Bukefalos 28 år!

K

KESO

Hej hej
Nu behöver jag hjälp =)
Vill börja longera hästen med Kapson, och även ha den sen när han ska ridas in.

Vart hittar man en bra kapson? tycker bara att jag hittat tunga och klumpiga :confused:
 
Jag har en "gammal hederlig" longeringskapson i läder. Helt värdelös... :mad:

Klumpig och stel och formar sig inte det minsta runt nosen. För att få den att inte glida runt och hamna i ögonen måste man dra åt den så hårt att hästen nästan riskerar trycksår på nosryggen. Det hjälper inte att dra åt den nedre käkremmen hårdare heller... Och även om den skulle sitta bättre med remmarna hårt åtdragna, så blir det ju inte speciellt bekvämt för hästen. :(

Undrar om de lättare i syntet sitter bättre? Eller funkar det bra att longera i en ridkapson, den har man ju isf dubbel nytta av?

Nu börjar jag snylta med egna frågor i din tråd, men jag tror vi är ute efter samma sak... ;)
 
Jag hade en gång i världen en kapson i något slags syntetmaterial, ungefär som en grimma fast lite mjukare. Fungerade riktigt bra, men har aldrig sett en liknanade ute på marknaden. Det här gav nog inte dig så mycket, men men
 
Både Hööks och Börjes har såna. De är mycket smidigare och lättare än de i läder, men jag vill gärna veta om de sitter stadigt och bra innan jag köper. :)

Den jag har nu är så tjockt vadderad på nosdelen att den inte ligger an mot hästen på sidorna, den går inte att böja så snävt som min smalnosade häst kräver...
 
En bra kapson borde du hitta i en välsorterad ridsportaffär. De är inte billiga men värda sitt pris. Den ska vara i läder (tycker jag för de bränner inte) den ska inte vara tjock och klumpig över nosryggen utan forma sig efter hästen. Den bör också ha snedställda remmar från sidostyckena till noslädret så att den inte hamnar i hästens ögon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
562
Senast: Angel
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
558
Senast: Takire
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 402
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp