Bukefalos 28 år!

Kant runt ridbanan.

Inka-90

Trådstartare
Alla ni som har ridbanor, vad har ni i kanterna för att hålla kvar materialet på plats?
vi vill ha telefonstolpar men de är tydligen svåra att få tag på nu för tiden..
 
Sv: Kant runt ridbanan.

Föreslog just det för vår stallägare, att vi skulle lägga "slipers" runt vår ridbana, men hon slog ifrån sig och sa att åker man i backen kan man slå sig väldigt om sånt ligger runt banan:crazy: Väldigt hårt att landa i.
 
Sv: Kant runt ridbanan.

Efter att ha brutit ryggen just vid landning på kanten runt ridbanan (stående brädor, kanske 5 cm kant) har jag funderat mycket på hur det ser ut runt omkring. :crazy:

;) Krocket
 
Sv: Kant runt ridbanan.

Vi har inga kanter alls. Telefonstolpar har vi för att fästa elbandet runt paddocken. Vi har ingen ström på så klart! :)
 
Sv: Kant runt ridbanan.

Vi har slipers eller stående brädor runt vår paddock, sticker bara upp ngn cm. Ramlar jag av är jag mer rädd att åka in i trästaketet eller i hinderstöden!
 
Sv: Kant runt ridbanan.

Precis man sätter ju staketet på insidan så det går inte att ramla på dem om man inte har rivit hela staketet innan.

Jag vill ha en kant runt för att materialet ska ligga kvar så man inte behöver fylla på så mycket.
Men halva min bana är upphöjd då marke sluttade där, fick fylla ca 1m i nederkant.
 
Sv: Kant runt ridbanan.

telefonstolpar är väldigt giftiga... vill du lägga dem i vår natur och din närnatur ?? '


Men du kanske inte är naturvän ? och vill hålla nere på miljöpåverkan, men et kanske bara gäller andra eller?
 
Sv: Kant runt ridbanan.

Vi har lagt såna här

08799140_534x534.jpg


Finns i lite olika storlekar.
Vår ridbana är uppbyggd i ena änden och i marknivå i andra. Vi har lagt dessa "byggtimmer" ovan på varandra med armeringsjärn igenom och en bra bit ner i marken, håller matrialet bra på plats. Nivå skillnaden varierar.
 
Sv: Kant runt ridbanan.

Telefonstolpar av nyare tid är inte lika giftiga som dom var förr, förr behandlades stolparna med "kreosot" heter/stavar man så? I dag har man inte så giftiga saker. Vi har inte trästaket runt våra paddock utan smala plaststolpar med eltråd (utan el) runt. Stallägaren sa att " vill inte ha nån hård kant som man kan landa i, när det blir för lite grus får vi väl fylla på" :grin:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
617
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: BornAgain
·
Hemmet Så nu vill jag veta era bästa tips. Det är ett buriksgolv det handlar om. Det är över 10 års ingrott smuts runt kanterna där hyllorna...
Svar
3
· Visningar
332
Senast: Rosett
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 587
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp