Bukefalos 28 år!

K

KESO

Hej hej
Nu behöver jag hjälp =)
Vill börja longera hästen med Kapson, och även ha den sen när han ska ridas in.

Vart hittar man en bra kapson? tycker bara att jag hittat tunga och klumpiga :confused:
 
Jag har en "gammal hederlig" longeringskapson i läder. Helt värdelös... :mad:

Klumpig och stel och formar sig inte det minsta runt nosen. För att få den att inte glida runt och hamna i ögonen måste man dra åt den så hårt att hästen nästan riskerar trycksår på nosryggen. Det hjälper inte att dra åt den nedre käkremmen hårdare heller... Och även om den skulle sitta bättre med remmarna hårt åtdragna, så blir det ju inte speciellt bekvämt för hästen. :(

Undrar om de lättare i syntet sitter bättre? Eller funkar det bra att longera i en ridkapson, den har man ju isf dubbel nytta av?

Nu börjar jag snylta med egna frågor i din tråd, men jag tror vi är ute efter samma sak... ;)
 
Jag hade en gång i världen en kapson i något slags syntetmaterial, ungefär som en grimma fast lite mjukare. Fungerade riktigt bra, men har aldrig sett en liknanade ute på marknaden. Det här gav nog inte dig så mycket, men men
 
Både Hööks och Börjes har såna. De är mycket smidigare och lättare än de i läder, men jag vill gärna veta om de sitter stadigt och bra innan jag köper. :)

Den jag har nu är så tjockt vadderad på nosdelen att den inte ligger an mot hästen på sidorna, den går inte att böja så snävt som min smalnosade häst kräver...
 
En bra kapson borde du hitta i en välsorterad ridsportaffär. De är inte billiga men värda sitt pris. Den ska vara i läder (tycker jag för de bränner inte) den ska inte vara tjock och klumpig över nosryggen utan forma sig efter hästen. Den bör också ha snedställda remmar från sidostyckena till noslädret så att den inte hamnar i hästens ögon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
558
Senast: Angel
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: Fibusen
·
Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
511
Senast: grådis
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 094
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp