Valp eller Unghund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh jo det är det? Det var tillexempel flera som tyckte att jag bara skulle skaffa en ut bildad vuxen labrador och att jag INTE skulle ha en valp för att det skulle vara jobbigt och svårt och massa sånt. Och vissa har haft väldigt neggativa å sikter att vi har tränat fel och gjort fel och så.
Frågar man så kommer folk alltid framföra just sina åsikter och erfarenheter jag tror dom flesta menar väl :)
 
Eh jo det är det? Det var tillexempel flera som tyckte att jag bara skulle skaffa en ut bildad vuxen labrador och att jag INTE skulle ha en valp för att det skulle vara jobbigt och svårt och massa sånt. Och vissa har haft väldigt neggativa å sikter att vi har tränat fel och gjort fel och så.
Var det inte att folk rekommenderade en vuxen hund för att man inte kan garantera att en valp blir perfekt som assistanshund, och om man ville vara säker på att hunden skulle kunna jobba som det så var det bättre att köpa en vuxen hund?
 
Frågar man så kommer folk alltid framföra just sina åsikter och erfarenheter jag tror dom flesta menar väl :)
Fort farande så vet jag från min egen erfaren het att såkallat proffs här inte alltid har rätt. Och jag vet även flera andra som har sagt att dom inte skriver här för att dom tycker att det är en dålig atti tyd mot dom som inte kan skit mycket redan.
Och somsagt JAG tycker att det är jätte tråkigt om TS inte vill skriva här för att hen känner som att man inte är väl kommen om man inte är ett proffs och det var det som jag svarade om! Och JAG tycker att det är bättre att svara trevligt och inte dum förklara nån bara för att den inte kan allt eller kanske inte har tänkt på exakt allt.
 
Var det inte att folk rekommenderade en vuxen hund för att man inte kan garantera att en valp blir perfekt som assistanshund, och om man ville vara säker på att hunden skulle kunna jobba som det så var det bättre att köpa en vuxen hund?
Det var blandannat det men även att det är jätte mycket jobb att ha en valp och o möjligt att veta hur den blir och att det är såå svårt att träna den och massa saker.
 
Ja men det stämmer ju?
Det är jättejobbigt att ha valp och en valp kräver massor med träning särskilt om den ska bli assistanshund?
Tycker du det är elakt att skriva?!
Nej men det be ror ju även på HUR man skriver. Som jag även tycker i denhär tråden att man be höver ju inte få nån att känna som att den inte är väl kommen och att den kanske inte vill eller vågar fråga nånting bara för att den inte är ett proffs.
Och om nån svarar nånting annat så be höver man ju inte fel tolka det såmycket man kan bara för att ännu mera sprida den atti tyden att bara såkallat proffs får skriva här.
 
Nej men det be ror ju även på HUR man skriver. Som jag även tycker i denhär tråden att man be höver ju inte få nån att känna som att den inte är väl kommen och att den kanske inte vill eller vågar fråga nånting bara för att den inte är ett proffs.
Och om nån svarar nånting annat så be höver man ju inte fel tolka det såmycket man kan bara för att ännu mera sprida den atti tyden att bara såkallat proffs får skriva här.
Nej men det är ju ett öppet forum alla får skriva här?
Jag är långt ifrån proffs har haft hund hela mitt liv men främst som sällskap aldrig fördjupat mig mer.
Går promenader och tränar då och då det är allt och jag brukar ändå svara i trådarna:)
 
Nej men det är ju ett öppet forum alla får skriva här?
Jag är långt ifrån proffs har haft hund hela mitt liv men främst som sällskap aldrig fördjupat mig mer.
Går promenader och tränar då och då det är allt och jag brukar ändå svara i trådarna:)
Men alltså vissa verkar som det är ett måste att bara klaga och dum förklara såfort man inte tycker exakt som dom 😂
Själv klart så FÅR alla skriva här även vanliga hund ägare! Men efter som att TS skrev att hen kände som att man inte är väl kommen här om man inte är ett proffs så ville jag skriva att JAG tycker att hen ska skriva här om hen vill det och att hen inte är ensam att känna så MEN att det ändå KAN bli jätte bra även fast vissa såkallat proffs kanske låter som att man inte ens ska ha en hund om man inte är jätte kunnig om exakt allt.
Det var DETENDA jag menade med mitt inlägg TILL TS så dom som bara hoppar på mig direkt för det och läser det jag skriver som nåt helt annat kanske skulle be höva andas och chilla lite och läsa lite bättre 😂
 
Vore det så lätt som att köp en hund vilken som och det blir automatiskt din DRÖMHUND, skulle vi inte behöva ha forum, det skulle inte behövas brukshundklubbar, kurser, problemhundsutredare etc och Blockets hundannonser skulle se helt annorlunda ut. Mycket färre skulle bli allergiska när hundarna var ett halvår eller plötsligt komma på att de inte hade tid.

Vi "proffs" som lägger mer tid på hundar och nördar ner oss (typ Googlar en timme eller två och pratar med kanske fyra personer innan vi gör ett femtomårigt åtagande) - stöter på de som kämpar med felaktiga val också. Och det är synd om de människorna och ofta om deras hundar också. Ibland är det även synd om deras omgivning, eftersom vissa hundar i fel händer faktiskt är farliga. Och det som är så frustrerande är att i nio fall av tio handlar det om fel matchningar.

Men det är ju jättebra att du kan komma och försäkra TS om att oavsett vilken hund hon väljer kommer det att bli en DRÖM.
Dethär är ju förresten ett VÄLDIGT tydligt exempel på detdär som gör så att vi som inte an ser oss själva som proffs kanske inte ens vill eller vågar skriva här för att då blir man såhär ner tryckt direkt. Och det är verkligen INTE trevligt mot NÅN! Och då kan jag lite hålla med TS att det är som en klubb för in bördes be undran faktist 🤷🏻‍♀️
Det är liksom ingen som har sagt att det bara är att köpa vilken hund somhelst så blir den helt auto matiskt ens dröm hund och jag har VERKLIGEN INTE för säkrat TS att: oavsett vilken hund hon väljer kommer det att bli en DRÖM
Som du på står. Och du vet an tagligen inget om hurmycket andra har läst på om nån ras så att skriva att ni såkallat proffs lägger mera tid för att ni googlar en timme eller två det är också bara som ett försök att trycka ner dom som kanske frågar nånting här som inte duger för såkallat proffs.
Detenda som blir av en sån atti tyd är att ännu färre vanliga hund ägare och hund ny börjare vågar skriva här och då är det ju bara ännu större risk att det INTE blir bra för dom och deras hundar! För då kanske dom känner att dom heltenkelt inte vågar fråga nån som kan mera för att dom bara kommer bli ner tryckta då. Och JAG tycker att det är VÄLDIGT dumt och o nödigt!!
 
Det är inte påhopp att påtala en ren felaktighet, så den som mest borde andas, chilla och läsa bättre är nog faktiskt du själv.
Fast VAD är en ren fel aktig het? Att man inte måste vara ett proffs för att skaffa hund? Eller att MIN hund är MIN dröm hund även fast JAG inte an ser att jag är nåt proffs?
Det är på hopp att på stå att jag har skrivit saker som jag INTE har skrivit faktist 👍
 
Det var blandannat det men även att det är jätte mycket jobb att ha en valp och o möjligt att veta hur den blir och att det är såå svårt att träna den och massa saker.
Ja precis. Allt det är sant. Det är jobbigt att ha valp, det är massor med jobb och man vet inte vad man får i slutändan, det kan gå jättebra men det finns en risk att det inte blir bra och då är det säkrare att köpa en tränad vuxen hund.
 
Dethär är ju förresten ett VÄLDIGT tydligt exempel på detdär som gör så att vi som inte an ser oss själva som proffs kanske inte ens vill eller vågar skriva här för att då blir man såhär ner tryckt direkt. Och det är verkligen INTE trevligt mot NÅN! Och då kan jag lite hålla med TS att det är som en klubb för in bördes be undran faktist 🤷🏻‍♀️
Det är liksom ingen som har sagt att det bara är att köpa vilken hund somhelst så blir den helt auto matiskt ens dröm hund och jag har VERKLIGEN INTE för säkrat TS att: oavsett vilken hund hon väljer kommer det att bli en DRÖM
Som du på står. Och du vet an tagligen inget om hurmycket andra har läst på om nån ras så att skriva att ni såkallat proffs lägger mera tid för att ni googlar en timme eller två det är också bara som ett försök att trycka ner dom som kanske frågar nånting här som inte duger för såkallat proffs.
Detenda som blir av en sån atti tyd är att ännu färre vanliga hund ägare och hund ny börjare vågar skriva här och då är det ju bara ännu större risk att det INTE blir bra för dom och deras hundar! För då kanske dom känner att dom heltenkelt inte vågar fråga nån som kan mera för att dom bara kommer bli ner tryckta då. Och JAG tycker att det är VÄLDIGT dumt och o nödigt!!
Alltså, de flesta här på forumet är ju rätt ordinära hundägare - bara mer nördiga. Vi tränar och tävlar lite, några av oss är engagerade i sbk/rasklubbar och så föder några upp. Det är ju rätt få som faktiskt arbetar med hund eller tävlar VM liksom.

Folk försöker bara hjälpa till, komma med tips och säga vilka minor man ska undvika. Flera av oss har ju haft hundar med problem som hade kunnat undvikits om man bara fått mer hjälp när man startade sitt hundliv.
 
Alltså, de flesta här på forumet är ju rätt ordinära hundägare - bara mer nördiga. Vi tränar och tävlar lite, några av oss är engagerade i sbk/rasklubbar och så föder några upp. Det är ju rätt få som faktiskt arbetar med hund eller tävlar VM liksom.

Folk försöker bara hjälpa till, komma med tips och säga vilka minor man ska undvika. Flera av oss har ju haft hundar med problem som hade kunnat undvikits om man bara fått mer hjälp när man startade sitt hundliv.
Mer nördiga motför vem? Måste man vara mer nördig för att känna sig väl kommen här då?
Fort farande så kan man komma med tips och hjälpa andra men man kan göra det på o lika sätt. Och som TS skrev att hen inte kände som att man är väl kommen här om man inte är ett proffs då verkar det inte funka så jätte bra att hjälpa hen med att få hen att känna så eller?
 
Dethär är ju förresten ett VÄLDIGT tydligt exempel på detdär som gör så att vi som inte an ser oss själva som proffs kanske inte ens vill eller vågar skriva här för att då blir man såhär ner tryckt direkt. Och det är verkligen INTE trevligt mot NÅN! Och då kan jag lite hålla med TS att det är som en klubb för in bördes be undran faktist 🤷🏻‍♀️
Det är liksom ingen som har sagt att det bara är att köpa vilken hund somhelst så blir den helt auto matiskt ens dröm hund och jag har VERKLIGEN INTE för säkrat TS att: oavsett vilken hund hon väljer kommer det att bli en DRÖM
Som du på står. Och du vet an tagligen inget om hurmycket andra har läst på om nån ras så att skriva att ni såkallat proffs lägger mera tid för att ni googlar en timme eller två det är också bara som ett försök att trycka ner dom som kanske frågar nånting här som inte duger för såkallat proffs.
Detenda som blir av en sån atti tyd är att ännu färre vanliga hund ägare och hund ny börjare vågar skriva här och då är det ju bara ännu större risk att det INTE blir bra för dom och deras hundar! För då kanske dom känner att dom heltenkelt inte vågar fråga nån som kan mera för att dom bara kommer bli ner tryckta då. Och JAG tycker att det är VÄLDIGT dumt och o nödigt!!
Rådet TS fått som du reagerat så väldigt starkt på är att gå med i någon/några facebookgrupper för att lära mer om sin ras och knyta kontakter. Är det för mycket för en nybörjare att få höra, kanske hen faktiskt inte ska skriva här.
 
Mer nördiga motför vem? Måste man vara mer nördig för att känna sig väl kommen här då?
Fort farande så kan man komma med tips och hjälpa andra men man kan göra det på o lika sätt. Och som TS skrev att hen inte kände som att man är väl kommen här om man inte är ett proffs då verkar det inte funka så jätte bra att hjälpa hen med att få hen att känna så eller?
Mot gemene hundägare.
Nej det måste man inte, men det är något man får leva med när man ställer frågor på forum - att de som hänger där har ett djupare intresse än folk man träffar annars. Det gör att man får mycket mer svar och en annan typ av svar.

Hur TS känner kan ju ingen annan ansvara för, ingen har varit elak eller otrevlig mot hen. Det är ett diskussionsforum och då får man ta att folk inte håller med och svarar emot.
 
Jag reagerade på att om man inte är extremt aktiv och knyter kontakter så är det ett rent lotteri att få tag i en trevlig hund. Varför ska då en normal hund köpare som vill ha en hund och inte ett heltidsarbete till ens fundera på en rasren hund? Det låter ju på er som om man måste lära sig rasen och dess avel ner på individnivå.
Jag får nog glömma iden med hund eftersom jag bara vill ha en kompis och inte har vare sig intresse eller energi att lägga på något som låter som en klubb för inbördes beundran :( Går det inte att köpa hund via annons är det inget för mig.

Det beror ju på vilken ras du vill ha. Vill du ha t.ex. en bruksras så krävs ofta mer för att få tag på en (speciellt om du vill ha meriterade föräldrar av specifika linjer) än om du vill ha en sällskapsras.

Eftersom du bara vill ha en kompis antar jag att rasen du letar efter inte är en bruksras eller på annat sätt arbetande ras. Då går det annorlunda till än om det är en arbetande ras du är ute efter. Hade du berättat ras hade det varit lättare för folk att ge råd mer anpassade efter just din situation. Men eftersom du inte vill berätta det (helt ok!) så får du acceptera att folk ger råd efter sin ras.

En person som vill köpa en bichon frisé (bara tog en sällskapsras slumpmässigt) kommer ju behöva leta annorlunda än den som vill ha en arbetande fårvallande border collie.

Det finns ju en svårighet med sällskapsraser. Speciellt populära sällskapraser. En del människor avlar på vad som helst bara den är söt. Så har man större krav än så, krävs det tyvärr kunskap om rasen, uppfödare osv. Ju mer krav man har desto mer behöver man kunna för att få tag på rätt hund.
 
Fast hur läser du om du fick det som jag skrev till att jag för säkrar TS att o avsett vilken hund hen vill ha så kommer det bli en dröm? 🤔
Jag skrev att man inte be höver vara ETT PROFFS för att kunna skaffa en hund för att som hen skrev att hen kände som att vanliga hund ägare inte är väl komna här utan att man måste vara ett proffs. Och det tycker jag är en VÄLDIGT tråkig sak om nån tycker! Och att det är även den atti tyden hos VISSA som kanske gör så att endel inte ens vågar fråga om tips och inte vågar fråga nån som har en sån hund som dom vill ha för att dom är rädda för att bli dum förklarade av nåt proffs. Men du kanske tycker att det är bra och att det inte ska få komma nån ny som är intreserad av NÅN ras förutom kanske typ bichon frise och såna raser?
Och jag har VERKLIGEN INTE på stått att o avsett vilken hund man skaffar så kommer den bli ens dröm hund utan själv klart så be höver man ha NÅN koll eller ha hjälp av NÅN som kan! Men jag skrev att JAG skaffade enligt vissa såkallade proffs HELT FEL hund men att FÖRMIG så har det blivit helt perfekt! För att jag ville visa till hen att även dom som inte är proffs KAN skaffa en hund även om vissa här är neggativa!
Jag tycker inte att man behöver vara ett proffs för att köpa hund, men det är många hundar som kräver mycket engagemang för att det ska bli bra.

Det svämmar över av hundar på hundstall och blocket just nu.

Alla hundar blir inte vad man gör dem till, så är det en assistenthund man måste ha så är det bättre med en äldre hund. Funkar det med en hund som kan är ett bra stöd utan utbildning så är det lika viktigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 692
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 207
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 884
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 909
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp