjur i kopplet 😂

Min labbe gÄr under smeknamnet "ponnyn"... :nailbiting: Jag hajar till varje gÄng jag ser en dvÀrghund för det Àr otroligt att de kan vara sÄdÀr smÄ.
 
Som fd uppfödare sÄ har jag upplevelsen att förvÄnande mÄnga hör av sig utan nÄgon större eftertanke eller plan.
Kan bara hÄlla med. NÀr vi hade förra kulle fick vi ett mail frÄn en som ville köpa valp. Det tog ett par timmar innan vi svarade men dÄ hade personen redan bokat valp pÄ annat hÄll.
Vi föder upp e-schÀfer och bokningen hen hade gjort nÀr den inte fick svar av oss var pÄ b ur ganska skarpa linjer. Det tolkar jag som att personen bara ville ha en schÀfer - vilken som helst utan nÄgot djupare intresse eller kunskap.

Dessutom kan man inte BOKA valp hos oss. Man kan anmÀla intresse och fÄ komma pÄ besök (tidigast nÀr valparna Àr 4v) och dÀrefter tar vi beslut om vi alla passar ihop. Det har ocksÄ hÀnt att vi sÀger att personen skulle vara varmt vÀlkommen att köpa valp men att just den hÀr kullen förmodligen inte passar sÄ bra.
 
Jag fattar. 😄 Men det Ă€r mĂ€rkligt hur man kan Ă€ndra referenser. Numera tycker jag ju att min hund Ă€r normalstorlek och nĂ€r jag ser en golden pĂ„ avstĂ„nd kan jag undra varför de gĂ„r omkring med en tjur i kopplet 😂
Pysslingen Àr ju numer normalstor i min vÀrld. Men nÀr vi kom hem med honom - vilken liten myra! Och nÀr jag ser bilder pÄ honom och mig, sÄ liten han Àr. Jag kÀnner mig som Rag and bones in blankets (ni ser valpen under hÀnderna)

1708677398993.png
 
Jag Àr ganska hundnördig men det hindrar inte att min Spock var en "hoppsan" valp som fick Äka hem till oss som ett spontanköp efter att min förra hund vÀldigt plötsligt dött. Uppfödaren var uppfödare till makens hund sÄ hin kÀnde oss sen innan och vi henne sÄ jag tror att vi haft fler betÀnkligheter frÄn bÀgge hÄll om det inte var sÄ,
Lilla M snodde vi helt enkelt frÄn min tidigare uppfödare nÀr hon var ett halvÄr.
Har vare sig med Spock eller Lilla M kollat upp nÄgra linjer eller annat innan men Àr ju som sagt bekant med uppfödarna, NÀr vi skaffade Tay försökte vi kolla pÄ olika kombinationer osv men dÄ vi inte var inne i bc vÀrlden och inte visste vad vi ville ha sÄ var det faktiskt jÀttesvÄrt att veta vad man skulle kolla pÄ sÄ det var ett lotteri oavsett.

Sen Àr det ju lÀttare att spontanskaffa hund frÄn folk man redan kÀnner :p.

Det som gör att man ger nya pÄ hund sÄ mÄnga rÄd Àr inte för att slÄ ner er i stövelskaften utan för att rusta er för vad man ska tÀnka pÄ bÄde för att folk ska slippa bli lurade av fina fasader (det finns uppfödare som Àr bra pÄ att prata enbart guld och gröna skoger) och för att man ska vara förberedd pÄ vad man ger sig in pÄ.

Sen, absolut att de "bra" kullarna i mÄnga raser gÄr redan bort via kontakter men en genomsnittskull av rÀtt ras som passar ens behov bör ju ha en individ som passar den som Àr intresserad av rasen sÄ lÀnge hundarna har gjort de för rasen föreskrivna hÀlsokontrlllerna samt har bra mentalitet sÄ bör ju de kunna passa bra för genomsnittsköparen som tÀnkty igenom sitt rasval. En "bra" kull kan vara att det Àr intressanta linjer (vilket egentligen Àr rÀtt ointressant för nÄn som inte insatt i linjerna eller tÀnker avla), att det Àr en kull man tror kan bli vÀldigt bra exteriört (vilket Àr ointressant för de som inte stÀller ut), att det en kull med starka drifter som ska passa till ett specifikt syfte (vilket Àr ointressant för de som inte Àgnar sig Ät den typen av aktivitet). SÄ egentligen nÄt som Àr en bra kull för ex @Migo Àr kanske inte en bra kull för en förstagÄngsÀgare av bc (sorry migo, försöker bara spÄna hÀr). NÄt som Àr en bra kull för @Red_Chili kanske Àr helt bortkastat pÄ nÄn som inte Àr sÄ saluki-nördig osv.
SjÀlv vill jag ha hundar med ganska höga drifter och energi dÄ vi trÀnar och tÀvlar hundsport, sÄna dÀr hundar som faktiskt blir pain in the ass om de inte aktiveras i hög grad. De har höga krav pÄ aktivering men nÀr deras behov uppfylls sÄ Àr de helt fantastiska men som understimulerade kommer problemen som ett brev pÄ posten.
En bra hund för mig Àr troligen inte en bra hund för tex min mamma som mest har hund till sÀllskap, promenader och lite lÀttare trÀning och det gÀller ju att ta det i beaktande nÀr folk skriver om "bra" kullar Àr att de troligen Àr just bra för folk som Àr insatta och vet att den kullen troligen har saker som Àr intressanta för just deras inriktnng och troligen rÀtt ointressanta för nÄn annan eller den breda massan.

Det Àr absolut helt möjligt att köpa hund som introvert och utan en miljon kontakter, verkar man halvvettig, presenterar sig okel och fÄr en bra kontakt med uppfödaren sÄ Àr du ju nÀstan dÀr.

VÄga kÀnna efter, jag har ringt och pratat med uppfödare dÀr vi bÀgge haft helt olika tankar och inriktningar och dÀr vi bÀgge sÀkerligen kÀnnt tack men nej tack. NÄnstans sÄ kommer ju din uppfödare vara den person du ska kunna vÀnda dig till med olika frÄgor eller om det dyker upp saker och dÄ Àr det viktigt att du kÀnner förtroende för denne. KÀnner du dig inte trygg med denne sÄ vÄga avstÄ valp och leta vidare för som förstagÄngs hundÀgare tycker jag det viktigt att man kÀnner att man har en bra kontakt och kÀnner att man kan vÀnda sig till sin uppfödare. Det Àr oftast de som kan rasen, lnjerna och sina hundar bÀst och kan ge en bÀttre rÄd Àn random person pÄ ett forum.

Lycka till i hundletandet!
 
Finns gott om raser dÀr det inte "krÀvs" flera Ärs engagemang i rasen innan valpköp.

Hittar du en ras som du Àr intresserad av sÄ gissar jag att du lÀst pÄ om rasen, kikat runt pÄ lite uppfödare och kanske gÄtt med och interagerar i nÄgon rasgrupp pÄ facebook för att fÄ mer "kött pÄ benen".

Det Àr en början som rÀcker lÄngt inom de flesta raser. Sedan fÄr man bÄde kontakter och lÀr sig mer allt eftersom.

Det hÀr "elit-tÀnket" Àr det extremt fÄ nybörjare inom hund som har.
Det Àr jÀtteviktigt att man tar en vÀnda med att ringa olika uppfödare och/eller surfa runt lite pÄ olika facebookgrupper etc för att kolla in den ras men vill ha. Det rÀcker ofta med ett par timmar innan man vet om man mÄste undersöka mer.

@Gnist har australiensisk terrier och utifrÄn de jag trÀffat tror jag att 90% av hundarna skulle göra 90% av de som söker en mindre sÀllskapshund lycklig.

Jag har Podengo Portuguese Pequeno en liten ras gjord för att jaga i pack. Den mÄlinriktade avel som finns Àr till stor del inriktad pÄ utstÀllning och i viss mÄn sÀllskap. De hundarna Àr mer av ett lotteri (jag Àlskar min podd - men jag vill att folk tÀnker efter lite innan de skaffar en bÄde för sin egen och hundarnas skull). Du kan hitta en lÀttsam sÀllskapshund bland poddarna, men det kan ocksÄ vara en liten hund som packar en helt annan punch (inget roligt om du vill ha en familjehund och fÄr en som inte gÄr att ha lös för att den drar pÄ vilt)

Man mÄste fÄ vÀlja den hund som gör en lycklig - men vissa raser krÀver att man gör sin hemlÀxa. @toughcookie skrev om nÄgon som köpte en bruksschÀfer nÀr hen inte fick svar frÄn en uppfödare av utstÀllningsschÀfrar - det Àr ett misstag som Àr lÀtt att göra nÀr man Àr ny i en ras. Man kan missa att hundarna inom en ras skiljer sig vÀldigt mycket Ät och att det i vissa raser finns linjer och individer som stÀller vÀldigt höga krav pÄ sina mÀnniskor.
 
Min labbe gÄr under smeknamnet "ponnyn"... :nailbiting: Jag hajar till varje gÄng jag ser en dvÀrghund för det Àr otroligt att de kan vara sÄdÀr smÄ.
Ja exakt sĂ„ ... Och nĂ€r jag ser grannens chihuahua tĂ€nker jag ocksĂ„ sĂ„, Men HUR kan en hund vara sĂ„ liten? Sen inser jag att för en icke hundintresserad sĂ„ Ă€r skillnaden mellan den och min förmodligen försvinnande liten 😂
 
Ja exakt sĂ„ ... Och nĂ€r jag ser grannens chihuahua tĂ€nker jag ocksĂ„ sĂ„, Men HUR kan en hund vara sĂ„ liten? Sen inser jag att för en icke hundintresserad sĂ„ Ă€r skillnaden mellan den och min förmodligen försvinnande liten 😂
Jag gick ju frÄn 5-kilos pappis till 2,5 kg phalÚne. Oskar kÀndes pytteliten först men numera Àr jag van.
Lite lÀttare att bÀra om det behövs bara.
Katten i hushÄllet Àr betydligt större.
 
Ärligt talat sĂ„ har jag skitdĂ„lig koll nĂ€r jag köpt hund.
Första fick jag men dÄ var vi ganska nernördade i rasen o haft i alla Är i familjen.
Detta var en kÀnd uppfödare och mamman var jaktchampion.

Sen hitta jag en ras jag ville ha, för en bekant hade en. Kolla blocket o hitta en annons. Åkte dit o boka en valp med underbett och navelbrĂ„ck (jag fick billigt med den vetskapen)
NÀr jag ville ha en till av den rasen köpte jag frÄn samma uppfödare.

Sen ville jag ha en labbe, sÄg en annons pÄ blocket och prata med uppfödaren. Kolla upp hd/ed pÄ förÀldrar och fick hÀlsa pÄ och boka en valp.

SĂ„, dĂ€r har ni mig 😅 shoppar de jag vill ha pĂ„ blocket
 
SĂ„, dĂ€r har ni mig 😅 shoppar de jag vill ha pĂ„ blocket

Jag har ocksĂ„ hittat min hund pĂ„ Blocket och tycker att kanalen har fĂ„tt lite oförtjĂ€nt dĂ„ligt rykte. Även seriösa uppfödare annonserar ju dĂ€r och jag tycker att det Ă€r positivt, eftersom det innebĂ€r att de som inte nördat in sig och skaffat kontakter i förvĂ€g Ă€ndĂ„ fĂ„r en chans att se deras kullar. Vill man att folk ska köpa vettigt uppfödda och SKK-reggade hundar sĂ„ Ă€r det viktigt att försöka nĂ„ ut Ă€ven till de som Ă€r mindre insatta, och dĂ€r ingĂ„r ibland att annonsera pĂ„ de "sĂ€mre" sidorna.
 
Jag tycker ju ÀndÄ att det gÄr en skarp grÀns nÄgonstans vid kan versus kan inte hoppa ner frÄn en soffa utan att riskera att bryta benen. Det var ju ett av mina kriterier vid val av hundras. En liten hund som skulle ha tillrÀckligt mycket benstomme för att ett hopp ner frÄn en soffa/stol/normalhög sÀng inte skulle vara en akut sÀkerhetsrisk. Det kÀnns ju med min hund pÄ 5 kg, jag Àr ju inte alls lika orolig för att hon ska skadas fysiskt av stora hundar av misstag som folk med hundar i 2-3 kg klassen. (Sedan tycker hon att stora hundar som försöker brottas med henne Àr svinlÀskiga, men det Àr en annan frÄga).
 
Jag tycker ju ÀndÄ att det gÄr en skarp grÀns nÄgonstans vid kan versus kan inte hoppa ner frÄn en soffa utan att riskera att bryta benen. Det var ju ett av mina kriterier vid val av hundras. En liten hund som skulle ha tillrÀckligt mycket benstomme för att ett hopp ner frÄn en soffa/stol/normalhög sÀng inte skulle vara en akut sÀkerhetsrisk. Det kÀnns ju med min hund pÄ 5 kg, jag Àr ju inte alls lika orolig för att hon ska skadas fysiskt av stora hundar av misstag som folk med hundar i 2-3 kg klassen. (Sedan tycker hon att stora hundar som försöker brottas med henne Àr svinlÀskiga, men det Àr en annan frÄga).
TÀnker precis som du gör :)
 
Jag tycker ju ÀndÄ att det gÄr en skarp grÀns nÄgonstans vid kan versus kan inte hoppa ner frÄn en soffa utan att riskera att bryta benen. Det var ju ett av mina kriterier vid val av hundras. En liten hund som skulle ha tillrÀckligt mycket benstomme för att ett hopp ner frÄn en soffa/stol/normalhög sÀng inte skulle vara en akut sÀkerhetsrisk. Det kÀnns ju med min hund pÄ 5 kg, jag Àr ju inte alls lika orolig för att hon ska skadas fysiskt av stora hundar av misstag som folk med hundar i 2-3 kg klassen. (Sedan tycker hon att stora hundar som försöker brottas med henne Àr svinlÀskiga, men det Àr en annan frÄga).
TÀnker precis som du gör :)

Min ena hund vÀger 3 kg, den andra 2,3 kg, Àr inte ett dugg orolig att de ska gÄ sönder nÀr de hoppar ner frÄn soffan. Visst finns det smÄhundar som Àr sköra och gÄr sönder lÀtt men inte alla smÄhundar.

Min 3 kg Àr vÀldigt smidig och atletisk, tar sig fram överallt och Àr snabb. Hon Àr smidigare Àn 7 kg hunden som har en helt annan kroppstyp.
 
LÀrdom, om jag köper hund ska den nog aldrig nÀmnas pÄ Bukefalos för en vanlig hundÀgare som vill ha en kompis Àr inte vÀlkommen hÀr utan hÀr ska man vara expert :( (nej det gÀller inte alla men lite för mÄnga för att jag ska mÄ bra)
Jag vill bara sĂ€ga att iallafall JAG tycker att det skulle vara BRA ifall du vill skriva hĂ€r nĂ€r du har en hund! ❀ För att jag tycker att ÄVEN vi som inte Ă€r helt perfekta proffs har rĂ€tt att fĂ„ skriva hĂ€r och att alla kan lĂ€ra sig saker frĂ„n varandra!
Jag vet att endel kan ha en ganska sĂ„ dĂ„lig atti tyd hĂ€r och jag vet Ă€ven TYVÄR att det Ă€r endel som inte vill skriva hĂ€r pĂ„grund av det som Ă€r JÄTTE trĂ„kigt!
Men desto flera som INTE Àr sÄ desto bÀttre stÀmning blir det tycker jag!
Och jag vill ocksÄ sÀga att man INTE be höver vara nÄt proffs pÄ den hund rasen man vill ha och kÀnna en miljon som har sÄna hundar för att kunna skaffa en!
Jag gjorde jÀtte mycket fel enligt vissa. För att jag skaffade fel ras och fel Älder och iprincip ALLT var bara fel. Och JAG pratade inte ens med upp födaren innan vi hÀlsade pÄ och jag visste INTE mycket om den rasen innan heller! Och sen sÄ har vi sÄklart gjort massa fel helatiden enligt vissa med dÄlig atti tyd.
Men kan sĂ€ga att min hund Ă€r nĂ€stan ett Ă„r nu och han Ă€r min DRÖM HUND! Och han fĂ„r iprincip alltid massa beröm för hur duktig han Ă€r och trevlig och att vi har en jĂ€tte fin kontakt och allt sĂ„nt ❀
SĂ„ det kan bli JÄTTE bra Ă€ven fast man Ă€r lĂ„ngt frĂ„n ett proffs!
SĂ„ jag hoppas att du skaffar en hund och att du kommer vilja skriva om den hĂ€r ❀❀
 
Jag gjorde jÀtte mycket fel enligt vissa. För att jag skaffade fel ras och fel Älder och iprincip ALLT var bara fel. Och JAG pratade inte ens med upp födaren innan vi hÀlsade pÄ och jag visste INTE mycket om den rasen innan heller! Och sen sÄ har vi sÄklart gjort massa fel helatiden enligt vissa med dÄlig atti tyd.
Det Àr vÀl ca ingen hÀr inne som skrivit nÄgot av vad du pÄstÄr hÀr ovan.
 
Jag vill bara sĂ€ga att iallafall JAG tycker att det skulle vara BRA ifall du vill skriva hĂ€r nĂ€r du har en hund! ❀ För att jag tycker att ÄVEN vi som inte Ă€r helt perfekta proffs har rĂ€tt att fĂ„ skriva hĂ€r och att alla kan lĂ€ra sig saker frĂ„n varandra!
Jag vet att endel kan ha en ganska sĂ„ dĂ„lig atti tyd hĂ€r och jag vet Ă€ven TYVÄR att det Ă€r endel som inte vill skriva hĂ€r pĂ„grund av det som Ă€r JÄTTE trĂ„kigt!
Men desto flera som INTE Àr sÄ desto bÀttre stÀmning blir det tycker jag!
Och jag vill ocksÄ sÀga att man INTE be höver vara nÄt proffs pÄ den hund rasen man vill ha och kÀnna en miljon som har sÄna hundar för att kunna skaffa en!
Jag gjorde jÀtte mycket fel enligt vissa. För att jag skaffade fel ras och fel Älder och iprincip ALLT var bara fel. Och JAG pratade inte ens med upp födaren innan vi hÀlsade pÄ och jag visste INTE mycket om den rasen innan heller! Och sen sÄ har vi sÄklart gjort massa fel helatiden enligt vissa med dÄlig atti tyd.
Men kan sĂ€ga att min hund Ă€r nĂ€stan ett Ă„r nu och han Ă€r min DRÖM HUND! Och han fĂ„r iprincip alltid massa beröm för hur duktig han Ă€r och trevlig och att vi har en jĂ€tte fin kontakt och allt sĂ„nt ❀
SĂ„ det kan bli JÄTTE bra Ă€ven fast man Ă€r lĂ„ngt frĂ„n ett proffs!
SĂ„ jag hoppas att du skaffar en hund och att du kommer vilja skriva om den hĂ€r ❀❀
TS skriver att hen vill ha hund, men inte av vilken ras. Som vi skriver hÀr skiljer raserna vÀldigt mycket Ät, vilket ocksÄ gör svaret pÄ frÄgan "valp eller unghund" vÀldigt olika. Vi kan inte utgÄ ifrÄn att TS vill ha en whippet, en australiensisk terrier eller bichon - hon kan tala om en skrÀp-avlad malle, en kai-ken eller en bulle xxl. Vi vet inte hur TS bor, ska hunden fungera i stort hundtÀtt bostadsomrÄde eller gÄ och skrota pÄ egen gÄrd. Vi vet inte vilken lust och vilka resurser TS har att kÀmpa om hunderiet blir en uppförsbacke (jag hade en jefla uppförsbacke nÀr min schÀferprinsessa kom in i mitt liv och jag Àr sÄ tacksam för henne). DÀrav "proffs-rÄdet" att lÀra mer om rasen innan beslut.

Vore det sĂ„ lĂ€tt som att köp en hund vilken som och det blir automatiskt din DRÖMHUND, skulle vi inte behöva ha forum, det skulle inte behövas brukshundklubbar, kurser, problemhundsutredare etc och Blockets hundannonser skulle se helt annorlunda ut. Mycket fĂ€rre skulle bli allergiska nĂ€r hundarna var ett halvĂ„r eller plötsligt komma pĂ„ att de inte hade tid.

Vi "proffs" som lÀgger mer tid pÄ hundar och nördar ner oss (typ Googlar en timme eller tvÄ och pratar med kanske fyra personer innan vi gör ett femtomÄrigt Ätagande) - stöter pÄ de som kÀmpar med felaktiga val ocksÄ. Och det Àr synd om de mÀnniskorna och ofta om deras hundar ocksÄ. Ibland Àr det Àven synd om deras omgivning, eftersom vissa hundar i fel hÀnder faktiskt Àr farliga. Och det som Àr sÄ frustrerande Àr att i nio fall av tio handlar det om fel matchningar.

Men det Ă€r ju jĂ€ttebra att du kan komma och försĂ€kra TS om att oavsett vilken hund hon vĂ€ljer kommer det att bli en DRÖM.
 
TS skriver att hen vill ha hund, men inte av vilken ras. Som vi skriver hÀr skiljer raserna vÀldigt mycket Ät, vilket ocksÄ gör svaret pÄ frÄgan "valp eller unghund" vÀldigt olika. Vi kan inte utgÄ ifrÄn att TS vill ha en whippet, en australiensisk terrier eller bichon - hon kan tala om en skrÀp-avlad malle, en kai-ken eller en bulle xxl. Vi vet inte hur TS bor, ska hunden fungera i stort hundtÀtt bostadsomrÄde eller gÄ och skrota pÄ egen gÄrd. Vi vet inte vilken lust och vilka resurser TS har att kÀmpa om hunderiet blir en uppförsbacke (jag hade en jefla uppförsbacke nÀr min schÀferprinsessa kom in i mitt liv och jag Àr sÄ tacksam för henne). DÀrav "proffs-rÄdet" att lÀra mer om rasen innan beslut.

Vore det sĂ„ lĂ€tt som att köp en hund vilken som och det blir automatiskt din DRÖMHUND, skulle vi inte behöva ha forum, det skulle inte behövas brukshundklubbar, kurser, problemhundsutredare etc och Blockets hundannonser skulle se helt annorlunda ut. Mycket fĂ€rre skulle bli allergiska nĂ€r hundarna var ett halvĂ„r eller plötsligt komma pĂ„ att de inte hade tid.

Vi "proffs" som lÀgger mer tid pÄ hundar och nördar ner oss (typ Googlar en timme eller tvÄ och pratar med kanske fyra personer innan vi gör ett femtomÄrigt Ätagande) - stöter pÄ de som kÀmpar med felaktiga val ocksÄ. Och det Àr synd om de mÀnniskorna och ofta om deras hundar ocksÄ. Ibland Àr det Àven synd om deras omgivning, eftersom vissa hundar i fel hÀnder faktiskt Àr farliga. Och det som Àr sÄ frustrerande Àr att i nio fall av tio handlar det om fel matchningar.

Men det Ă€r ju jĂ€ttebra att du kan komma och försĂ€kra TS om att oavsett vilken hund hon vĂ€ljer kommer det att bli en DRÖM.
Fast hur lĂ€ser du om du fick det som jag skrev till att jag för sĂ€krar TS att o avsett vilken hund hen vill ha sĂ„ kommer det bli en dröm? đŸ€”
Jag skrev att man inte be höver vara ETT PROFFS för att kunna skaffa en hund för att som hen skrev att hen kĂ€nde som att vanliga hund Ă€gare inte Ă€r vĂ€l komna hĂ€r utan att man mĂ„ste vara ett proffs. Och det tycker jag Ă€r en VÄLDIGT trĂ„kig sak om nĂ„n tycker! Och att det Ă€r Ă€ven den atti tyden hos VISSA som kanske gör sĂ„ att endel inte ens vĂ„gar frĂ„ga om tips och inte vĂ„gar frĂ„ga nĂ„n som har en sĂ„n hund som dom vill ha för att dom Ă€r rĂ€dda för att bli dum förklarade av nĂ„t proffs. Men du kanske tycker att det Ă€r bra och att det inte ska fĂ„ komma nĂ„n ny som Ă€r intreserad av NÅN ras förutom kanske typ bichon frise och sĂ„na raser?
Och jag har VERKLIGEN INTE pĂ„ stĂ„tt att o avsett vilken hund man skaffar sĂ„ kommer den bli ens dröm hund utan sjĂ€lv klart sĂ„ be höver man ha NÅN koll eller ha hjĂ€lp av NÅN som kan! Men jag skrev att JAG skaffade enligt vissa sĂ„kallade proffs HELT FEL hund men att FÖRMIG sĂ„ har det blivit helt perfekt! För att jag ville visa till hen att Ă€ven dom som inte Ă€r proffs KAN skaffa en hund Ă€ven om vissa hĂ€r Ă€r neggativa!
 
Det Àr vÀl ca ingen hÀr inne som skrivit nÄgot av vad du pÄstÄr hÀr ovan.
Eh jo det Àr det? Det var tillexempel flera som tyckte att jag bara skulle skaffa en ut bildad vuxen labrador och att jag INTE skulle ha en valp för att det skulle vara jobbigt och svÄrt och massa sÄnt. Och vissa har haft vÀldigt neggativa Ä sikter att vi har trÀnat fel och gjort fel och sÄ.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Hej! Planen Ă€r att köpa en valp men jag Ă€r inte helt sĂ€ker pĂ„ ras eller uppfödare/förĂ€ldradjur Ă€n. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 702
Hundavel & Ras Jag hÄller pÄ att leta valp (och har sÄ gjort ganska lÀnge). Ett problem Àr att jag inte kan bestÀmma mig för ras. Jag tittar bÄde pÄ...
Svar
16
· Visningar
2 208
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” trĂ„d
 Jag söker efter en liten, glad hund som Ă€lskar lĂ„nga promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 891
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sÄlde som valp men som jag köpte tillbaka för en mÄnad sedan dÄ Àg var sjuk. Han Àr 20 mÄnader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 910
Senast: Migo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp