Bukefalos 28 år!

"Kaninungar"

M

Magrinette

Igår hämtade vi hem våra två Hermelinflickor.
Hur gamla ska de vara innan man kan börja ge dem grönsaker? Har hört att vissa tycker att de ska vara 4-5 månader och vissa säger att man kan ge från 6 veckors ålder. Blev lite osäker...
 
Sv: "Kaninungar"

dom flesta kaninungar är ofta vana vid att äta grönsaker redan när man köper dom.
men om du inte vet vad dina ungar är vana vid så ge bara lite i början, och öka sen succesivt, för deras magar är känsliga.

dom kan "alltid" äta grönsaker, man behöver absolut inte vänta tills dom är några månader.

mina kullar snor alltid mat ifrån mamman när dom är några veckor, och sen får dom mer och mer. så dom är alltid vana vid olika grönsaker när deras nya ägare kommer.
 
Sv: "Kaninungar"

Har börjat ge dem maskrosblad, i små protioner så de ska vänja sig. De tyckte det var lite kontigt i början men sedan knaprade de i sig.

De åt bara "torrfoder" och hö hos uppfödaren.
 
Sv: "Kaninungar"

Du kan absolut börja ge dem grönsaker redan nu :)
Men du måste vara väldigt försiktig!
Börja försiktigt med gröna bladiga grönsaker, och lägg till en ny sort var 5-7 dag. Om tillskottet av en ny sort leder till diarré inom 24-48 tim så ska den avlägsnas från dieten.

När de är vana vid olika grönskare bör du försöka att ge minst 3 olika sorter dagligen. Utfodring med färska fiberrika bladgrönsaker (samt hö) bidrar till att förebygga tarmstörningar samt tillgodoser kaninens stora behov av vätska. Dessutom älskar kaninen det!

Grönsaker som du kan variera mellan är tex morot (inklusive blast), betblast, maskrosblad och maskrosblommor, kål, persilja, klöver, broccoli (inklusive blad), grön paprika, ärtbaljor (den flata ätbara sorten), brysselkål, basilika, hallonblad, rädisor, spenat.
På sommaren kan man använda i stort sett allt som växer på en vanlig sommaräng.

Men glöm inte bort att hö är huvudfödan och de bör få en bra sorts pellets också.
Kaniner upp till 8 månaders ålder kan ha fri tillgång till pellets, eftersom de fortfarande växer. Efter 8 månaders ålder kan de få följande underhållsmängd:
Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen
Kanin som väger 2,5-3,5 kg ges 1/4 dl dagligen
Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen
Kanin som väger 5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dagligen


Hör gärna av dig om du har flera frågor, du kan skicka ett pm eller något när du vill :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
816
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 876
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 793
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp